۲ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 5521
کد خبر: 85330793
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روش ساخت اجاق گاز؛ معرفی مراحل و ورق مورد نیاز

اجاق گاز دستگاهی است که در روز چندین بار با آن کار می‌کنیم. این محصول انواع مختلفی دارد اما تقریبا تمامی آنها از یک سیستم کلی پیروی می‌کنند و می‌توان گفت که تنها ظاهرشان با هم متفاوت است. در بین تمامی انواع اجاق گاز، نمونه‌هایی که با ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند، چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف صنعتی بیشتر کاربرد دارند.

اجاق گاز دستگاهی است که در روز چندین بار با آن کار می‌کنیم. این محصول انواع مختلفی دارد اما تقریبا تمامی آنها از یک سیستم کلی پیروی می‌کنند و می‌توان گفت که تنها ظاهرشان با هم متفاوت است. در بین تمامی انواع اجاق گاز، نمونه‌هایی که با ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند، چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف صنعتی بیشتر کاربرد دارند.

در صورتی‌که برای شما هم سوال است که این دستگاه‌ها را به چه شکل می‌سازند و یا اگر قصد دارید خودتان یکی را بسازید، در ادامه این نوشته همراه ما باشید تا روش ساخت اجاق گاز، مراحل و ورق‌های مورد نیاز را بررسی کنیم.

مواد و ابزار لازم برای ساخت اجاق گاز

اولین مرحله برای ساخت اجاق گاز، تامین مواد اولیه و ابزار آلات ضروری در ساخت است. برخلاف چیزی که فکر می‌کنید برای ساخت اجاق گاز نیاز به تجهیزات خیلی خاص و پیچیده‌ای وجود ندارد؛ حداقل برای این نمونه ساده‌ای که ما قصد معرفی آن را داریم. تجهیزات و مواد اولیه لازم جهت ساخت یک اجاق گاز ساده عبارت‌اند از:

رنگ نسوز

تجهیزات جوشکاری

تجهیزات رنگ‌آمیزی

مهره و اتصالات مربوطه

تجهیزات برش‌کاری و خم‌کاری

لوله فلزی با قطر ۱۳ تا ۱۵ میلی‌متر

ورق گالوانیزه یا ورق سیاه با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر

در این مرحله توجه به کیفیت مواد اولیه و تجهیزات تهیه شده اهمیت بالایی دارد چراکه اجاق گاز محصول حساسی است و در صورتی‌که ساختار آن با کیفیت نباشد، خطرات زیادی به همراه خواهد داشت. بنابراین، با بررسی قیمت ورق استیل و قیمت سایر مواد کاربردی در ساخت اجاق گاز، بهترین نمونه‌ها را تهیه کنید.

روش ساخت اجاق گاز؛ معرفی مراحل و ورق مورد نیاز

نکات ایمنی مهم در ساخت اجاق گاز

پیش از اینکه مراحل ساخت اجاق گاز را بررسی کنیم، بهتر است که در ابتدا برخی نکات ایمنی مهم درباره این فرایند را بررسی کنیم. همانقدر که ساخت اجاق گاز کار ساده‌ای است، می‌تواند خطرناک هم باشد چراکه در صورت رعایت نکردن اصول این کار، احتمال نشتی گاز و بروز آتش‌سوزی و حتی انفجار وجود خواهد داشت. از این رو توصیه می‌شود که اگر در کارهای فنی تجربه لازم را ندارید، این کار را خودتان انجام ندهید.

اما در صورتی‌که خودتان این کار را انجام می‌دهید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

مطمئن شوید که مواد مصرفی باکیفیت و مقاوم هستند

پیش از راه‌اندازی دستگاه، تمام جوش‌ها را یک بار بررسی کنید

مطمئن شوید که هیچ‌گونه نشتی گازی در اجاق گاز وجود ندارد

در مراحل ساخت حتما از تجهیزات ایمنی مانند ماسک، دستکش و ... استفاده کنید

مراحل ساخت اجاق گاز

مراحل ساخت اجاق گاز بسته به امکاناتی که شما از اجاق‌تان انتظار دارید می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برای اینکه اجاق گاز جرقه‌زن هم داشته باشد باید از مدارات الکتریکی هم استفاده کنید. اجاق گازی که در ادامه مراحل ساخت آن را بررسی خواهیم کرد، یک نوع اجاق گاز بسیار ابتدایی و ساده است.

ساخت بدنه اجاق گاز

اولین قدم برای ساخت یک اجاق گاز، ساخت بدنه آن است. برای این کار، ورق گالوانیزه یا ورق سیاه را با اندازه‌های مناسب برش دهید و سپس آن‌ها را با استفاده از دستگاه خم‌کاری به شکل بدنه اجاق گاز درآورید.

از آنجا که ورق گالوانیزه قیمت نسبتا بالایی دارد، باید در این مرحله توجه داشته باشید که ورق‌ها دچار هیچ‌گونه مشکلی نظیر پاره شدگی یا له‌شدگی نشوند و این میسر نیست مگر با بهره‌گیری از دستگاه‌های برش‌کاری و خم‌کاری دقیق و با کیفیت.

روش ساخت اجاق گاز؛ معرفی مراحل و ورق مورد نیاز

ساخت پایه‌های اجاق گاز

یک اجاق گاز به هیچ وجه نباید روی زمین باشد و از این رو باید پایه‌های مناسبی برای آن بسازید. برای این کار، می‌توانید از لوله فلزی با قطر ۱۲ تا ۱۵ میلی‌متر استفاده کنید. پایه‌ها را با استفاده از مهره و اتصالات مربوطه به بدنه اجاق گاز متصل کنید. همچنین می‌توانید روی پایه‌ها چرخ‌های کوچکی نصب کنید تا اجاق گاز به راحتی قابل حرکت باشد.

ساخت سینی اجاق گاز

در ساخت سینی اجاق گاز باز هم به ورق‌های گالوانیزه و استیل نیاز پیدا خواهید کرد. سینی‌ها باید در اندازه‌های مناسب برش خورده و به حتما به بدنه اجاق گاز جوش شوند. همچنین بعد از جوشکاری باید اضافات باقی مانده را از طریق سمباده کشی از بین ببرید تا سطح اجاق گاز یک‌دست و زیبا شود.

تعبیه مشعل اجاق گاز

مهم‌ترین مرحله در فرایند ساخت اجاق گاز، تعبیه مشعل است. مشعل را خودتان هم می‌توانید بسازید؛ برای این کار، می‌توانید از لوله فلزی با قطر ۶ تا ۸ میلی‌متر استفاده کنید. مشعل‌ها را با استفاده از مهره و اتصالات مربوطه به سینی اجاق گاز متصل کنید.
همچنین مشعل‌های آماده نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید آنها را خریداری کرده و به شکل مناسب بر روی اجاق گاز نصب کنید.

تعبیه شیر اجاق گاز

برای کنترل گاز ورودی به مشعل نیاز است تا از شیر مخصوص گاز استفاده کرد. می‌توانید از شیر گاز معمولی استفاده کنید. شیر گاز را به بدنه اجاق گاز جوش دهید. پیش از جوش کردن حتما شیرها را بررسی و تست کنید و مطمئن شوید که مشکل خاصی از نظر مکانیکی و عملکردی داشته باشند.

رنگ آمیزی بدنه اجاق گاز

در مرحله آخر باید به ظاهر اجاق گاز رسیدگی شود. می‌توانید بدنه اجاق گاز را با رنگ ضدحرارت و مقاوم، پوشش دهید. این کار علاوه بر بهتر کردن ظاهر اجاق گاز می‌تواند از زنگ‌زدگی بدنه آن هم جلوگیری کند.

خرید انواع ورق فلزی برای ساخت اجاق گاز

همانطور که بارها گفته شد، توجه به کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت اجاق گاز اهمیت ویژه‌ای دارد. برای خرید ورق‌های فلزی با کیفیت و مقاوم، با قیمت مناسب و خدماتی نظیر مشاوره رایگان خرید، تنها کافی است که به سایت مجموعه بازرگانی نفت آهن پاسارگاد با نام تجاری آیرومارت مراجعه کنید. در آیرومات تمامی محصولات بدون هیچ واسطه‌ای به شکل مستقیم از انبار معتبرترین تولیدکنندگان کشور تهیه شده و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی قیمت ورق استیل ۳۰۴ نگیر و هر محصول دیگری، علاوه بر سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com، امکان تماس با پشتیبانان مجموعه از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ نیز وجود دارد.

کلام آخر

یک اجاق گاز دستگاهی ظاهر پیچیده است اما اگر امکانات جانبی محصولات تجاری مانند تایمر و جرقه‌زن را در نظر نگیری n، ساخت اجاق گاز چندان هم کار خیلی سختی نیست. تنها با طی کردن یک‌سری مراحل، البته با رعایت کامل نکات ایمنی، می‌توانید یک اجاق گاز کاربردی را برای خودتان بسازید. امید ‌است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha