هدف؛ حفظ فشار بر اسرائیل و آمریکا

تهران-ایرنا-کنفرانس بین المللی تهران درباره فلسطین که با محوریت بررسی راهکارهای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه؛ با حضور رئیس جمهور ایران و جمعی از وزرای خارجه و سفرای کشور های خارجی برگزار شد، تاثیرات به سزایی در ادامه دیپلماسی غزه توسط کشورمان خواهد داشت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا؛ در حالی که خون کودکان غزه، سرمای زمستان ۲۰۲۳ را از بین برده است برای کسانی که آماده سال جدید میلادی می شوند، باریکه غزه و ساکنان قهرمانش یادآور کاج درخت کریسمس است که در اوج زمستان نیز برگ‌های سبز و درخشان دارند.در چنین شرایطی امروز سالن حافظیه مجموعه سعدآباد میزبان میهمانان خارجی بود که آماده شنیدن نقطه نظرات تهران در خصوص سرنوشت جنگ غزه در حساس ترین برهه از زمان آغاز آن بودند.

شاید امروز چشم تیزبین همه کسانی که خواهان پایان جنگ هستند، به تهران بود؛ شاید می دانند غیر از ایران نباید به هیچ دولت یا موجودیت سیاسی دیگری برای توقف ماشین جنگی بی رحم صهیونیست ها، امید بست.

هدف: حفظ فشار بر اسرائیل و آمریکا

میدان و دیپلماسی در غرب آسیا

جنگ غزه این روزها، به موازات نبرد در میدان، در کارزار دیپلماسی هم به یک نبرد تمام عیار میان دستورکار دیپلماتیک ایران و ایالات متحده آمریکا ختم شده است؛ دیپلماسی و میدان این روزها در غرب آسیا بیش از گذشته درهم آمیخته اند.

کنفرانس تهران در شرایطی برگزار شد که تقریبا با آخرین گردهمایی شورای امنیت به منظور توقف جنگ و رساندن کمک های فوری به مردم غزه همزمان شد.

نشستی که مطابق انتظار باز هم بدون نتیجه خاصی برای فلسطینی های غزه به پایان رسید؛ تلاش های جمعی جهانی باز هم با سد محکم ایالات متحده برخورد کرد و دولت بایدن به سیاق چند مرتبه قبل، قطعنامه شورای امنیت برای خاتمه حملات وحشیانه ارتش صهیونیستی به محبوب ترین نوار انسانی در کره زمین را وتو کرد.

کاخ سفید خوب می داند این وتو برایش قدرت خلق نخواهد نکرد و به معنای حکم شکست خود را پیش چشم جهانیان امضا می کند.

واشنگتن در تاریخ سیاسی و دیپلماتیک خود اینگونه تحت فشار قرار نداشته است، اعتبار ایالات متحده به عنوان قدرتی که همواره تلاش کرده هنجارهای اخلاقی خود را جهان شمول کند به طور کامل زیر سوال رفته و نابود شده است.

هدف: حفظ فشار بر اسرائیل و آمریکا

آمریکا در نسل کشی و جنایت سیستماتیک ۲۰ هزار نفر از مردم فلسطین در قرن بیست و یکم و در جنگی که بیش از جنگ ویتنام بمباران شده و حجم سنگین تری از سلاح های اتمی در هیروشیما به کار رفته، مسئولیت مستقیم دارد.

ممانعت دولت بایدن از توقف حملات علیه غیرنظامیان بی دفاع و محاصره شده، انزوای بی سابقه ای را برای آمریکا رقم زده است که در رای هرچند غیرالزام آور مجمع عمومی سازمان ملل خود را نشان داد؛ جایی که واشنگتن تصمیم گرفت در برابر ۱۵۳ کشور جهان بایستد.

اینگونه است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تازه خود نوشته ایالات متحده هم اکنون خود را در حالت تدافعی می‌بیند و مواضع دولت آمریکا حتی با مواضع متحدان خود مانند فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن در تضاد قرار گرفته است.

این گزارش تصریح دارد که هرچند مذاکرات فشرده باعث شد تا بالاخره دولت بایدن از وتوی رای اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل به خاطر حمایت از ادامه عملیات نظامی اسرائیل در غزه اجتناب کند ولی چندین بار وتو کردن قطعنامه‌ای که برای رسیدن کمک های بشردوستانه بیشتر به غزه طراحی شده بود، تنها به جایگاه آمریکا در جهان آسیب وارد کرده است.

نویسنده نیویورک تایمز کنایه می زند که آمریکا هم اکنون به کشوری تنهاتر از اسرائیل تبدیل شده و این در حالی است که خود اسرائیل هیچ حامی بهتر از ایالات متحده ندارد.

این همان مسئله ای است که رئیس جمهوری ایران دست روی آن گذاشت. آیت الله رئیسی با بیان اینکه در وقایع اخیر غزه دست آمریکا به عنوان حامیان و بانیان جنایات برعلیه زنان و کودکان مظلوم فلسطینی رو شده است، اظهار داشت "امروز بزرگترین جنایات به نام آمریکایی‌ها ثبت شده و دست دولت آمریکا به واسطه وتوی همه قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حمایت کامل و بی‌وقفه تسلیحاتی از رژیم جنایتکار صهیونیستی، تا مرفق به خون زنان و کودکان مظلوم غزه آغشته است."

دستور کار کنفرانس تهران در مقابل دستور کار واشنگتن

در چنین فضایی است که اهمیت کنفرانس امروز تهران پدیدار می شود. دستورکار تهران درست در نقطه مقابل دستور کار واشنگتن قرار داشته است، دستورکاری مبتنی بر واقعیات منطقه و جنگ غزه که محوری انسانی و وجدانی داشته است. دستورکار ایران برای غزه، نه آنگونه ناتوان از راه حل و ابتکار عمل بوده است که مانند برخی کشورهای عربی-اسلامی صرفا به دستگاه صدور محکومیت تبدیل شود نه آنقدر شتاب زده است که بر اساس خواست و راهبرد صهیونیست ها در سرشکن کردن هزینه های جنگ و گسترش آن به سراسر منطقه پیش رود.

هدف: حفظ فشار بر اسرائیل و آمریکا

بلکه شبکه راهبردی مقاومت با ترکیب دیپلماسی و میدان توانسته است صهیونیست ها را در غزه زمینگیر کند و در صحنه دیپلماسی، یک شکست سنگین و غیرقابل ترمیم به آمریکا وارد آورده است.

با در نظر گرفتن این نتایج است که می توان به محورهای مورد اشاره رئیس جمهور ایران در کنفرانس تهران پرداخت. مواضعی که منطبق با واقعیات اشاره شده است.

از این رو است که آیت الله رئیسی با اشاره به روشن شدن ماهیت رفتار و گفتار متناقض آمریکایی‌ها در ادعای دموکراسی و حقوق بشر گفت" آمریکایی‌ها برای آینده غزه نقشه نکشند چرا که آینده این منطقه به دست مردمان و دولت قانونی آن رقم خواهد خورد."

رئیس جمهور همچنین بر راهبرد اصولی ایران برای غزه که مورد خواست همه است مجددا تاکید کرد. بر این اساس رئیسی «توقف فوری حملات به غزه»، «رفع محاصره این منطقه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» را از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی برای کمک به مردم این منطقه برشمرد. گذشت زمان این روزها، تحقق هریک از این محورهای مورد اشاره رئیس جمهور ایران را نزدیک تر کرده است.

پیام کنفرانس تهران واضح است؛ فشارها بر رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ حامی اصلی نسل کشی در غزه باید تثبیت شود. تهران صریحا می گوید باید فشارها بر اسرائیل حفظ شود. فشار موثر حتما صهیونیست ها را به عقب می راند: این را تاریخ نشان داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha