بهترین پمپ آتش نشانی ساختمان ها و صنایع

۳ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبر: 85331653
بهترین پمپ آتش نشانی ساختمان ها و صنایع
تصویر شاخص

پمپ آتش نشانی یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در سیستم‌های اطفاء حریق و تجهیزات آتش نشانی است که آب مورد نیاز عملیات اطفا حریق را جهت فعال کردن تجهیزات نصب شده در محل و یا محلی که آب تعبیه نشده است تامین می کند. در این مقاله با بهترین پمپ آتش نشانی ساختمان ها و صنایع آشنا می شوید.

پمپ های آتش نشانی در انواع و اندازه های مختلفی وجود دارند که مهمترین عملکرد پمپ های آتش نشانی در سیستم های اطفا حریق خودکار آبی، جهت تامین آب مورد نیاز اسپرینکلرها است. پمپ های آتش نشانی اغلب توسط موتورهای الکتریکی و یا موتورهای احتراق کار می‌کنند.

بسته به مکانی که قرار است پمپ های آتش نشانی مورد استفاده قرار بگیرد مشخصات فنی مانند: تعداد، هد و دبی پمپ متفاوت است و هر پمپ آتش نشانی با توجه به محیط، که می‌تواند در مراکز مختلف نظیر ساختمان ها، کارخانجات، صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد باید طراحی و ساخته شود.

انواع پمپ آتش نشانی

پمپ‌های آتش‌نشانی متنوعی وجود دارند که هریک وظایف خاصی را انجام می‌دهند همچنین بر اساس نوع ویژگی‌های خاصی که دارند و بسته به نیاز های محیطی و شرایط حریق، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع پمپ‌های آتش‌نشانی عبارتند از:

پمپ آتش نشانی عمودی خطی (Vertical In Line Fire Pump)

پمپ آتش نشانی عمودی توربینی (Vertical Turbine Fire Pump)

پمپ آتش نشانی سانتریفیوژ افقی (End Suction Pump)

پمپ آتش نشانی دو مکشه (Split Case Pump)

بهترین پمپ آتش نشانی ساختمان ها و صنایع

دیزل پمپ آتش نشانی

کارکرد پمپ آتش‌نشانی

برای آشنایی با عملکرد پمپ آتش نشانی لازم است ابتدا با اجزا و مشخصات آن آشنا شویم. اجزای اصلی پمپ آتش نشانی از یک پمپ تشکیل شده اما کل سیستم از موتور یا محرک کنترل‌کننده تشکیل شده می‌شود. پمپ آتش نشانی اطفاء حریق قسمتی اصلی از سیستم اطفاء حریق است و به همین خاطر از یک منبع آب زمینی یا یک تانک آب و یا مخزن، آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و به وسیله‌ی برق یا موتور دیزل روشن می‌شود.

اجزای اصلی پمپ‌های آتش نشانی شامل: تابلو کنترل (کنترل پنل آتش نشانی) / مخزن آب/ پروانه‌های پمپ / پوسته / قسمت های ورودی و خروجی پمپ و شیرآلات می‌شوند.

پمپ آتش نشانی با دو نیرو محرکه زیر می تواند فعال شود:

  • موتور الکتریکال (الکتروموتور) : اکثرا جهت تقویت فشار آب استفاده می گردند.
  • موتور دیزل: اکثرا جهت تامین آب استفاده می گردند. (دیزل پمپ آتش نشانی)

بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی یکی از مهمترین بوستر پمپ هایی که در ساختمان ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد به طور کلی بوستر پمپ متشکل از دو یا چند پمپ که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند و همچنین کنتل پنل اتصالات و شیرآلات است که برای ایجاد فشار و دبی مورد نیاز یک سیستم آتش نشانی با حداقل انرژی مصرفی و بالاترین راندمان را مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بوستر پمپ آتش نشانی برای تامین آب و فشار مورد نیاز تجهیزات اطفا حریق در ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فشار و دبی توسط مهندسین مشاور و براساس مقرارت ملی ساختمان و سازمان آتشنشانی و همچنین ضوابط بین‌المللی FM,NFPA محاسبه می شود.

شرکت فنی و مهندسی ایمن داتیس آسیا درزمیه تامین انواع پمپ های آتش نشانی، انواع بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی و جدیدترین تجهیزات اعلام و اطفای حریق فعالیت می‌کند. شما عزیزان می‌توانید برای کسب مشاوره رایگان و انتخاب مناسب ترین پمپ ها و تجهیزات اعلام و اطفای حریق با کارشناسان و متخصصین شرکت ایمن داتیس آسیا در ارتباط باشید.

تلفن : 44096110-021 و 44031786-021

بهترین پمپ آتش نشانی ساختمان ها و صنایع

بوستر پمپ آتش نشانی

انواع بوستر پمپ آتش‌نشانی

عموما پمپ های مورد استفاده در بوستر پمپ های آتش نشانی از نوع سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز هستند. به طور کلی بوستر پمپ ها افزون بر پمپ اصلی می توانند با جوکی پمپ یا همان پمپ پیشرو و یا حتی بدون جوکی پمپ طراحی شوند. وظیفه جوکی پمپ جبران افت فشار ناشی از نشت آب در سیستم لوله کشی آتش نشانی است و دبی آن کمتر از پمپ های اصلی است ولی فشار آن با فشار پمپ های اصلی برابر است.

بوستر پمپ های آتش نشانی از لحاظ فشار خروجی، به دو دسته کلی زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت

بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر

بوستر پمپ دور ثابت

این نوع از بوستر پمپ ها جزء ساده ترین نوع بوستر هستند که از طریق یک فشارسنج یا پرشر، میزان فشار را کنترل و مدیریت می کنند، و بلافاصله بعد از اینکه پرشر افت فشار را احساس کند با ارسال سیگنال، پمپ روشن شده و شروع به کار می کند و این افت فشار در سیستم را جبران می کند، همچنین به محظ اینکه این افت فشار جبران و فشار تعیین شده برای پرشر رسید، دستور خاموش شدن پمپ توسط فشارسنج یا همان پرشر داده شده و پمپ ها خاموش می شوند.

بوستر پمپ دور متغیر

عملکرد این نوع از پمپ ها همانند بوستر پمپ های دور ثابت است اما در این سیستم به جای استفاده از فشارسنج یا پرشر، از یک پرشر ترانسمیتر استفاده شده است، وظیفه پرسرترانسمیتر این است که فشار آب را از طریق کنترل دور موتور پمپ ها تامین کند، به این صورت که، هر زمان فشار آب کم باشد پمپ با دور موتور بیشتری کار می‌کند و بالعکس هر زمان که فشار آب به اندازه کافی بالا بود دور موتور کمتر شود. در بوستر پمپ دور متغیر آتش نشانی این کار از طریق فرمان پرشرترانسمیتر به تابلو کنترل فرمان پمپ کنترل می شود.

چیدمان پمپ ها در بوستر پمپ آتش نشانی به یکی از روش های زیر است:

1- بوستر تک پمپ

در بوستر تک پمپ یک الکترو پمپ و یک دیزل پمپ فعالیت بوستر پمپ را انجام می دهند. در این حالت بوستر پمپ آتش نشانی می‌تواند متشکل از: یک الکتروپمپ یا یک دیزل پمپ باشد.

2- بوستر دو پمپ

در بوستر دو پمپی دو الکترو پمپ همراه با یک الکترو پمپ و یک دیزل و همچنین دو دیزل پمپ مجزا، فعالیت بوستر پمپ را انجام می دهند. در این حالت بوستر پمپ آتش نشانی می‌تواند متشکل از یکی از سه وضعیت زیر باشد: دو الکتروپمپ، یک الکتروپمپ و یک دیزل پمپ و دو دیزل پمپ باشد و مجدد یک جوکی پمپ در کنار مجموعه پمپ‌ها به صورت موازی نصب گردد.

3- بوستر چند پمپ

بوستر چند پمپ یک الکترو پمپ و دو دیزل پمپ به همراه سه دیزل پمپ، ساختار بوستر پمپ را تکمیل می کنند. در بوستر پمپ های چند پمپی بیشتر پمپ ها دیزلی خواهند بود و تنها می توانید از یک الکتروپمپ استفاده کنید. در این حالت بوستر پمپ آتش نشانی می‌تواند دو حالت داشته باشد: یک الکتروپمپ و دو دیزل پمپ یا سه دیزل پمپ

قیمت پمپ آتش نشانی

قیمت پمپ آتش نشانی بر اساس نوع و مشخصات فنی آن‌ها و همچنین مکان مورد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی متغییر است. بنابراین جهت کسب مشاوره برای انتخاب پمپ آتش نشانی، تجهیزات اطفای حریق و استعلام قیمت پمپ آتش نشانی با کارشناسان شرکت ایمن داتیس آسیا در ارتباط باشید.

تلفن : 44096110-021 و 44031786-021

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha