نگاهی به برنامه‌های نشست تخصصی اثرگذاری تلاوت بر مخاطب

تهران- ایرنا- هجدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن کریم با موضوع «اثرگذاری تلاوت بر مخاطب» با ارائه ۱۱ مقاله، دو میزگرد تخصصی و چند سخنرانی، طی سه روز به بررسی مهمترین مباحث این حوزه اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، شورای عالی قرآن از سال ١٣٨٢ با برگزاری نشست های تخصصی، هر سال به یک موضوع از موضوع های مورد نیاز جامعه قرآنی می پردازد و امسال هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم با موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب در چند محور برگزار می شود که محور اول با عنوان مؤلفه‌های اثرگذاری شامل جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار، نقش قرائات مختلف در تلاوت اثربخش، شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار، جایگاه لحن بیانی در تلاوت تأثیرگذار، نقش قطع و وصل عبارات قرآنی در تلاوت اثربخش، تکرار فرازهای تلاوت و نقش آن در تلاوت اثرگذار و همچنین مخاطب شناسی(ذائقه، نیاز و سایر اقتضائات) و ارتباط آن با اثربخشی تلاوت است.

محور دوم با عنوان مقتضیات اجرایی اثرگذاری شامل نقش صدا و سیما در تأثیرگذاری تلاوت بر مردم، جایگاه مساجد، محافل عمومی و مسابقات در اثرگذاری تلاوت، نقش فضای مجازی در تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب و همچنین وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت‌های اثرگذار خواهد بود.

نشست هجدهم از فردا، چهارشنبه در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی آغاز می شود که به چشم انداز فعالیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به ویژه در بخش پشتیبانی از جریان حرفه ای تلاوت در کشور اختصاص دارد.

در نشست روز اول پس از رونمایی از آثار و محصولات قرآنی، مقالات «نقش قرائات مختلف (نافع، حمزه و ...) در تلاوت اثربخش» توسط حسن احمدی زاده و «جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار» توسط محمدرضا ستوده نیا ارائه می شود و حجت الاسلام حسین سلیمانی و علی اصغر شعاعی از کارشناسان قرآنی پیشنهادهایی پیرامون ارتقاء نقش صدا و سیما در تأثیرگذاری تلاوت بر مردم ارائه می دهند.

یک میزگرد تخصصی نیز با عنوان نقد و بررسی اقدامات صدا و سیما در مقوله تأثیرگذاری تلاوت بر عموم مردم برگزار می شود و محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، منصور قصری زاده مدیر رادیو قرآن، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، قاسم رضیعی و سعید رحمانی از اساتید و کارشناسان قرآنی در این میزگرد به نقش رسانه ها می پردازند و به پرسش های حاضران پاسخ می دهند. مدیریت این میزگرد با محمدرضا ستوده نیا پیشکسوت قرآنی و استاد دانشگاه است.

نگاهی به برنامه‌های نشست تخصصی اثرگذاری تلاوت بر مخاطب

در هفتم دی، دومین روز از این نشست، مقالات منتخب شامل «جایگاه لحن بیانی در تلاوت تأثیرگذار» از احسان اعتباریان، «بررسی شاخصه های تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب و برجسته سازی آن در کلام رهبری»به قلم رسول آزمایش، «تحلیل جایگاه سنتی قرائت قرآن در مقایسه با کلاس های آموزش قرآن بر اساس مؤلفه های یازده گانه راهنمایی تفصیلی برنامه درسی» نوشته رضا نباتی و مقاله «نقش وقف، وصل و تکرار در تلاوت اثربخش» از حسین اخوان اقدم ارائه می شود و پس از نماز جماعت مغرب و عشا، شهریار پرهیزگار پیشکسوت و حافظ کل قرآن کریم در باب تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب نکاتی را بیان می کند.

همچنین میزگرد تخصصی وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت های اثرگذار با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام علی تقی زاده رییس سازمان دارالقرآن الکریم، حمید مجیدی مهر رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدعلی خواجه پیری و ولی یاراحمدی از کارشناسان و فعالان قرآنی کشور با مدیریت کریم دولتی برگزار می شود.

نگاهی به برنامه‌های نشست تخصصی اثرگذاری تلاوت بر مخاطب

در آخرین روز از این نشست که از بعداز ظهر جمعه آغاز می شود، مقالات منتخب رسیده به دبیرخانه شامل «بررسی جایگاه دانش مفردات و علم بلاغت در تلاوت اثرگذار» از حمید فرحناکی بوشهری، «نقش توجه به لحن بیانی در انتقال معنا و تأثیرگذاری تلاوت» نوشته حسین قربانی، «جایگاه «ما»های قرآنی در لحن بیانی و نقش آن در تلاوت تأثیرگذار» از حیدر کسمایی، «شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار» نوشته علی اکبر کاظمی و مقاله « جایگاه مساجد، محافل عمومی و مسابقات در اثرگذاری تلاوت» به قلم حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه می شود و سیدعباس انجام مدیر جلسه است.

از دیگر برنامه های این روز می توان به سخنرانی حمید مجیدی مهر رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، تقدیر از ارائه کنندگان مقالات و رونمایی از چند اثر قرآنی اشاره کرد. دیگر سخنران این مراسم حسن رحیم پورازغدی است که «وظایف قاریان قرآن در عرصه های اخلاق، اجتماع، فرهنگ و سیاست در سطوح ملی و بین المللی» را بیان می کند و به پرسش های میهمانان پاسخ می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha