سخنگوی وزارت دفاع: پاسخ هوشمندانه و مقتدرانه به ترور شهید سید رضی خواهیم داد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه این جنایت و بمباران سوریه نشان دهنده خصلت تروریستی رژیم صهیونیستی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه است، گفت: پاسخ هوشمندانه و مقتدرانه به ترور شهید سید رضی موسوی خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی و امنیتی ایرنا، سردار رضا طلایی‌نیک صبح امروز -سه‌شنبه- در نشست خبری با موضوع تبیین اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه ضمن تسلیت و تبریک شهادت سردار سید رضی موسوی از مستشاران نظامی سپاه در سوریه در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به دمشق گفت: این جنایت و بمباران سوریه نشان دهنده خصلت تروریستی جنایت پیشگی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه که مستوجب محکومیت جهانی و مجازات هست و باید در انتظار تاوان عملیات تروریستی اخیر خودش باشد.

سخنگوی وزارت دفاع اضافه کرد: مهم ترین مسأله در منطقه و جهان، کماکان جنگ غزه است و ناکامی و شکست صهیونیستها برای جهان آشکار شده است و این رژیم دوران سیاهی را پشت سر می گذارد.

وی افزود: در این جنگ، دو جبهه در مقابل هم قرار گرفته‌اند؛ جبهه بشریت و مقاومت پشتیبان غزه و مقاومت و آرمان فلسطین است؛ اما در مقابل و در جبهه جنایت و شکست‌های پی‌درپی، تلفات نظامیان را بدون نیل به دستاوردهای اعلام شده شاهد هستیم.

سردار طلایی‌نیک تصریح کرد: این روند، شکست‌های بزرگ تری را پیش روی صهیونیست‌ها قرار می دهد و بر خلاف برخی مواضع فریبکارانه، آمریکا در افکار عمومی و مجامع بین‌المللی شریک اصلی جنایت رژیم صهیونیستی است.

شهادت سردار سلیمانی موفقیتی برای رژیم صهیونیستی به دنبال نداشت

وی در ادامه با بیان اینکه در آستانه سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی هستیم، گفت: تحولات ۴ سال پس از شهادت سردار سلیمانی نشان می دهد که دشمنان و به ویژه آمریکا از این اقدام تروریستی خود در به شهادت رساندن این سردار بزرگ نتیجه معکوس گرفتند. در این چهار سال آرمان‌ها و الگوی مقاومت در منطقه و حتی در جهان رشد کرد و برخلاف هدف تروریستی آمریکا، جبهه مقاومت به طور خودجوش قدرت بیشتری نسبت به قبل گرفته است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: تفکر و تجارب مکتب فکری، فرهنگی و دفاعی حاج قاسم امروز زنده و پویاست و برای استکبار و رژیم صهیونیستی و جریانات تروریستی شهادت ایشان هم نتوانست موفقیتی در پی داشته باشد.

سردار طلایی نیک با بیان اینکه در آستانه حماسه ۹ دی هستیم و ۱۴ سال پیش مردم هوشمند و مقاوم با حضور حماسی خود در کنار نظام و حافظان امنیت برای خنثی سازی فتنه‌های بیگانگان حماسه تاریخی آفریدند، گفت: مردم ما نشان دادند در نا امنی هایی که بیگانگان با مداخله در امور ایران دنبال می کنند، همواره هوشمند برخورد کرده و دشمنان نمی توانند از طریق این فتنه ها و توطئه ها به دستاوردی برسند.

دستاوردهای نظامی و غیرنظامی ایران در ۹ ماهه اول امسال

وی در ادامه درباره وظایف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پشتیبانی از نیروهای مسلح و تحقیق و توسعه راهبردی در پشتیبانی از قدرت دفاعی، دستیابی به فناوری ها و نوآوری های محصولات جدید دفاعی، تولید تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح، تحرک دیپلماسی دفاعی و صادرات محصولات دفاعی، خدمات معیشتی و امور بازنشستگان نیروهای مسلح از جمله وظایف این وزارتخانه است.

سخنگوی وزارت دفاع درباره اقدامات وزارت دفاع در ۹ ماه سال جاری نیز توضیح داد: در این مدت بیش از هزار پروژه تحقیقاتی در سطح یک و دو، تحقیقات نوظهور و ارتقا قابلیت های فناوری های دفاعی در حال انجام است و هر ماه شاهد چندین رونمایی در حوزه های مختلف هستیم که البته تنهابخشی از آنها رسانه ای می شود.

سردار طلایی نیک با بیان این که ده ها فناوری اصلی و صدها فناوری زیرسامانه ای در کسب قابلیت های نوین دفاعی این وزارتخانه دخیل است، گفت: در ۹ ماه گذشته شاهد برپایی نمایشگاه صنعت دفاعی در هفته صنعت دفاعی بودیم که در آن نمایشگاه، صدها محصول، سامانه و زیرسامانه جدید به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: همچنین در ۹ ماه گذشته محصولات جدیدی به بهره برداری، تولید و الحاق رسید که از جمله آنها می توان به هواپیمای جت آموزشی یاسین، هواپیمای ترابری سیمرغ، ناوشکن دیلمان، پهپاد کرار هوا پایه مجهز به موشک مجید، انواع پهپادهای رهگیری، شناسایی، پدافندی، کروزهای جدید دریایی، سلاح ها و مهمات اشاره کرد. 

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه این وزارتخانه سال گذشته عملکرد جهشی در حوزه تولید محصولات دفاعی و محصولات دومنظوره در بخش های غیرنظامی را رقم زد و امسال هم این روند جهش تولید ادامه دارد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، تولیدات محصولات صنایع دفاعی نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است.

سردار طلایی نیک با اشاره به اینکه تحویل انواع موشک های دوربرد، کروز، بالستیک و انواع پهپادها و سامانه های پدافندی و شناورها از جمله این محصولات است، افزود: همچنین امسال در ۹ ماهه بیش از ۵۰ درصد صادرات محصولات دفاعی رشد داشته است که این افزایش درآمد صادرات تجهیزات دفاعی در راستای تقویت بنیه دفاعی استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دستاوردهای فناورانه ای که وزارت دفاع با همکاری نیروهای مسلح دارد در زمان حاضر در بیش از ۲ هزار محصول غیرنظامی کاربرد دارد و این توانمندی در اختیار بخش های خصوصی قرار می گیرد از جمله کمک به برنامه ملی فضایی کشور که اخیرا با ماهواره‌بر سلمان که متفاوت از ماهواره‌بر قبلی بود، اولین کپسول زیستی چندی پیش با موفقیت پرتاپ شد.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: ماهواره های تحقیقاتی با کمک سازمان ملی فضایی کشور و سایر بخش ها استمرار خواهد داشت و ما در ماهواره‌برها هم از سوخت مایه و هم سوخت ترکیبی یعنی مایع و جامع استفاده می کنیم و در آینده نزدیک شاهد پرتاب های دیگری در حوزه ماهواره برها خواهیم بود.

 سردار رضا طلایی نیک ادامه داد: با رویکردی که وزارت دفاع در استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی دارد در ۹ ماهه امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از برنامه های تولیدی و تحقیقاتی را با همکاری بخش خصوصی به انجام رساندیم و حدود ۸ هزار شرکت بخش خصوصی با وزارت دفاع در بخش های تحقیقاتی، فناوری و تولیدی همکاری دارند که در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان است. البته از این ۵۰ هزار میلیارد تومان همکاری با شرکت های بخش خصوصی ۳۵ درصد آن همکاری با شرکت های دانش بنیان است که این روند استمرار دارد.

وی گفت: ما در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب برای رشد تولید و توام با مهار تورم در محصولات غیرنظامی و حتی نظامی سعی کردیم قیمت ها را تا نهایت امکان تثبیت کنیم و افزایش قیمت به جز در مواردی خاص نداشته باشیم به گونه ای که در تامین باطری های خودرویی و صنعتی افزایش قیمتی در حد امکان نداشته است.

وی در ادامه درباره موتور توربو فن جهش ۷۰۰ گفت: این موتورها بیشتر در انواع پرنده ها استفاده می شود و در واقع در انواع پهپادها، پرنده ها و هواپیماهای گوناگون کاربرد دارد که برخی محصولات در مرحله بهره برداری و برخی در حال ارتقا است. 

سردار طلایی نیک درباره تجهیز مرزبانی هم اظهار داشت: ما همکاری نزدیکی را نسبت به گذشته داریم و متناسب با نیازهایی که به سامانه ها و تجهیزات گوناگون امنیتی، مرزبانی و مهندسی دارند و همچنین استفاده ترکیبی از سامانه هایی مثل پهپاد و سایر تجهیزات بخشی، قراردادهایی منعقد شده و اکنون در حال تولید است و بخشی در مرحله بررسی و تصمیم گیری است و متناسب با منابع و نیازهایی که همکاران انتظامی دارند در دستور کار ما است و ما از جهت قابلیت فنی و امکان تامین محدودیتی نداریم. 

سخنگوی وزارت دفاع ادامه داد: متناسب با تامین بارمالی که نیاز به حمایت بیشتر است می توانیم تجهیزات پیشرفته تر و امکانات بهتری را در اختیار فراجا قرار دهیم از جمله امسال شناورهای جدید را برای مرزبانی دریایی در اختیار آنها قرار دادیم و در حوزه مرزهای زمینی سامانه هایی در حال تامین و تولید است.

سردار طلایی نیک افزود: کارگروه مشترکی با تصمیم وزیر دفاع و فرماندهی کل انتظامی تشکیل شده که این کارگروه مشترک در راستای تقویت و پشتیبانی بیشتر از یگان های انتظامی به ویژه مناطق مرزی در حال فعالیت است.

ادعاهای آمریکا بیشتر جنبه عملیاتی روانی دارد 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره متهم کردن ایران از سوی آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن کشتی ها گفت: فرافکنی های آمریکا موضوع جدیدی نیست. حضور بیگانگان در منطقه خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و کشورهای فرامنطقه ای همواره تحریک آمیز بوده که نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی کند بلکه مخل امنیت منطقه است.

سردار طلایی نیک افزود: آمریکایی‌ها از این نوع فرافکنی‌ها برای جبران بعضی کاستی ها و فرار از پاسخگویی‌ها استفاده می‌کنند و جمهوری اسلامی مواضع روشنی در همکاری و تامین امنیت منطقه با کشورهای منطقه دارد و این نوع ادعاها صرفا ماهیت تبلیغاتی و جنبه عملیات روانی دارد.

آینده جنگ غزه به تحولات میدانی و فرامیدانی بستگی دارد

وی آینده جنگ غزه را به تحولات میدانی و فرامیدانی وابسته دانست و اظهار داشت: عوامل گوناگونی در سرنوشت جنگ غزه نقش دارند البته نقش اصلی را مقاومت مردم فلسطین و مبارزین این منطقه دارند که باعث شده اند در ۸۰ روز گذشته رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی نداشته باشد.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با شهادت ۲۰ هزار مردم غیرنظامی غزه و چند برابر آن معلولیت و مجروحیت، نفرت جهانی را تشدید و سرعت شکست و فروپاشی خود را تقویت کرده است و اینکه در آینده مقاومت پیروز خواهد شد روشن است و صهیونیست ها باید بیش از گذشته هزینه ها و تاوان سنگینی را در نزد جهانیان و فلسطین بپردازند.

سردار طلایی نیک گفت: آنچه که برآیند تحولات نشان می دهد ناکامی و شکست های صهیونیست ها است و پیروزی نهایی ملت فلسطین و مردم غزه و تقویت رشد جبهه مقاومت ضدتروریستی و صهیونیستی در حال رقم خوردن است. 

جنایت دمشق در زمان، مکان و روش مناسب پاسخ داده می شود

سخنگوی وزارت دفاع درباره پاسخ به شهادت رساندن سردار سیدرضی موسوی گفت: همانطور که اعلام شده رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد و پاسخ و واکنش به این جنایت تروریستی در زمان، مکان و روش مناسبی انجام می گیرد که موجب تحقق اهداف رژیم صهیونیستی نشود بلکه یک واکنش قاطع و اثر بخش برای ناکام‌تر کردن این رژیم در اهداف این‌گونه ترورها است.

سردار طلایی نیک افزود: رژیم صهیونیستی در این ۸۰ روز گذشته هیچ دستاوردی در جنگ غزه نداشته است با اختلافات شدید در داخل و خارج بین مردم و مسئولان خود مواجه است و حتی حامیان سنتی آنها در آمریکا و غرب نسبت به این رژیم انتقاد و اعتراض آشکار و پنهان دارند و این درماندگی رژیم صهیونیستی است.

وی یادآورشد: واکنش به این ترور، هوشمندانه و مقتدرانه و با اثربخشی لازم خواهد بود به گونه ای که هیچ گونه بهره برداری حاشیه ای رژیم صهیونیستی در اهداف خود نداشته باشد و جمهوری اسلامی با قدرت بازدارندگی و توانمندی های گوناگونی که دارد همانند گذشته این قابلیت پاسخ را دارد و در فرصت و مکان مناسب این نوع جنایت را پاسخ می دهد.

مناسبات و روابط ایران و عراق در همکاری‌های دفاعی رو به رشد است

سخنگوی وزارت دفاع درباره همکاری های دفاعی ایران با عراق نیز اظهار داشت: مناسبات و روابط ایران و عراق در عرصه های گوناگون در بهترین وضعیت است. و علاوه بر همکاری های سیاسی، اقتصادی و تجاری همچنین زیارت عتبات در عراق و ایران، بین دو دولت همکاری ها نزدیک و فعال است.

سردار طلایی نیک اضافه کرد: در حوزه دفاعی هم همکاری های مطلوبی بین ایران و عراق در جریان است و سفر اخیر سردارسرلشکر باقری رییس کل نیروهای مسلح به عراق و مذاکراتی که با مقامات عالی نظامی و سیاسی این کشور داشت نشانه این همکاری های نزدیک است و این روند رو به رشد است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع هم در پشتیبانی از توافقات و همکاری های دو کشور هرچه نیاز باشد در برنامه دارد و دنبال می کند و ما بارها نسبت به کمک به ملت و دولت عراق و پشتیبانی های لازم به صورت رسمی اعلام آمادگی کرده ایم.

نیروهای مسلح مقررات قانونی در رابطه با انتخابات را رعایت می‌کنند

سخنگوی وزارت دفاع درباره موضع‌گیری نیروهای مسلح در انتخابات پیش رو گفت: تدابیر و مقررات خاصی در مورد انتخابات وجود دارد که نیروهای مسلح این تدابیر و مقررات قانونی را رعایت می کند. 

سردار طلایی نیک افزود: البته وزارت دفاع برای کمک به وزارت کشور و دولت و هسته های نظارتی و پشتیبانی به ویژه در حوزه فناوری، همکاری های لازم را دارد و برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات وزارت دفاع هم سهم خود را از نظر حضور کارکنان و خانواده ها همانند گذشته ایفا می کند و رسالت اصلی که کارکنان این وزارتخانه احساس می کنند مشارکت فعال و آگاهانه در انتخابات است.

وی تاکید کرد: هیچ‌کدام از سازمان ها، واحدها و کارکنان وزارت دفاع ، مداخله ای در موضع‌گیری سیاسی و جناحی در رابطه با انتخابات نداشته و ندارند.

هیچ‌گونه موضع‌گیری موجب سلب حاکمیت ایران بر سه جزیره ایرانی نمی‌شود

سخنگوی وزارت دفاع درباره موضع‌گیری روس‌ها درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس افزود: سه جزیره ایرانی، ایرانی بوده و خواهد بود و هیچ گونه موضع‌گیری و اقدامی موجب سلب حاکمیت ایران بر این سه جزایر نخواهد شد و جمهوری اسلامی ایران از صیانت حق حاکمیت و حقوق ملی خود و حمایت از ساکنان این جزایر همواره مصمم است.

دستیابی به موشک‌های کروز با موفقیت در حال طی شدن است

سردار طلایی نیک درباره دستیابی به موشک کروز سوپرسونیک گفت: هم در سپاه و هم در وزارت دفاع فرآیند دستیابی به موشک کروز سوپرسونیک با موفقیت در حال طی شدن است و ما علاوه بر موشک های دوربرد و بالستیک در موشک های کروز دریایی هم موشک های باسرعت بالاتر و فراصوت را در دستور کار داریم و در زمان مقتضی نتایج آن اعلام خواهد شد.

پرتاب ماهواره‌بر طبق برنامه شورای ملی فضایی انجام می‌شود

وی درباره این که تا آخر سال پرتاب ماهواره داریم، این موضوع را تایید کرد و گفت: پرتاب گر و پایگاه پرتاب بر عهده وزارت دفاع است اما ماهواره طبق برنامه مصوبه شورای ملی فضایی کشور انجام می شود که وزارت ارتباطات و سازمان ملی فضایی برنامه را دنبال می کنند و این وزارتخانه پشتیبانی های لازم را دارد.

سخنگوی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با سوخت مایع و ماهواره‌بر ذوالجناح با سوخت ترکیبی انجام شود.

محصولات دفاعی ایران با رعایت ملاحظات و عرف بین الملل صادر می شود

سردار طلایی نیک درباره صادرات محصولات دفاعی گفت: صادرات محصولات دفاعی مشخص است چرا که محصولات صنعت دفاعی ایران به لحاظ قیمت و کیفیت و قابلیت های نوین برتری و مشتری های زیادی دارد و ما با رعایت ملاحظات و عرف بین الملل در حوزه صادرات محصولات دفاعی عمل می کنیم البته اگر کشور و دولتی بخواهد در جهت اهداف غیرانسانی و مواضع بین المللی از تسلیحات ایرانی استفاده کند به آن کشور صادراتی انجام نمی‌دهیم. 

وی با بیان این که در محصولات نوین دفاعی تنوع زیادی داریم، افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حدود ۳۰ محصول دفاعی سطح پایین از جمله اسلحه انفرادی ژ۳ آن هم به صورت مونتاژ تولید می‌شد. اما امروزه ما بیش از ۸۰۰ سامانه که برخی آن‌ها ده‌ها و صدها فناوری زیرسامانه‌ای دارد در حال تولید است بنابراین انواع محصولات دفاعی و حتی غیرنظامی در سبد صادراتی وزارت دفاع قرار داد.

آمادگی سفارش ساخت بالگرد برای بخش غیرنظامی داریم

سردارطلایی‌نیک درباره  تولید بالگردهای نظامی در وزارت دفاع گفت: صنعت بالگردی دارای سه وضعیت و سه نوع است. برخی بالگردها دارای طراحی جدید است که در مراحل طراحی و تحقیقاتی قرار دارد، برخی بالگردهای تولیدی است که در حال تولید و تحویل به یگان های نظامی است. البته ما برای بخش غیرنظامی هم آمادگی داریم سفارش بالگردی داشته باشیم. ظرفیت دیگر در جهت تعمیر و نگهداری بالگردها است. 

وی ادامه داد: متناسب با نیازهای رسمی و تقاضای دولت‌ها می‌توانیم صادرات محصولات دفاعی را انجام دهیم و اگر تصمیمی در مراجع تصمیم گیر اتخاذ شود وزارت دفاع آمادگی هرگونه پشتیبانی و کمک لازم را دارد.

سخنگوی وزارت دفاع درباره مسلح شدن مردم فلسطین و کرانه باختری گفت: کمک به جبهه مقاومت، معنوی و عمومی است که به عنوان فرهنگ ملی هم در بین مردم و هم در نظام جمهوری اسلامی به صورت شفاف دنبال می شود.

تحریم ها برای استمرار ایران هراسی و ایجاد فضای منفی است

سردار طلایی درباره تحریم بعضی از مقامات وزارت دفاع از سوی آمریکا گفت: رویکردهای خصمانه آمریکا علیه مردم و دولت و نیروهای مسلح ایران تازگی ندارد و بی اثر بودن این تحریم های گوناگون را مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده اند.

وی افزود: تحریم های نظامی ایران بیش از ۴۰ سال سابقه دارد و ملت و دولت ایران با پشتیبانی که از نیروهای مسلح داشتند این تحریم ها را به طور جدی خنثی کرده است. 

وی تاکید کرد: تحریم های قدیم و جدید آمریکا هیچ تاثیری در رشد و افزایش قابلیت دفاعی نداشته و ندارد اما تحریم برخی همکاران در داخل و خارج نقض قوانین بین المللی و نقض آشکار حقوق ملت ایران است.

سخنگوی وزارت دفاع بیان داشت: تحریم های خصمانه آمریکا قطعا موجب نفرت بیشتر مردم نسبت به آمریکا می شود و آمریکا برای ایران هراسی این گونه تحریم ها را اعلام می کند که البته اثر چندانی بر اقدامات و برنامه های دفاعی ما ندارد. اما برای استمرار ایران هراسی این تحریم ها هرازگاهی اعلام می شود تا فضای منفی علیه ایران ایجاد کند. 

با برخی کشورهای آمریکای لاتین مناسبات دفاعی داریم

وی درباره همکاری های دفاعی با کشورهای آمریکای لاتین گفت: ما با کشورهای گوناگون از جمله آمریکای لاتین همکاری های دفاعی داریم که سفر سال جاری وزیر دفاع به برخی از کشورهای این منطقه و دیدار مقامات سیاسی و دفاعی دو کشور، موید این همکاری ها است و ما متناسب با توافقات و نیارمندی ها و مصالح دو کشور این نوع همکاری ها را ادامه می دهیم. 

سردار طلایی‌نیک درباره همکاری وزارت دفاع با شهرداری تهران برای برقی کردن ناوگان عمومی کشور نیز گفت: ما با همه دستگاه ها و بخش خصوصی در انتقال فناوری هایی که صنعت دفاعی دارد همکاری های نزدیکی شکل داده ایم و برای برقی کردن ناوگان عمومی کشور چه در شهرها و چه بین شهری اعلام آمادگی داریم.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و دولت در برنامه هفتم توسعه مصوبه ای داشتند که ما در عرصه‌های گوناگون ظرفیت‌های دو منظوره صنعت دفاعی را در اختیار بخش خصوصی و بخش های مختلف غیرنظامی بیش از گذشته قرار خواهیم داد.

پرونده ترور شهید فخری زاده در حال پیگیری است 

سخنگوی وزارت دفاع درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور شهید فخری زاده گفت: ترور شهید فخری زاده ابعاد مختلفی داشت که یک بعد آن پیگیری قضایی است که توسط مرجع قضایی در حال انجام است و استنادات مورد نیاز از بخش های مختلف در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته و وزارت دفاع هم هرچه لازم بود در اختیار دستگاه قضایی قرار داده است. 

وی افزود: بُعد دوم این ترور بحث مسایل امنیتی است هرچند که صهیونیست ها بزدلانه مسئولیت رسمی این ترور را برعهده نگرفتند اما قرائن و علائمی که دست داشتن صهیونیست‌ها در این جنایت نشان می دهد بدست آمده است و دنبال می شود. 

سردار طلایی ‌نیک ادامه داد: بعد از تاکید رهبر انقلاب درباره پیگیری اقدامات شهید فخری زاده، وزارت دفاع با کمک دولت اقدامات شهید فخری زاده را در ۱۴ حوزه جدید و نوظهور دنبال می‌کند که البته یکی از این فعالیت ها، دستیابی به واکسن مقابله با کرونا با نام فخرا بود، یکی دیگر واکسن های دامی است که به مرحله تولید رسیده است.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: شهادت فخری زاده موجب توقف فعالیت های بنیانگذاری شده توسط این شهید بزرگوار نشد و با قدرت بیشتر این فعالیت ها را ادامه می دهیم.

وزارت دفاع طبق قانون مصوب مجلس در کارهای عمرانی عمل می کند

وی درباره کارهای عمرانی وزارت دفاع گفت: ما در عرصه های سازندگی طبق قانون مصوب مجلس عمل می کنیم. جایی که بخش خصوصی بتواند نیازهای دولت و کشور را برطرف کند اولویت با آنها است. اما در مورد آزاد راه شیراز - اصفهان که از سال های گذشته آغاز شده، ۶ قطعه از این آزادراه به بهره برداری رسیده است و قطعه ۷ در حال احداث است که پیمانکار آن و بخشی از تامین سرمایه توسط شرکت های مهندسی وزارت دفاع انجام می شود.

سردار طلایی نیک درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری در وزارت دفاع گفت: طرح‌های جدید ساخت هواپیمای مسافربری با استفاده از فناوری هایی که در اختیار است دنبال می شود. رییس جمهور توجه ویژه ای به ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی دارد که با جدیت و با استفاده از ظرفیت های وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار است و مراحل آن در حال انجام است. 

وی گفت: دستیابی به هواپیماهای مسافربری با ظرفیت های مناسب و مورد نیاز کشور به صورت بومی مستلزم زمان لازم است که طبق زمان بندی در حال انجام است و امیدواریم دولت و مجلس در تامین مالی و پشتیبانی لازم توجه ویژه ای به ساخت هواپیمای مسافربری بومی داشته باشند تا زمان دستیابی را کوتاه کنیم.

اسلحه انفرادی مصاف طبق برنامه زمان بندی تحویل نیروهای مسلح می شود

سخنگوی وزارت دفاع درباره زمان تجهیز یگان‌های نیروهای مسلح به اسلحه انفرادی مصاف افزود: اسلحه انفرادی مصاف مراحل گوناگون تحقیق، طراحی و آزمون و فنی خود را پشت سرگذاشته و به مرحله تولید رسیده است و متناسب با برنامه زمان بندی و طبق ساختار سازمانی که باید در نیروهای مسلح بوجود آید به تدریج تحویل نیروهای مسلح خواهد شد. 

وی ادامه داد: این روند با توجه به برنامه زمان بندی و همچنین تامین منابع مالی برای جایگزینی اسلحه جدید مصاف به عنوان سلاح سازمانی ارتش جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده انجام می شود. 

تولید تجهیزات دفاعی براساس برآورد تهدیدات است

سردار طلایی‌نیک درباره چرایی کاهش سرمایه‌گذاری روی تجهیزات توپخانه‌ای نسبت به عرصه موشکی گفت: اولویت در تعیین نوع سلاح و مهمات و تجهیزات متناسب با برآورد تهدیدات است و برآورد تهدیدات و تعیین اولویت ها در طراحی، تولید و ارتقای تجهیزات توسط ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام نیاز یگان های نظامی و انتظامی انجام می شود و ما طبق سیاست های تعیین شده عمل می کنیم که در حوزه توپخانه‌ای نیز به همین صورت است.

واردات به عنوان مکمل نیازهای داخلی صورت می‌گیرد

وی درباره خرید و واردات سلاح گفت: ما با کشورهای گوناگون همکاری‌های دفاعی را بر اساس نیاز و مصالح دفاعی کشور داریم و هرکدام از توافقات با کشورهای خارجی در حوزه دفاعی شرایط خاص خود را دارد و متناسب با نیازها و مصالح دفاعی اجرا می شود و در زمان مقتضی برحسب نیاز به نتیجه می رسد و به عنوان مکمل نیازهای داخلی است .

ناوشکن های بالای ۶ هزارتنی در دستور کار است

سخنگوی وزارت دفاع درباره برنامه این وزارتخانه برای ساخت ناوشکن های دیگر گفت: شناورها و ناوشکن های مورد نیاز نیروی دریایی ارتش و سپاه با همکاری مشترک این نیروها و صنایع دریایی وزارت دفاع و سایر بخش های صنعتی انجام می شود.

سردار طلایی نیک گفت: علاوه بر ناوشکن‌های تحویل شده که جدیدترین آن ناوشکن دیلمان است، طراحی و ساخت ناوشکن‌های جدید در دستور کار قرار دارد. در این حوزه، از جمله ساخت  ناوشکن بیش از ۶ هزار تن بالا در دستور کار است که با همکاری نیروی دریایی سپاه دنبال می‌شود که از قابلیت‌های بهتری نسبت به ناوشکن های قبلی و از جمله ناوشکن در کلاس موج برخوردار است. اگر درخواستی برای تولید ناوشکن های ایرانی از کشورهای دیگر باشد ما قابلیت تولید و صادرات را داریم البته در حوزه شناورها، توانمندی صادرات با اولویت تامین نیاز داخلی است. 

وی ادامه داد: پشتیبانی از نیروهای دریایی ارتش و سپاه توسط وزارت دفاع انجام می‌شود و تجهیز پایگاه‌های سپاه و ارتش در حوزه تجهیزاتی بخصوص موشک‌های کروز و سامانه‌های ترکیبی نیز در دستور کار قرار دارد.

سردار طلایی‌نیک درباره حضور نیروهای بیگانه در منطقه خلیج فارس گفت: نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران تسلط کامل و مراقبت لازم برای پایش و مراقبت از حضور بیگانگان در خلیج فارس و دریای عمان را دارند. نیروهای دریایی ارتش و سپاه با حوزه عملیاتی و ماموریتی که در دریای خلیج فارس و عمان تعریف شده از سوی وزارت دفاع به لحاظ تامین و تجهیزات ناوشکن و شناورها و تجهیزات پشتیبانی می شوند.

سیاست دائمی ایران تقویت همکاری دفاعی و امنیتی با کشورهای منطقه است

وی درباره ائتلاف با کشورهای منطقه گفت: سیاست اصولی و دائمی جمهوری اسلامی تقویت و تحکیم همکاری دفاعی و امنیتی با کشورهای همسایه و منطقه است و همواره از سوی جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای تقویت همکاری ها و مناسبات و اقدام مشترک برای تقویت و تحکیم امنیت منطقه وجود داشته و دارد و  امید است همسایگان و کشورهای منطقه به این ظرفیت همکاری مشترک توجه بیشتری داشته باشند. 

سخنگوی وزارت دفاع درباره همکاری‌های دفاعی ایران با اعضای پیمان شانگهای گفت: سیاست اعلامی و اقدامی ایران ‌پیوستن به شانگهای بود که ایران مراحل آن را طی کرد. ایران تاکنون همکاری‌های دوجانبه دفاعی با برخی کشورهای عضو شانگهای داشته‌ است البته برای همکاری های دفاعی با اعضا مستلزم بررسی ها و همفکری ها و مذاکرات بیشتر است.

وی درباره بستن تنگه های آبراهی مانند باب المندب نیز گفت: این گونه اخبار بیشتر فضاسازی رسانه ای است و مراجع ذی صلاح کشور اگر موضوعی باشد اعلام می کنند. 

سخنگوی وزارت دفاع درباره چگونگی اقدامات وزارت دفاع در حوزه پدافند سایبری گفت: ساختار جدیدی برای پدافند سایبری کشور در دست اقدام داریم که شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نقش ویژه ای ایفا می‌کنند. یکی از اولویت‌های اصلی ما هم همکاری با شرکت‌های دانش بنیان است و نسبت به سال گذشته همکاری ما با این شرکت‌ها در حال رشد است.

سردار طلایی نیک درباره استفاده از هوش مصنوعی در صنایع دفاعی افزود: در حوزه هوش مصنوعی به توانمندی‌های خوبی رسیده‌ایم و از این فناوری در موشک‌های کروز و برخی دیگر از سامانه‌ها استفاده می‌کنیم. در موشک‌ها این فناوری به خودکار شدن موشک و در نتیجه غافلگیری هدف کمک شایانی می کند.

وی درباره زمان رونمایی از سامانه موشکی «آرمان» هم گفت: رونمایی و تحویل‌دهی‌ها را با برنامه مدون انجام‌ می‌دهیم که هر ماه اخبار جدید دفاعی داریم بنابراین این رونمایی هم طبق جدول زمانی خود انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha