به گزارش ایرنا از بهزیستی، براساس این تفاهمنامه افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید میتوانند از سامانههای حملونقل درونشهری دولتی و عمومی بهصورت رایگان و سامانههای برونشهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی بهصورت نیمبها استفاده کنند و وزارت کار مکلف است اعتبارات لازم را در لوایح بودجه سالانه پیشبینی کند.
بر اساس این تفاهمنامه چهارجانبه که بر اساس تبصره (۲) قانون (۵) حمایت از افراد دارای معلولیت نگاشته شده است، ارائه خدمات گردشگری به افراد دارای معلولیت در کشور نیز تسهیل میشود.
استفاده از ظرفیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تسهیل استفاده افراد دارای معلولیت از خدمات ایاب و ذهاب، رفع مشکلات زیرساختهای الکترونیکی خدمات، ارائه تورهای گردشگری ویژه افراد دارای معلولیت، توسعه گردشگری سلامت، توسعه گردشگری در اماکن زیارتی و سیاحتی و امکان حضور افراد معلول و خانواده آنان در سفر، از مزایای این تفاهمنامه است.
در سفرهای زمینی و هوایی بلیت نیم بها برای افراد توانجو و معلولین ثبت نام کرده ارائه میشود؛ سامانههای ریلی داخل شهری و خارج شهری نیز با افتتاح حساب بانک پارسیان، دریافت توان کارت و ثبت نام در این طرح مشمول طرح خواهند بود.
براساس این گزارش، در آیین امضای تفاهمنامه چهارجانبه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان «علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علیمحمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی، «علیاصغر شالبافیان» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و «مصطفی ضرغامی» عضو هیئت مدیره بانک پارسیان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانههای حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانههای برونشهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیشبینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.
دستگاه ها به وظیفه خود در زمینه مناسب سازی عمل نکردهاند
پیش از این غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسبسازی کشور در گفت و گو با ایرنا از برخورد قانونی با دستگاههای کم کار در زمینه مناسب سازی خبر داده و گفته بود: سال گذشته گفته شد ۲۰۰ کیلومتر از معابر مناسب سازی شده است و تا پایان سال نیز ۵۰۰ کیلومتر از معابر در تهران مناسب سازی می شود. ما از شهرداری خواسته این معابر را مشخص کنند تا راستی آزمایی شود اما هنوز این اطلاعات داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار کیلومتر معابر در تهران داریم، گفت: شهرداری میگوید برنامه ما این است که سالی ۵۰۰ کیلومتر را مناسب سازی کنیم؛ اگر معابر ما توسعه پیدا نکند و با همین سرعت پیش برویم سالها طول میکشد تا معابر مناسبسازی شود.
رضایی فر اظهار داشت: بنابراین کار جهادی تری لازم است و به نظر می رسد باید اولویت بندی های خاصی شود. به طور مثال جاهایی که مردم بیشتر تردد می کنند، در نظر گرفته شود چون مناسب سازی فقط برای معلول، جانباز و سالمند نیست.
وی با بیان اینکه ما جامعه ۹ تا ۱۰ میلیون نفری سالمند داریم که به این مناسب سازی ها نیاز دارند، ادامه داد: بحث مناسب سازی و دسترس پذیری از حقوق شهروندی است. یکی از اصول اصلی مبلمان شهری، بحث دسترس پذیری است. اصلا ما نباید روی مناسب سازی بحث کنیم.
نظر شما