ارزیابی خطر زلزله با تحقیقات پیشگام روی سنگ‌های ناپایدار

تهران- ایرنا- پژوهشگران با انجام تحقیقات پیشگام روی سنگ‌های ناپایدار روشی جدید در ارزیابی خطر زلزله ارائه کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای بی ان ان بریکینگ، این مطالعه که به رهبری آنا رود دانشمند زلزله شناس انجام شده است، سنگ های ناپایدار یا متزلزل را برای اندازه گیری میزان ایزوتوپ بریلیم-۱۰ تجزیه و تحلیل کرد. تجزیه و تحلیل ایزوتوپ بریلیم-۱۰ به تعیین زمانی که سنگ ها تعادل ناپایدار خود را به دست آوردند، کمک کرد.

علاوه بر این، این محققان از برچسب‌هایی با فناوری پیشرفته برای مدل‌سازی دیجیتالی شکل سنگ‌ها بهره گرفتند. این کار به آنها کمک کرد حداکثر لرزش زمین را که این سنگ‌ها تحمل می‌کنند، تخمین بزنند. تحقیقات انجام شده روی سنگ ها نشان می دهد زلزله بزرگ کالیفرنیا ممکن است نسبت به پیش بینی های قبلی شدت کمتری داشته باشد.

در این مطالعه پیشگامانه ارائه شده در اجلاس اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، دانشمندان از یافته‌هایی رونمایی کردند که بیانگر آن است که تکان های احتمالی زمین ناشی از زمین‌لرزه «بزرگ» کالیفرنیا می‌تواند به میزان قابل توجهی کمتر از آنچه مدل‌های فعلی پیش‌بینی می‌کنند، باشد.

این تحقیقات روی سنگ‌های متوازن ناپایدار در نزدیکی گسل سن آندریاس در شمال لس‌آنجلس که در گذر زمان و در برابر زمین‌لرزه‌های متعدد در ۵۰ هزار سال گذشته مقاومت کرده‌اند، انجام شده است.

صخره‌های متوازن ناپایدار (PBRs) سازندهایی هستند که در سراسر جهان یافت می‌شوند که در آن یک تخته سنگ باریک به‌طور ناپایدار روی یک تخته سنگ پایه‌ متعادل می‌شود. این سازه ها به صورت بلوک هایی روی صخره ها ایجاد می شوند، یا زمانی که سنگ های نرم تر فرسایش می یابند و سنگ های سخت تر را برجا می گذارند.

ارزیابی خطر زلزله با انجام تحقیقات پیشگام روی سنگ‌های ناپایدار

کاربردهای این تحقیق برای آماده سازی در برابر زلزله

این یافته‌ها نشان می‌دهد تکان های زمین در صورت وقوع زلزله بزرگ کالیفرنیا، می‌تواند تا ۶۵ درصد کمتر از آنچه مدل‌های خطر فعلی پیش‌بینی می‌کنند، باشد. این نتایج پیامدهای مهمی برای اصول ساختمان سازی، برنامه‌های آماده‌سازی بلایا و حق بیمه در کالیفرنیا دارد.

اگر این نتایج دقیق باشد، به طور بالقوه می تواند به تغییرات بنیادی در ارزیابی خطر زلزله بینجامد و میلیاردها دلار در خسارات احتمالی و پرداخت بیمه صرفه جویی شود.

ارزیابی خطر زلزله با انجام تحقیقات پیشگام روی سنگ‌های ناپایدار

چالش‌های به‌روزرسانی نقشه‌های خطر زلزله

مارک پترسن، ژئوفیزیکدان سازمان زمین‌شناسی آمریکا معتقد است گنجاندن نتایج این مطالعه به نقشه‌های خطر لرزه‌ای ملی خیلی زود است.

سازمان زمین شناسی آمریکا که مسئول تهیه مدل خطر لرزه ای ملی است، تصمیم گرفته است این یافته ها را در به‌روزرسانی آینده نقشه های خطر ادغام نکند. با این وجود، این محققان قصد دارند مطالعات خود را روی سنگ‌های ناپایدار در سطح جهان با هدف اصلاح بیشتر مدل‌های خطر گسترش دهند.

ارزیابی خطر زلزله با انجام تحقیقات پیشگام روی سنگ‌های ناپایدار

کشف رازهای فعالیت لرزه‌ای کالیفرنیا
به طور معمول، مدل های خطر زلزله بر اساس داده های تاریخی و سوابق محدود زمین لرزه های گذشته تهیه می شوند. این مطالعه با کاوش روی صخره‌های ناپایدار، چشم‌انداز تازه‌ای را ارائه می‌دهد.

ارزیابی خطر زلزله با انجام تحقیقات پیشگام روی سنگ‌های ناپایدار

این گروه محققان از سنگ‌ها نمونه‌برداری کردند و سطوح ایزوتوپ بریلیم-۱۰ را که در معرض پرتوهای کیهانی تشکیل می‌شود، اندازه‌گیری کردند. این روش به مشخص شدن زمانی که سنگ ها تعادل نامطمئن خود را به دست آوردند، کمک می کند.

صخره هایی که به طور طبیعی در موقعیت های ناپایدار قرار دارند، هنگام زلزله عمودی باقی می ماندند که این امر لرزه شناسان را شگفت زده کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha