جشنواره شعر عربی امام رضا(ع) تاثیرات فرامنطقه‌ای دارد

تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: در مخاطبان زبان عربی، شعر جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و انتخاب هوشمندانه شعر برای ورود به حوزه عربی، انتخابی است که قطعا می‌تواند منشاء اثر و تاثیرات جدی فرامنطقه‌ای بویژه در استان خوزستان شود که پایه قوی در حوزه شعر عربی دارد.

مجید منادی در حاشیه ششمین گردهمایی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: از مهمترین آثار جشنواره عربی امام رضا(ع) توجه به این موضوع است که خوزستان محل رود امام به ایران بوده و قدمگاه ایشان در این استان وجود دارد؛ برخی شهرها و جغرافیای استان هم خاستگاه شعر عربی است و شاعران بسیار زبردستی دارد که در میان شعرای کشورهایی مانند عراق، بحرین و کویت هم شناخته شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد: لازم است در جشنواره شعر عربی به این سمت برویم که به ابعاد مختلف زندگی و سیره امام رضا(ع) به عنوان کسی که همه ایرانیان، شیعیان و مسلمانان به آن امام عشق و محبت خاصی دارند توجه و تولید محتوا و شعر و ادبیات شود.

وی ادامه داد: جشنواره عربی امام رضا(ع) که دور چهاردهم آن امسال آغاز شده و به دنبال فراخوان و پوستر آن که به زودی منتشر و رونمایی می‌شود رسما کار خود را آغاز می‌کند، از جشنواره‌هایی است که در میان شعرا، هنرمندان و مردم استان خوزستان جا افتاده است و یک دریچه ارتباطی خیلی خوب بین ما و امت اسلامی و کشورهای مسلمان و کشورهای غیر عرب زبان است.

منادی تصریح کرد: از آنجایی که زبان عربی به عنوان یک زبان مشترک بین کشورهای مختلف است، از این جشنواره استقبال می‌کنند و آثاری در دوره قبل حتی از کشورهای غیر عرب داشتیم.

موضوع مقاومت از محورهای مهم جشنواره سیره امام رضا(ع)

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به ماهیت بین‌المللی جشنواره، امسال هم قطعا در فراخوان از شعرای این کشورها دعوت می‌شود و موضوع مقاومت هم از محورهای بسیار مورد توجه با نگاه به سیره امام رضا(ع) است.

جشنواره عربی امام رضا(ع) که دور چهاردهم آن امسال آغاز شده و به دنبال فراخوان و پوستر آن که به زودی منتشر و رونمایی می‌شود رسما کار خود را آغاز می‌کند

وی افزود: حتما میهمانانی از کشورهای دیگر دعوت می‌شود و از حیث بین‌المللی بودن، برگزیدگانی از این کشورها هم داشتیم که دعوت شدند و در مراسم پایانی حضور داشتند و این باعث تبادل فرهنگی و هنری و فنی در حوزه شعر و ادبیات هم می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت: یک آسیب‌شناسی از دوره‌های قبل بویژه دوره سیزدهم با حضور شعرا و مجریان جشنواره داشتیم؛ یکی از این آسیب‌شناسی‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی بوده که امسال روی این مساله کار کردیم تا در بخش عربی بتوانیم اهداف مورد نظر را محقق کنیم.

منادی خاطرنشان کرد: یک بعد دیگر نگاه به تربیت هنرمندان موثر و توانمندی است که بعضا امکان دارد به خاطر اختلاف لهجه‌ها و ادبیات‌ها با مقداری آموزش بتواند توسعه پیدا کرده و مهارت‌مندتر شود که این اقدام هم در دست اجراست و بستر خیلی خوبی است که جشنواره امام رضا(ع) را تنها به عنوان یک برنامه چند ساعته نبینیم و در طول سال، آثار آن باشد. در یک ماه و نیم هم کل استان خوزستان میزبان برنامه امام رضایی بشود و بعد بین‌المللی آن هم مد نظر باشد.

وی افزود: در جشنواره سراسری امام رضا که به طور جامع در ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود از تمام برگزیدگان و برخی دست‌اندرکاران دعوت و از آنها تجلیل ویژه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha