۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 85338539
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: آلودگی اردکان، نتیجه اقدامات ۳۰ سال گذشته است + فیلم

یزد- ایرنا- فرماندار اردکان یزد با بیان اینکه آلودگی و مشکلات زیست محیطی این شهرستان، نتیجه اقدامات ۳۰ سال گذشته است، گفت: ساماندهی صنایع طی دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته که باید به مرور انجام شود .

"حسین سبزواری" روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا عوامل این آلودگی را فعالیت بی‌رویه صنایع و استقرار آنها در دشت یزد- اردکان اعلام کرد و گفت: بخشی از این آلودگی نیز امری طبیعی است.

وی ادامه داد:دشت یزد- اردکان، مملو از صنایع است و چون شهر اردکان در سطح پایین قرار گرفته لذا بخشی از آلایندگی از طریق هوا و از شهرهای مجاور منتقل می شود و آلودگی فقط مربوط به داخل شهر اردکان نیست البته این مشکل در همه استانها و حتی برخی از کشورها نیز وجود دارد.

فرماندار اردکان افزود: عامل بخش دیگری از آلودگی نیز سنگ‌شکن‌ها است و بخشی هم ناشی از سوخت و ساز گاز و گازوئیل صنایع می باشد، لذا آلودگی فقط منحصر به هوا نیست بلکه در زمینه آب و پساب رها شده صنایع نیز در این منطقه مشکلاتی وجود دارد .

سبزواری ادامه داد: مشکلات آلودگی هوا بیشتر نمایان است چون مرز ندارد و از همه جا منتقل می شود لذا طی ۲ سال گذشته برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفت و در زمینه حریم شهر اقدام شد تا صنایع به شعاع حداقل ۴۰ کیلومتری منطقه شهری و روستایی منتقل شود.

وی افزود: در صورت این اقدام بخش عمده ای از مشکلات آلودگی در زمینه هوا رفع خواهد شد و تلاش های زیادی در یکسال و نیم گذشته انجام شده که چند پهنه صنعتی برای انتقال بررسی شده و با دستور استاندار برای طرح در شورای برنامه ریزی استان در حال پیگیری و انجام است.

فرماندار اردکان گفت: محور عقدا به اردکان با توجه به اینکه جزو مناطق محروم محاسبه و از مالیات معاف شده است با استقبال سرمایه گزاران مواجه و حجم زیادی از صنایع در این منطقه مستقر شده است و لذا موضوع انتقال صنایع از این منطقه مطرح و در حال پیگیری است که به مرور باید انجام شود و پیش بینی اجرای آن ۱۰ تا ۱۵ ساله است.

سبزواری ادامه داد: سرمایه گذاری های جدید نیز باید در صنعت پاک باشد و دوم اینکه حداقل نیروی انسانی را بکارگیری کند تا مهاجرت را نداشته باشیم و صنعت کم آبخواه هم باشد که این پیش شرط ها برای هرگونه سرمایه گزاری جدید در اردکان مشخص شده و در حال انجام است.

وی افزود: طی دو سال گذشته بیش از سه هزار مجوز در محور مهریز به اردکان بررسی شده و هزار مجوز باطل گردیده و یا موافقت نشد همچنین در ابتدای دولت سیزدهم تاکنون از استقرار هرگونه صنایع آلاینده در این محور مخالفت شده و برای استقرار صنایع پاک نیز برنامه ریزی شده است.

فرماندار اردکان گفت: به منظور کنترل و پایش صنایع نیز کمیته مشترکی تشکل و بیش از ۵۵ مورد اخطار طی روزهای گذشته صادر شد علاوه بر اینکه ۲ مدیرعامل مجموعه صنعتی نیز به دلیل عدم رعایت آیین نامه های محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شدند.

سبزواری ادامه داد: همچنین با محوریت فرمانداری و دادستان اردکان و دیگر ارگانها ، گشت های شبانه برقرار شده و تاکنون هشت مورد بازدید انجام و چندین مورد اخطار و برخورد قانونی نیز صورت گرفته است همچنین در زمینه سنگ شکن ها نیز بیش از ۶۰ واحد در اردکان فعالیت دارد که بسیاری از آنها روباز است که در شورای تامین اردکان مصوب شد تا نسبت به انتقال و سرپوشیده شدن این واحدها اقدام شود.

فرماندار اردکان گفت: گارگروه مشورتی محیط زیست نیز برای اولین بار تشکیل شد و اساتید مرتبط با آب ،خاک ، هوا و محیط زیست در این کارگروه دعوت شده و جلسات نیز هر پنجشنبه برگزار می شود تا نسبت به هر گونه اقدام در مورد آلودگی هوا به صورت تخصصی اقدام شود و تصمیمات این کارگروه برای اجرا توسط فرمانداری ابلاغ و پیگیری می شود.

آلودگی شدید هوای اردکان در چند ماه اخیر موجب ناخرسندی مردم این شهرستان شده و آنها رفع این معضل را از سوی مسوولان خواستار هستند.

اردکان در ۶۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha