۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85339083
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲۵۰ هزار راس دام علیه تب مالت در زنجان واکسینه شدند

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی ۹ ماهه گذشته ۲۵۲ هزار و ۶۸۸ راس انواع دام سبک و سنگین علیه بیماری‌ تب مالت در استان واکسینه شده است.

محمدباقر حاج کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب مالت از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می شود.

وی اظهار داشت: عامل این بیماری باکتری بروسلا است و از طریق مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، پنیر محلی، آلایش خوراکی دام آلوده و تماس مستقیم با حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود.

حاج کاظمی یادآورشد: نشانه بروسلوز در دام سقط‌ جنین در ماه‌های آخر آبستنی بوده و یکی از راه‌های انتقال بیماری بروسلوز از دام به انسان دست زدن به ترشحات جنین سقط شده است و از طریق جراحات به انسان منتقل می‌شود.

این مسوول ادامه داد: بهترین راه جلوگیری از انتقال این بیماری معدوم کردن جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه هنگام حضور در محیط آلوده، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده است.

حاج کاظمی با بیان اینکه کنترل این بیماری در انسان، نیازمند کنترل و پیشگیری آن در دام‌هاست افزود: این امر با واکسیناسیون سراسری دام‌های سبک و سنگین محقق خواهد شد.

این مسوول یادآور شد: امسال ۲۱۲ هزار و ۷۴۰ راس گوسفند و بز و ۳۹ هزار و ۹۴۸ راس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت در استان واکسینه شده‌اند.

وی اظهار داشت: نجوشاندن شیر و استفاده از پنیر تازه از دیگر راه‌های انتقال بیماری تب مالت است بر همین اساس شیر باید قبل از مصرف به خوبی جوشانده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در دام های سبک و سنگین، سقط جنین در پایان ماه‌های آبستنی با کاهش تولید شیر همچنین نازایی باعث از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌های مبتلا می‌شود به همین جهت این بیماری از ۲ بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha