مرکز درمان ناباروری مراغه به بهره‌برداری رسید

مراغه- ایرنا- مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در بیمارستان شهید بهشتی مراغه به بهره‌برداری رسید تا بخشی از زوجین نابارور این شهرستان که حدود ۱۰ درصد از جمعیت آن را شامل می‌شود، با هزینه‌ای اندک و بدون نیاز به سفر از خدمات درمانی و با تعرفه دولتی برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا رییس دانشکده علوم پزشکی مراغه روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از این مرکز بیان کرد: جوانی جمعیت از مسایل بسیار مهم کشور به شمار می‌رود و فعالیت این مرکز با کمترین میزان هزینه برای بیماران و زوجین در زاد و ولد موثر است.

مرکز درمان ناباروری مراغه به بهره‌برداری رسید
دکتر اللهوردی ارجمند، رییس دانشکده علوم پزشکی مراغه

دکتر اللهوردی ارجمند افزود: حدود هفت تا ۱۰ هزار نفر از زوجین نابارور این شهرستان به خدمات درمانی نیاز دارند و امیدواریم با تامین تجهیزات و پزشکان فوق‌تخصص مورد نیاز، این مرکز در مدت زمانی اندک به سطح سه ارتقا یابد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا بیان کرد: چهار تا ۴.۵ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری سطح ۲ هزینه شده و برای ارتقای آن به سطح سه حدود پنج تا ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دکتر جلیل اعتمادی با بیان اینکه مراکز درمان ناباروری آذربایجان‌شرقی پیش از این تنها در تبریز و میانه فعالیت داشت، افزود: پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۰ تا ۱۵نفر از زوجین نابارور در این مرکز پذیرش شوند و در صورت استقبال بیماران منطقه، امکان فعالیت در نوبت بعد از ظهر هم وجود دارد.

وی این را هم بیان کرد که هزینه‌های درمان ناباروری زوجین با تعرفه آزاد حدود پنج تا ۷۰ میلون تومان هزینه نیاز دارد و همان خدمات در این مرکز و با تعرفه‌های دولتی با حدود ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا و بر اساس آیین‌نامه تاسیس و بهره‌برداری مراکز تخصصی درمان ناباروری یا «ART»، واحدهای درمان ناباروری سطح ۲ توانمندی بررسی علل ناباروری زوج در قالب کلینیک‌های تشخیصی مردان و زنان و خدمات سونوگرافی را باید داشته باشد.

همچنین داشتن توانمندی یا امکان انجام اقدامات آزمایشگاهی در زمینه آندرولوژی و تشخیص طبی/ پاتولوژی و توانمندی انجام اقدامات تشخیصی و درمانی در قالب کلینیک‌های درمان ناباروری زنان و مردان از قبیل مشکلات پلی کیستیک تخمدان، سقط مکرر و حفظ باروری در این مراکز ضروری است.

بر اساس این آیین‌نامه، توانمندی انجام تلقیح داخل رحمی «IUI» و امکان ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های داخلی، عفونی، ژنتیک، تغذیه، طب ایرانی مکمل مورد تاکید قرار گرفته است.

خدماتی که در مرکز درمان ناباروری سطح ۲ مجاز نیست

بر اساس آیین‌نامه تاسیس و بهره‌برداری مراکز تخصصی درمان ناباروری، اعمال کمک باروری انتقال جنین، تلقیح خارج رحمی تخمک، تلقیح داخل سیتوپالسمی اسپرم، تلقیح داخل ۶ لوله‌ای گامت، انجماد جنین که مستلزم آزمایشگاه جنین‌شناسی است و روش‌های درمان کمک باروری با کمک شخص ثالث در مراکز درمان ناباروری سطح ۲ مجاز نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha