روایت تایمز از نگرانی اروپا درباره قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین

لندن – ایرنا – روزنامه تایمز چاپ لندن به نقل از یک منبع دولت انگلیس از نگرانی شدید اروپایی‌ها نسبت به احتمال قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا از جبهه کی‌یف خبر داد و نوشت: بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

به گزارش ایرنا به نقل از تایمز، دولت انگلیس در تلاش است تا توانایی‌های تولید جنگ افزار خود را در سراسر قاره اروپا افزایش دهد تا بتواند سلاح و مهمات را به خط مقدم کی‌یف بفرستد و مسکو را حداقل برای یک سال دیگر بدون توجه به حمایت ایالات متحده دور نگه دارند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، روسای دستگاه‌های اطلاعات نظامی بریتانیا بر این باورند که اوکراین نمی‌تواند در جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، زیرا نیروی انسانی یا سلاح لازم برای یک پیشرفت بزرگ در میدان جنگ را ندارد. ارتش روسیه هم قدرت انجام یک ضد حمله بزرگ را ندارد که بتواند خطوط اوکراین را بشکند.

با این حال به گزارش این نشریه انگلیسی، برخی در دولت بریتانیا بر این باورند که تنها چیزی که برای پیروزی در برابر روسیه لازم است «زمان» است و اروپا باید برای کمک به اوکراین بدون حمایت آمریکا آماده باشد.

روسای دستگاه‌های اطلاعات نظامی بریتانیا بر این باورند که اوکراین نمی‌تواند در جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، زیرا نیروی انسانی یا سلاح لازم برای یک پیشرفت بزرگ در میدان جنگ را ندارد

بر اساس این گزارش، با طولانی شدن جنگ در اوکراین، این نگرانی در سراسر اروپا وجود دارد که اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود، حمایت ایالات متحده از اوکراین ممکن است از بین برود. غیرقابل پیش بینی بودن دولت آینده ایالات متحده به این معنی است که کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا برای هر نتیجه ای برنامه ریزی کنند.

گرنت شپس، وزیر دفاع انگلیس چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه رادیویی تایمز از اظهارنظر درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طفره رفت اما گفت که درباره لزوم حمایت از اوکراین، دائماً با همتایان خود در اروپا رایزنی می‌کند. وی افزود: «ما باید برای کمک به جبهه کی‌یف در جنگی که سرنوشت اروپا را برای دهه‌ها تعریف می‌کند متحد شویم.»

این درحالیست که به‌ نوشته این روزنامه انگلیسی، ذخایر تسلیحاتی کشور به قدری کاهش یافته است که در انبار مهمات چیزی باقی نمانده است. در عوض انگلیس امیدوار است که بتواند در زمینه متقاعد کردن سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای افزایش حمایت تسلیحاتی از اوکراین نقش‌آفرینی کند.

چندی پیش دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم ادعا کرد که غرب باید از شکست مسکو در جنگ اوکراین مطمئن شود. وی با تشبیه جنگ اوکراین به یک نمایش ادعا کرد که روسیه در سکانس اول شکست خورد و اوکراین موفق شد تا نیمی از سرزمین‌های اشغالی را دوباره به دست آورده و روسیه را در مسیر دریای سیاه به عقب براند.

وی سکانس آخر را دشوار توصیف و اضافه کرد: «ما باید تلاش کنیم تا آن را به کمک دوستان و شرکایمان در غرب به گونه‌ای درست بنویسیم و مطمئن شویم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیروز نشود.» کامرون تاکید کرد: «این مهم است که پوتین شکست بخورد.»

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس هم از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha