فعال روس: عاملان جنایت کرمان مجازات شوند

مسکو- ایرنا- سرگئی بابورین فعال سیاسی و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در پیام تسلیتی ضمن ابراز همدردی و همبستگی با مردم ایران در پی وقوع جنایت تروریستی در کرمان،‌ بر حق جمهوری اسلامی ایران در مجازات مجرمان این حمله تأکید کرد.

رئیس حزب «اتحاد ملت روسیه» در این پیام که نسخه‌ای از آن روز پنجشنبه در اختیار دفتر ایرنا در مسکو قرار گرفت، افزوده است: در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، ایالات متحده با اقدام علیه ژنرال قاسم سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد دست به اقدام تروریستی بین المللی زد. آمریکا حتی سعی نکرد این واقعیت را پنهان کند که اقدام تروریستی خود به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا انجام شده است.
بابورین گفت: در آغاز سال ۲۰۲۴ نیز زمانی که ده ها هزار نفر برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی رفتند، دو انفجار مهیب در آرامگاه وی در نزدیکی مسجد صاحب الزمان کرمان رخ داد که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن شد.
وی افزود: حزب اتحاد ملت روسیه به قربانیان، بستگان و دوستان قربانیان و کل مردم ایران در ارتباط با این فاجعه تسلیت عمیق می‌گوید.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که سازمان دهندگان و عاملان این جنایت تروریستی مشخص و مجازات شوند.
بابورین در این پیام افزود: شکی نداریم که پشت این جنایت فجیع، تلاشی برای تحریک جمهوری اسلامی ایران به دنبال پاسخی سخت و آغاز جنگ در خاورمیانه است که آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه از دیرباز به آن علاقه مند بوده‌اند اما ما بر این باوریم که نباید اجازه داد رؤیاهای غرب محقق شود.
معاون پیشین دومای دولتی روسیه با بیان اینکه مسکو ضامن عدالت جهانی بوده و خواهد بود،‌ ادامه داد:‌ تروریسم بین المللی که ایالات متحده حامی و سازمان دهنده آشکار آن است، باید متوقف شود.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که در آن ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند.
انفجار نخست ۷۰۰ متری مرقد شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مرقد بوده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است. معاون امنیتی استاندار کرمان تروریستی بودن انفجارها را تائید کرده است.
رئیس اورژانس کرمان با اعلام اینکه بعد از شناسایی دقیق پیکرهای شهدا و براساس اعلام پزشکی قانونی تعداد شهیدان تروریستی ۸۴ نفر است، گفت: تکه های پیکرها مشخص و کار شناسایی انجام شده و تعداد کاهش یافت. پیشتر این آمار ۹۵ نفر اعلام شده بود.
سیدمحمد صابری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیکر شهدای مجهول الهویه نیز شامل همین آمار است گفت: در مجموع ۲۸۴ مجروح در این حادثه داشتیم که ۸۹ نفر تاکنون ترخیص شده اند و ۱۹۵ نفر بستری هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی در این پیوند تاکید کردند: جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود و بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت.
رئیس جمهور نیز با تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در جنایت تروریستی کرمان، مسئولان را موظف کرد هرچه سریع‏‌تر، نسبت به تسکین آلام آسیب‏‌دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند.

تاکنون دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، نهادهای بین المللی، محافل سیاسی ، مقامات و رهبران مذهبی و سیاسی، کارشناسان و تحلیلگران، دولت های غربی، عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی و آسیایی بطور رسمی و با انتشار بیانیه های جداگانه حادثه شنیع تروریستی را که جان انسان های بی گناه و غیر نظامی را گرفته، محکوم کرده و با ملت ایران ابراز همدری کردند.
از آن جمله، رئیس‌جمهور روسیه، رئیس شورای مفتیان و اداره امور دینی مسلمانان این کشور و رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیایی روسیه در پیام‌های جداگانه‌ای،‌ جان باختن انسان‌های بی‌گناه در این حادثه را تسلیت گفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha