۱۴ دی ۱۴۰۲، ۱۹:۵۷
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85343954
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین گرامیداشت «روز زن و مادر» در عشق آباد برگزار شد

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) آیین گرامیداشت روز زن و مادر در رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) دُخت پیامبر گرامی اسلام(ص) چهارشنبه ۱۳دی، مراسم گرامی داشت روز زن و مادر را در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی در عشق آباد برگزار کرد.

در این مراسم که با حضور محمود صادقی معاون سفارت، نوید رسولی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و خانم «گولیا چورَک لی یِوا» رئیس انجمن «ینگمه» و جمع کثیری از ترکمن ها و ایرانیان مقیم برگزار شد، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، نویدرسولی ضمن تبریک این روز خجسته، به مقام والای مادر در ادیان الهی اشاره کرد و گفت: «همه ادیان الهی از جمله دین مبین اسلام، مقام ارزشمندی برای مادر قائلند و به او احترام می‌گذارند، زیرا مادر مربی انسان و در حقیقت پرورش دهنده جامعه است. خداوند در آیاتی از قرآن کریم (اِسراء ۲۳، اَحقاف ۱۵، لقمان ۱۴، بقره ۲۳۳)، با عظمت و بزرگی از مادر یاد کرده و به نوعی از مقام او تمجید نموده است.»

وی در تبیین نقش بی بدیل مادر در جامعه و مقام والای مادر افزود: مادران نقش بی بدیل و بی مانندی در این دنیا دارند که به راحتی نمی توان نقش مهم و بزرگ آنها در پرورش فرزندان آینده هر کشوری را نادیده گرفت. در اهمیت مقام والای مادر همین بس که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «بهشت در زیر پای مادران است.» این حدیث حاکی از این است که بدون رضایت مادر نمی توان به بهشت و نعمت‌های بهشتی دست یافت.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه گفت: در فرهنگ مشترک بین دو کشور ایران و ترکمنستان، «مادر» واژه‌ای مهم و قابل احترام است به طوری که عالمان دو کشور درباره جایگاه مادر بسیار سخن گفته اند. همچنین؛ آقای قربانقلی بردی محمداُف رهبر محترم ملی مردم ترکمنستان و رئیس مصلحت خلق هم کتابی به نام مادر نوشته و در آن بر اهمیت وجود مادر در هر خانواده ای تأکید کرده است.

رسولی همچنین؛ با اشاره به برخی دستاوردهای زنان کشورمان و این که زنان می‌توانند ضمن ایفای نقش مادری و همسری، گام‌های مؤثری را در جهت ارتقا و پیشرفت خود و جامعه بردارند سخنان خود را به پایان رساند.

محمود صادقی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در بخشی از سخنان خود به حضور پررنگ زنان دو کشور ج. ا.ایران و ترکمنستان در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، هنری و ورزشی اشاره کرد و گفت: رهبران دو کشور ج. ا.ایران و ترکمنستان با توجه به اشتراکات فرهنگی، بانوان دو کشور را به فعالیت در همه عرصه ها تشویق می کنند.

آیین گرامیداشت «روز زن و مادر» در عشق آباد برگزار شد

صادقی در ادامه افزود: طی چند ماه گذشته، فعالیت هایی در حوزه بانوان بین دو کشور صورت گرفته است که سفر هیأتی از اتحادیه زنان ترکمنستان به ج. ا.ایران و شرکت در یک همایش بین المللی از جمله این فعالیت ها می باشد و قرار است هیأتی متشکل از بانوان ج. ا.ایران، دیداری از ترکمنستان داشته باشند و در زمینه فعالیت های مشترک در حوزه های علمی و فرهنگی و... با یکدیگر گفتگو کنند.

معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با اشاره به اولین فعالیت مشترک فرهنگی ایران و ترکمنستان در اوایل سال نو میلادی و اهتمام مقامات دو کشور بر توسعه روابط در حوزه های مختلف بویژه فرهنگی سخنان خود را به پایان رساند.

خانم «گولیا چورَک لی یِوا» رئیس انجمن «ینگمه» به عنوان سخنران بعدی از رایزنی فرهنگی برای برگزاری چنین مراسمی قدردانی کرد و به برخی از فعالیت های انجمن ینگمه اشاره نمود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واژه زن و مادر گفت: واژه مادر در زندگی هر انسانی، واژه مهمی است چرا که از مادر می توان به عنوان استاد و معلم و دوست نزدیک هر انسانی نام برد.

رئیس انجمن ینگمه با اشاره به فعالیت زنان ترکمنستان در بخش های مختلف فرهنگ، آموزش، بهداشت و ... و حمایت آن انجمن از زنان و دختران فعال در حوزه های مختلف و تلاش برای پیشرفت آنها، سخنان خود را به پایان رساند.

این مراسم با پخش کلیپ، اجرای سرود توسط فارسی آموزان رایزنی فرهنگی و معلولان انجن ینگمه، نمایش، خواندن شعر، دلنوشته و خاطره ای از سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی با موضوع مادر و دیگر برنامه های هنری ادامه یافت. تجلیل از بانوان رایزنی فرهنگی و نفرات برگزیده و پذیرایی پایان بخش مراسم یادشده بود.

آیین گرامیداشت «روز زن و مادر» در عشق آباد برگزار شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha