۱۶ دی ۱۴۰۲، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85345008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بدبینی آمریکایی‌ها نسبت به وضعیت دموکراسی در این کشور رکورد زد

تهران- ایرنا- براساس نتایج یک نظرسنجی در آمریکا، میزان بدبینی مردم این کشور نسبت به وضعیت دموکراسی، به پایین‌ترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده‌ است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری- تحلیلی هیل، براساس نتایج نظرسنجی انجام گرفته توسط موسسه گالوپ، بدبینی آمریکایی‌ها نسبت به نحوه عملکرد دموکراسی در کشورشان به شیوه‌ای فزاینده در حال رشد است.

نتایج این نظرسنجی که دیروز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۲۸ درصد رده سنی بزرگسال در آمریکا از دموکراسی راضی هستند؛ رقمی که به نوشته این پایگاه خبری بسیار پایین است و نسبت به رکورد قبلی ۳۵ درصد کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

هیل یادآور شده است رقم قبلی ۳۵ درصد بوده و پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ثبت گردیده بود.

در بخش دیگری از این نظرسنجی، مشخص گردیده است که شمار دموکرات‌های راضی با رقم ۳۸ درصد، بالاتر از جمهوری خواهان با سطح رضایت ۱۷ درصد بوده است. مستقل‌ها نیز با درصد رضایت ۲۷ بین این دو قرار دارند.

این پایگاه خبری در بخش دیگر خاطرنشان کرده است که به‌نظر می‌رسد شورش ۶ ژانویه نقش پررنگی در این مورد ایفا کرده است؛ ماجرایی که پس از آن ۴۷ درصد از دموکرات‌ها، ۳۶ درصد از مستقل‌ها و ۴۷ درصد از جمهوری‌خواهان گفته بودند که از دموکراسی در آمریکا رضایت دارند.

یکی دیگر از یافته‌های این نظرسنجی حاکی است تفاوت در میزان رضایت با تحصیلات رابطه تنگاتنگی دارد؛ به‌گونه‌ای که ۳۸ درصد دموکرات‌های دارای مدرک تحصیلات تکمیلی، اعلام رضایت خود را از وضعیت دموکراسی در کشور اعلام کردند.

در مقابل نزدیک به ۳۰ درصد بزرگسالان دارای تحصیلات کالج و تنها ۲۱ درصد فاقد مدرک کالج رضایت داشتند.

موسسه گالوپ که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ این نظرسنجی را انجام داده بود، در سال ۱۹۹۱میلادی اعلام کرد ۶۱ درصد آمریکایی‌ها از وضعیت دموکراسی در کشور رضایت دارند و این نقطه اوج بود.

نکته حائز اهمیت دیگر این نظرسنجی‌ها از نقطه نظر هیل، طرح پرسش‌ها در دوره‌های ریاست‌جمهوری یک دموکرات است و دلیل رضایت پایین جمهوری‌خواهان را همین امر اعلام کرده است.

این پایگاه خبری یادآور شده است که جمهوری‌خواهان تنها در سال ۱۹۹۸ رضایت بیشتری داشتند و آن پس از استیضاح بیل کلینتون رئیس‌جمهوری دمکرات وقت از سوی مجلس نمایندگان به رهبری حزب جمهوری‌خواه بود.

نظرسنجی یادشده از تاریخ ۱ تا ۲۰ دسامبر (۱۰ تا ۲۹ آذر) با حضور یک هزار و ۱۳ بزرگسال انجام گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha