قالیباف: شفافیت، هوشمندسازی و مردمی‌کردن سه رکن کارآمدی حکمرانی است

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی را سه رکن مهم در حکمرانی دانست که توجه به آن سبب کارآمدی در خروجی کارها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدباقر قالیباف امروز شنبه (۱۶ دی ماه) در افتتاحیه اجلاس سراسری اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استانی که در محل ساختمان شیخ فضل الله مجلس برگزار شد با تسلیت شهادت جمعی از مردم کرمان در مراسم گرامیداشت چهارمین سالگرد شهید سلیمانی اظهار داشت: این اقدام تروریستی و شرمگین به دست جنایتکاران محکوم است و به طور قطع تمام بانیان این جنایت که از خط قرمزهای نظام عبور کرده و سبب شهادت جمعی از هموطنان شدند، پاسخ محکمی دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استانی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب یکی از پایه‌های تحول در کشور است، افزود: در مجلس شورای اسلامی وقتی قانون‌گذاری انجام می‌شود باید ذی‌نفعان آن قانون در فرآیند بررسی و تصویب آن نقش داشته باشند و هر موضوعی باید مردمی سازی شود و مردم به شکل واقعی درگیر موضوعات شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی سه رکن مهم در حکمرانی است، تصریح کرد: توجه به این سه مقوله سبب کارآمدی در خروجی کار خواهد شد.

قالیباف توجه به اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری را یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحول دانست و با اشاره به مفهوم حلقه‌های میانی گفت: حلقه‌های میانی مجموعه‌هایی هستند که به دستگاه‌های دولتی و سیستمی وابستگی نداشته و برخاسته از مردم هستند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: با نگاهی به سازماندهی دوران دفاع مقدس، نحوه شکل‌گیری تیپ‌ها، لشگرها، بسیج و علت پنجگانه شدن نیروهای نظامی را می‌بینیم که حلقه‌های میانی نقش مهمی در آن‌ها داشتند.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی مختلف حاضر در جنگ و دوران دفاع از حرم از جمله فاطمیون و زینبیون را عمدتاً حلقه‌های میانی یا همان مردم تشکیل می‌دهند، گفت: بسیاری از افرادی که در این حوزه‌ها فعال بودند، پیش از آن هیچ مسئولیت دولتی، اجرایی یا حتی نظامی نداشتند بلکه یک رزمنده عادی بودند.

قالیباف یادآور شد: در آن زمان هیچ شخص نظامی تصور نمی‌کرد یک تراشکار ساده بتواند لوله توپ تراش دهد و تجهیزات نظامی درست کند و کسی تصور نمی‌کرد فردی که سرسیلندر درست می‌کند بتواند به صورت پرحجم گلوله بسازد. اما دیدیم که این اتفاق رخ داد و امروز نیز در مقابل نظام مسائل کشور که با پیچیدگی‌هایی روبرو است می‌توانیم با مردمی سازی برای مشکلات راه حل پیدا کنیم.

ناترازی‌ در حوزه‌های مختلف کشور بدون حلقه‌های میانی برطرف نمی‌شود

رئیس مجلس با بیان اینکه علت عدم حل مشکلات این است که در کشور هیچ مسأله‌ای را تعریف نکرده‌ایم، عنوان کرد: ضعف در مدیریت و ضعف در مدیران سبب انباشتگی مشکلات شده و در هر دهه نیز یک سری مشکلات روی هم انباشته شده که نمونه آن ناترازی در آب، ناترازی در انرژی، ناترازی در بودجه سالیانه و ناترازی در حوزه مسائل پولی و بانکی است که بدون حلقه‌های میانی برطرف نمی‌شود.

قالیباف حکم را تشکیل شده ازدو بخش تصمیم سیاسی و تشخیص علمی عنوان کرد و گفت:  متأسفانه گاهی در هر دو بخش دچار مشکل هستیم درحالی که اگر این دو با هم ترکیب نشوند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه اختلاف سلیقه در همه سطوح وجود دارد، تصریح کرد: و شهید کاظمی بسیار با هم دوست بودیم اما در جلسات کارشناسی و تخصصی بعضاً با هم چنان بحث می‌کردیم که برخی تصور می‌کردند این جلسه به ظهر نمی‌کشد. اما در نهایت به نتیجه می‌رسیدیم. به عبارتی نباید با این تفکر پیش رویم که بخواهیم ذهنیت خود را قالب کنیم که باعث ذبح تخصص و تشخیص‌های علمی می‌شویم.

وی همچنین با بیان اینکه با در نظر داشتن فرهنگ اخلاص و فرهنگ جهاد و شهادت برای اداره امور کشور باید پیش برویم، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای، اعتماد به یکدیگر است که از این طریق می‌توانیم ایستادگی کرده و با اصلاح اولویت بندی‌های ملی و منطقه‌ای در سطوح مختلف، مشکلات موجود کشور از جمله ناترازی‌ها، مسائل خودرو، بودجه، مسکن و ... را حل کنیم که اگر غیر از این باشد خاصیتی نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha