تحقق وعده تامین بالگرد هوایی در کهگیلویه و بویراحمد، شاید وقتی دیگر!

یاسوج-ایرنا-قانون حمایت از خانواده از برنامه‌های اساسی نظام برای افزایش جمعیت به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است این در حالی است که در کهگیلویه و بویراحمد با وجود جمعیت زیاد ساکن در روستاهای دور از مرکز و دسترسی سخت گذر، سلامت مادران باردار بدلیل نبود بالگرد هوایی در خطر است و اجرای این قانون را در استان با چالش اساسی مواجه می کند.

به گزارش ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از روز ۱۹ آبان ۱۴۰۰ براساس اصل ۸۵ قانون اساسی به مدت هفت سال به صورت آزمایشی تصویب و ابلاغ شد و در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به موضوعات مهم در حوزه زنان و خانواده، مسایل مربوط به جمعیت، ازدواج، فرزندآوری، اعطای تسهیلات به خانواده‌ها برای تامین مسکن، حوزه بهداشت و سلامت مسایل معیشتی و رفاهی کارکنان، سیاست‌های تشویقی برای بانوان و موضوعات بسیار مهم در این قانون دیده شده است.

۱۹ بند از قانون جوانی جمعیت مربوط به حمایت از مادران به ویژه مادران باردار است چرا که امروزه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان( MMR ) ، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی بهداشتی است که نشان‌ دهنده توجه و اهمیت این موضوع در کشور ما دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در اولین کنگره تخصصی چالش های بالینی زایمان در بیمارستان میلاد با اشاره به مهمترین شاخص های بهداشتی مبنی بر توجه به مرگ و میر مادران باردار اظهار کرد: ۱۷ درصد موارد مرگ و میر مادران باردار به علت عدم دسترسی به کادر درمان است که باید زیر ساخت ها در این زمینه اصلاح شود.

با وجود یک هزارو ۶۴۶ روستا در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۴۴ درصد جمعیت استان در روستا و مناطق سخت گذر ساکن هستند که بدلیل نبود جاده مناسب دسترسی و نبود بالگرد امدادی در این استان کوهستانی(۸۵ درصد مناطق کوهستانی و صعب العبور است) جان مصدومان و سلامت بیماران خاص به خصوص مادران بارادار در خطر است.

تنها بالگرد اورژانس هوایی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ به همراه تکنسین‌ها و کادر پروازی در حال فرود در روستای "سرآسیاب" دهستان" آجم" از توابع بخش "دیشموک" سقوط کرد.

تلاش همه مدیران استان پس از گذشت ۶ ماه برای تامین بالگرد هوایی در استان تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است اگر چه پیش تر سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان و حتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خبر از تامین این بالگرد دادند ولی بدلیل شرایط تحریم و همکاری نکردن برخی از شرکت های هواپیمایی تاکنون خبری مبنی بر تامین بالگرد امدادی اطلاع رسانی نشد این در حالی است که در این فصل پربارش و برف سلامت جان مادران و حتی مصدومان را بیشتر تهدید می کند.

پیش تر مدیر عامل هلال احمر استان در گفت و گو با ایرنا با توجه به رسالت جهانی آنها خبر از تامین بالگرد امدادی به شرط مهیا بودن آشیانه مناسب دادند، همچنین مدیر فرودگاه استان در گفت و گو با این رسانه اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار با احداث و تجهیز آشیانه مناسب برای بالگرد هوایی در فروگاه یاسوج مشکلی نداریم.

با وجود مهیا بودن بالگرد امدادی هلال احمر مطابق با قول مساعد مدیر عامل جمعیت هلال احمر، چرا متولیان استانی بدلیل فوریت و شرایط خاص استان در این فصل زمستانی اقدامات قابل دسترسی برای تامین بالگرد هوایی اقدام نمی کنند؟

هفته گذشته سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود بالگرد موجب شد که نیروهای اورژانس ۱۱۵ و هلال احمر پس از ۱۲ ساعت جان مادر بارداری را در منطقه صعب‌العبور "رودریش" نجات دهند که این خطرات به صورت هفتگی تاکنون به خیر تمام شد و امیدواریم متولیان استانی به جای رایزنی با شرکت ها، با فوریت اعتبارات لازم برای تامین آشیانه هلال احمر را فراهم کنند تا در فرصت مناسب نسبت به تامین بالگرد امدادی خاص استان اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha