صندلی مدیران باید با حضور نخبگان صندلی داغی باشد

تهران- ایرنا- قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی از دلایل اصلی اجرا نشدن صحیح قوانین و مقررات را نظام ساختاری کشور دانست و گفت: صندلی مدیران در حاکمیت باید با حضور نخبگان و پیگیری رسانه ها در کشور برای چگونگی انجام بهینه وظایف و ماموریت ها، صندلی داغی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدسلمان سیدافقهی عصر شنبه در کنفرانس خبری «نخستین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان» با اشاره به برگزاری «نخستین همایش ملی گفت و گوی نخگبان» در ۱۸ دی ماه با حضور مسوولان لشکری و کشوری در محل وزارت کشور، هدف از برگزاری این رویداد مهم را توسعه تعامل سطوح مختلف حاکمیتی به منظور مشارکت هرچه بیشتر اجتماعات نخبگانی در اموری همچون مساله‌شناسی، آینده ‌نگاری، تصمیم ‌سازی و برنامه ‌ریزی در رفع مسائل و چالش های پیش روی کشور عنوان کرد.

وی یکی از لوازم نیل به این هدف را بهره گیری از نظرات و یافته های هیات‌های اندیشه‌ورز در سراسر کشور ذکر کرد و گفت: نقش‌آفرینی نخبگان در حل مسائل کشور، تلاش در جهت رفع مساله‌ها و چالش‌های پیش رو، بهره‌برداری از دانش و تفکر نخبگان در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف استان‌ها و کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استانداری‌ها، از مهم ترین اهداف طرح تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز نخبگانی در راستای مشارکت مردم در حکمرانی است.

صندلی نخبگانی باید برای مدیران «صندلی داغ» باشد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی گفت و گوی نخگبانی، همچنین یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش را توسعه فرهنگ گفت و گوی نخبگانی و حاکمیت و اعلام بدون واسطه نظرات نخبگان به مسوولان برای رفع مسائل و چالش های مختلف کشور عنوان و تاکید کرد: صندلی نخبگانی برای مدیران حاکمیتی باید صندلی داغ باشد.

سید افقهی به فعالیت هیات های اندیشه ورز در استان های سراسر کشور، این مهم را یک حرکت رو به جلو دانست و گفت: با ارتباط بین دبیران هیات های اندیشه ورز که توسط استانداران منصوب می شوند، مدیران بخش های مختلف آنها بدون واسطه با فضای ذهنی یکدیگر آشنا خواهند شد.

وی اظهار داشت: یکی از آسیب هایی که در نظام نخبگانی کشور ما وجود داشته، این است که معمولا نخبگان با مسائل واقعی کشور درگیر نبوده و پیشنهاداتی هم که برای حل مسائل ارائه کرده اند، پیشنهاداتی نیست که از سوی مسوولان مورد استقبال قرار گیرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: علت این موضوع را ما در عدم گفت و گوی مداوم و پیوسته بین مسوولان و نخبگان ارزیابی کردیم و این یک گام بزرگ برای فرهنگ سازی این موضوع در کشور است که البته بخشی از آن با یک رویدادی مثل همین همایش ملی گفت و گوی نخبگان تحقق خواهد یافت.

سید افقهی گفت: بنا نیست کار بنیاد ملی نخبگان تنها به سطح برگزاری یک همایش ملی مثل همایش ملی گفتگوی نخبگانی و حاکمیت خلاصه شود.

وی افزود: بلکه دنبال این هستیم که در ادامه نکته ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان که کشور نیاز به یک حرکت جدید و یک خیز علمی و حرکت ابتکاری جدید دارد محقق شود و آنرا رقم بزنیم و بهبه طور حتم یکی از مصادیق آن مسئله محوری در مدیریت های کلان کشور است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: ما بدنبال این هستیم که با کمک نخبگان در کنار مسوولین استانی کشور مسائل اصلی موجود در هر استان را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کنیم، به اصطلاح نقطه زنی کنیم و به طور حتم تحقق این مهم ایجاد بستری مناسب برای گفت و گوی نخبگان و مسوولان حاکمیتی است.

سید افقهی با بیان اینکه برنامه های جدید مربوط به نخبگان در کنار قرارگرفتن نخبگان در کف میدان و کنار مسوولان است، افزود: نخبگان می توانند تمام توانمندی، خلاقیت و تجارب خود را به میدان آورده و به مسوولان بخش های مختلف عرضه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha