روزنامه آمریکایی: واشنگتن نگران چالش‌های اسرائیل در تقابل با حزب‌الله لبنان است

تهران- ایرنا- واشنگتن پست در مطلبی نوشت: ارزیابی‌های اطلاعاتی پنتاگون نشان می دهد همزمان با تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب الله و تلاش آمریکا برای ممانعت از گسترش جنگ، پیروزی رژیم صهیونیستی در چنین جنگی چالش برانگیز و دشوار خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این روزنامه، ارزیابی های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد همزمان با جنگ اسرائیل و حماس در غزه، موفقیت اسرائیل در جنگ علیه حزب الله امری دشوار است.

این روزنامه پرشمارگان با اشاره به سفر مقامات ارشد دولت جو بایدن به خاورمیانه، هدف از این اقدامات را جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله دانسته است.

از سوی دیگر، باتوجه به اینکه اسرائیل آشکارا اعلام کرده که تبادل آتش منظم بین نیروهای این رژیم با حزب الله را تاب نیاورده و ممکن است به زودی عملیات نظامی بزرگی را در لبنان آغاز کند، نگرانی ها از سریز جنگ دستکم به لبنان بالا گرفته است.

یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل اخیرا در همین زمینه گفت: ترجیح ما راه حل دیپلماتیک است، اما ما در حال نزدیک شدن به نقطه پایان دیپلماسی هستیم.

در این میان مقامات آمریکایی هم نگران هستند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در میانه انتقادات داخلی از شکست دولتش برای جلوگیری از حمله ۷ اکتبر حماس که نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، کشیده شدن نبرد به لبنان را کلیدی برای بقای سیاسی خود بداند.

منابع آگاه در گفت و گو با این روزنامه با اشاره به همین خطرات، گفتند که دولت بایدن در گفت و گوهای خصوصی با رژیم صهیونیستی نسبت به تشدید تنش در لبنان هشدار داده است.

به نوشته واشنگتن پست، بنا بر ارزیابی های جدید آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون، موفقیت نیروهای اسرائیل در صورت ورود به جنگ با حزب الله که همزمان در جبهه دیگر در غزه می جنگد، چالش برانگیز خواهد بود.

مطابق گزارش این روزنامه آمریکایی، بیش از ۱۲ مقام دولتی و دیپلمات در گفت و گو با واشنگتن پست ادعا کرده اند که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به دنبال اجتناب از ورود به یک جنگ گسترده با اسرائیل است. اما در پی حمله پهپادی اخیر رژیم صهیونیستی به حومه ای در جنوب بیروت و ترور صالح العاروری از فرماندهان ارشد حماس نصرالله در سخنرانی روز جمعه خود وعده انتقام داد.

مت میلر سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در همین زمینه و پیش از سوار شدن آنتونی بلینکن به هواپیما برای سفر به خاورمیانه گفت که این مقام دولت بایدن قرار است در اسرائیل درباره گام‌های مشخصی برای جلوگیری از تشدید تنش بحث کند.

وی افزود: «جنگ به نفع هیچ یک از طرف ها نیست؛ نه اسرائیل، نه منطقه و نه جهان. اما این دیدگاه در دولت اسرائیل وجود ندارد».

مقامات واشنگتن نگران هستند که یک جنگ تمام عیار میان اسرائیل و لبنان به دلیل زرادخانه تسلیحات دوربرد حزب الله، پیامدهای مرگبارتری به مراتب بزرگتر از جنگ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ داشته باشد.

بلال ساب کارشناس لبنانی عضو اندیشکده خاورمیانه مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: «تعداد تلفات در لبنان می تواند از ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر باشد و حملات متعاقب حزب الله هم امکان تخلیه شمال اسرائیل که در تیررس موشک های این گروه هستند را بیشتر می کند».

وی افزود: حزب‌الله این بار به عمق اسرائیل حمله خواهد کرد و تاسیسات حساسی مانند کارخانه‌های پتروشیمی و راکتورهای هسته‌ای را هدف قرار می دهد و ایران هم احتمالا نیروهای شبه‌نظامی سراسر منطقه را وارد جنگ کند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به افزایش حملات صهیونیست ها به اهدافی در لبنان و سوریه، آمده است که شورای امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل اعلام کرده حملات به نیروهای ارتش سوریه و غیرنظامیان لبنانی "کاملا غیرقابل قبول" است.

یک مقام شورای امنیت ملی گفت که دولت بایدن با اسرائیلی‌ها در این مورد «بسیار مستقیم و سخت‌گیرانه» برخورد کرده و گفته است که تلفات نیروهای مسلح لبنان قابل قبول نیست.

این مقام با این حال حزب الله را یک "تهدید مشروع" برای اسرائیل دانست و ادعا کرد که رژیم صهیونیستی حق دفاع از خو را دارد.

حزب‌الله از تاریخ ۸ اکتبر و یک روز پس از حمله غافلگیرکننده حماس به سرزمین های اشغالی، شروع به شلیک موشک به خاک سرزمین‌های اشغالی کرد و تاکنون هر روز به این اقدام ادامه داده است.

به گفته دو منبع آگاه دیگر نیز مقامات آمریکایی و فرانسوی در حال مذاکره با دولت لبنان بر سر پیشنهادی هستند که بر اساس آن دولت لبنان کنترل بخشی از مرزهای این کشور با اسرائیل را به جای حزب الله به دست می گیرد تا به کاهش نگرانی های رژیم صهیونیستی کمک کند.

اما مقامات آمریکایی در عین حال اذعان کردند که به دلیل حملات بی رحمانه اسرائیل در غزه و تلفات جانی گسترده در این باریکه، حزب الله بعید است با چنین توافق مرزی موافقت کند.

ساب کارشناس لبنانی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تلاش نتانیاهو برای انحراف اذهان از ناکامی های دولتش، استدلال کرد: منطق سیاسی نتانیاهو این است که پس از شکست تاریخی ۷ اکتبر اوضاع دوباره به حالت اول برمی گردد. اما من مطمئن نیستم که جنگ با حزب الله راه درستی باشد، زیرا این کارزار بسیار چالش برانگیزتر از جنگ غزه خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha