همه آنچه که باید درباره فیلم‌های «فجر ۴۲» بدانید/ چه کسی شگفتی‌ساز می‌شود؟

تهران- ایرنا- ۲۲ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در حالی اعلام شده‌اند که در کنار نام‌های معتبر و چهره‌های شناخته‌شده، اسامی ناشناخته اما کنجکاوی‌برانگیزی هم به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در حالی که بر اساس فراخوان قرار بود ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شود اما با چهار روز تاخیر امروز۱۹ دی‌ماه این آثار معرفی شدند تا با طیفی از فیلم‌ها آشنا شویم؛ فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف که اتفاقا نسل‌های مختلف فیلمسازی را هم نمایندگی می‌کنند.

مطابق با روال سال‌های قبل، هیات انتخاب این رویداد اسامی چند فیلم دیگر را به عنوان رزرو اعلام کرد تا در صورت به پایان نرسیدن مراحل ۲۲ فیلم‌ اعلامی، جایگزین آنها شوند، تجربه‌ این سال‌ها اما نشان داده است سازندگان فیلم‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا در روزهای برگزاری جشنواره آثار خود را برسانند که در این رویداد به رقابت بپردازند.

داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، محمدحسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند اعضای هیات انتخاب این رویداد هستند.

در این گزارش به معرفی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ این رویداد پرداخته ایم:

دو روز دیرتر/ اصغر نعیمی

سال گذشته در ترکیب اکران فیلم سینمایی «خط استوا» را داشت فیلمی که به‌عنوان یک اثر کمدی معرفی می‌شد و با آنکه در دو سه هفته ابتدایی اکران به دلیل همان که در تبلیغات عنوان «کمدی» بر آن الحاق می‌شد توانسته بود با فروش قابل‌توجهی مواجه شود اما خیلی زود آمارش در گیشه سیر نزولی پیدا کرد و البته منتقدان بسیاری هم به خود دید. اصغر نعیمی امسال با فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» در این رقابت حضور دارد، کارگردانی که پیشتر با «هایلایت» در سال ۹۶ پا به جشنواره گذاشت و البته آماج انتقادات قرار گرفت.

«دو روز دیرتر» ششمین فیلم این کارگردان به شمار می‌رود، سازمان پشتیبانی کننده‌اش روایت فتح است و با نگاهی طنز به مساله جمعیت و فرزندآوری می‌پردازد.

سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش،کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوود نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

قلب رقه/ خیرالله تقیانی‌پور

خیرالله تقیانی‌پور امسال فیلم سینمایی «قلب رقه» را به جشنواره فیلم فجر آورده است. 

شهرام حقیقت‌دوست که امسال فیلم سینمایی «باغ کیانوش» را هم دارد، بازیگر اصلی این فیلم است در کنارش اما فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری به ایفای نقش می‌پردازند.

«قلب رِقه» هم از جمله آثاری است که بنیاد سینمایی فارابی امسال به‌صورت مشارکتی به فجر رسانده است، در کنار فارابی، بنیاد رسانه‌ای بیان در تولید این اثر مشارکت داشته است. این فیلم درباره محور مقاومت و روایتگر اتفاقات پیرامون حضور داعش در سوریه است.

مجنون/ مهدی شامحمدی

مهدی شامحمدی را بیشتر به واسطه مستندهایش می‌شناسیم کارگردانی که پیشتر آثاری همچون «عملیات غیرممکن»، «فصل هرس»، «خانه‌ای برای تو» و... را ساخته بود اما حالا پا به عرصه سینمای داستانی گذاشته و اولین فیلم بلند خود را به سرانجام رسانده است. «مجنون» فیلمی است که او با همراهی عباس نادران در مقام تهیه‌کننده در آبادان جلوی دوربین برد. «مجنون» احتمالا مهمترین فیلم سازمان «اوج» در ویترین فجر امسال است.

سازمانی که پیش از این هم فیلم‌هایی مطرحی همچون «ایستاده در غبار» و «غریب» را با محوریت شهدای شاخص ساخته و حالا سراغ شهید مهدی زین‌الدین رفته است.

مهدی زین‌الدین را یکی از فرماندهان نخبه جنگ می‌نامند، شهیدی که در عملیات بیت‌المقدس مسئولیت اطلاعات - عملیات قرارگاه نصر را برعهده داشت. «مجنون» حالا مقطعی از زندگی این شهید و حضورش در عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. نقش مهدی زین الدین را سجاد بابایی بازی می‌کند، بازیگری که سال گذشته به دلیل حضورش در «استاد» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد شد.

آبی روشن/ بابک خواجه پاشا

بابک خواجه پاشا سال گذشته با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در این رویداد قدر دید و از سوی منتقدان هم تحسین شد، کارگردان نوظهوری که بحث خانواده از دغدغه های اوست، سال گذشته او با همکاری سازمان سینمایی سوره به سینما معرفی شد و امسال «آبی روشن» را به پشتیبانی اوج ساخته است.

سارا حاتمی که سال گذشته در ویترین فجر به دلیل حضور در «کت چرمی» موفق به کسب سیمرغ نقش مکمل زن شد، در این فیلم بازی می کند، همچنین مرتضی امینی تبار که با «زخم کاری» پا به سینما گذاشت در کنار او قرار دارد. این دومین تجربه ای است که این دو در کنار هم به ایفای نقش پرداخته اند. مهران احمدی هم دیگر بازیگر این اثر است.

نگارش فیلمنامه «آبی روشن» را امیر ابیلی‏ و داوود گنجوی برعهده داشته اند.

آسمان غرب/ محمد عسکری

محمد عسکری که سال گذشته به واسطه ساخت «اتاقک گلی» در همین رویداد مورد تحسین قرار گرفت امسال باز هم یک سوژه دیگر از جنگ تحمیلی را دستمایه ساخت اثر کرده است. ماجرای دلاوری‌های شهید شیرودی سال‌هاست که تمایل سینماگران را برای تصویر کردن قصه‌های این خلبان شجاع برانگیخته است هر بار اما مانعی بر سر راهش بود.

حبیب والی‌نژاد حالی چند سالی می‌شود که این قصه را در دست دارد و پیش از این قرار بود آن را به کارگردانی اردلان عاشوری و با نام «دومین روز پاییز» بسازد اما موفقیت محمد عسگری در جشنواره سال گذشته از یک سو و موانع پیشین از سویی دیگر باعث شد والی‌نژاد که اتفاقا همیشه در فیلم‌های سینمایی بیش از یک تهیه‌کننده ظاهر می‌شود به سمت کارگردان اتاقک گلی برای ساخت فیلم شهید شیرودی برود، این فیلم که حالا «آسمان غرب» نام دارد روایتی از رشادت‌های این شهید است و حضور او در سه روز آغازین جنگ را نشان می‌کند.

میلاد کی‌مرام که اغلب مخاطبان سینما او با ایفای نقش در فیلم‌های اجتماعی به یاد می‌آورند و پیش‌تر در فیلم دفاع‌مقدسی «ملکه»‌ هم خوش درخشیده بود، نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و ایفاگر نقش شهید شیرودی است.
«آسمان غرب» جزو جدی‌ترین تولیدات سازمان سینمایی سوره در ویترین فجر است که تابستان سال جاری خبر ساختش رسانه‌ای شد، فیلم جنگی اکشنی که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است و در تولیدش فارابی و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز سهیم بوده‌اند.

صبح اعدام/ بهروز افخمی

او مرد اظهارات جنجالی است، مرد حاشیه‌ها و دردسرها! چه وقتی که فیلم می‌سازد، چه آن زمان که به‌عنوان مهمان در برنامه‌ای حضور دارد، چه آن هنگام که هنرمندی بر اثر حادثه‌ای فوت می‌کند و چه حتی زمانی که در هیات انتخاب جشنواره حضور دارد! این اساسا ویژگی بهروز افخمی است! او حالا بعد از گذشت ۹ سال از ساخت آخرین فیلمش، باردیگر سراغ فیلمسازی آمده و «صبح اعدام» را بر اساس قصه‌ای در دهه ۴۰ تولید کرده است. این فیلم بازیگران شناخته شده‌ای ندارد و به گفته مدیران سازمان سینمایی سوره جزو کم‌خرج‌ترین آثار تولید شده است. در «صبح اعدام» ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی و مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پرویز خان/ علی ثقفی

«پرویز خان» اولین تجربه کارگردانی علی ثقفی است، فیلمی درباره یکی از مربیان بزرگ فوتبال که تصمیماتش همواره برای فوتبال دوستان و البته بازیکنان این ورزش حیرت‌انگیز بوده است، فوتبال دوستان دهه ۴۰ و ۵۰ پرویز دهداری را به خوبی به یاد دارند، مربی‌ای که یک الگوی ورزشی و اخلاقی به شمار می‌آید و همیشه اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست. عطا پناهی که پیش از این چند مستند ورزشی ساخته است به عنوان تهیه کننده حضور دارد و تولید شده در سازمان اوج است.

سعید پورصمیمی که همواره یکی از بازیگران گزیده‌کار و البته بی‌حاشیه بوده در این فیلم در نقش پرویز دهداری حضور دارد.«پرویز خان» در ژانر ورزشی تولید شده است، ژانری که به سبب سختی‌های ساخت و البته تلاطم‌هایش کمتر سینماگری به سراغش می‌رود.

احمد/ امیرعباس ربیعی

امیرعباس ربیعی که این روزها فیلم سینمایی «ضد» را روی پرده دارد، حالا با «احمد» به جشنواره فیلم فجر آمده است، فیلمی درباره زلزله بم که بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، بسیاری را مجروح و عده‌ای را آواره کرد. زلزله‌ای که حالا ۲۰ سال از وقوعش می‌گذرد اما همچنان می‌شود تبعاتش را در زندگی شهروندان این شهر دید.

ربیعی اما در این اثر سعی کرده است گوشه‌ای از فعالیت‌های شهید احمد کاظمی در سامان دادن به شهر بم پس از زلزله را به نمایش بگذارد. این اثر برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

«احمد» محصول دیگری از سازمان سینمایی سوره است که البته موسسه تصویر شهر هم در ساخت آن سهیم بوده است. این فیلم هم جزو آثاری است که سازمان سوره امید زیادی به توفیقش در جشنواره دارد.

دروغ‌های زیبا/ مرتضی آتش زمزم

این فیلم مشترک بین ایران و بنگلادش است، فیلمی که سال گذشته مرتضی آتش زمزم آن را با ترکیبی از بازیگران ایرانی و بنگلادشی از آن را در خاک بنگلادش جلوی دوربین برد. آخرین ساخته مرتضی آتش زمزم به سال ۹۹ بازمی گردد که امسال با نام «هولیا» امسال روی پرده رفت که البته توفیق چندانی در گیشه به دست نیاورد.

تاکنون درباره قصه آن خبری مخابره نشده است اما بر اساس خبر رسمی روابط عمومی جایا احسن و شمون فاروغ در شهرهای داکا و قاضی‌پور مقابل دوربین بایرام فضلی به ایفای نقش پرداخته اند.

شهسوار/ حسین نمازی

این سومین فیلم سینمایی حسین نمازی است، کارگردانی که دو سال پیش با «شادروان» در ویترین فجر حاضر شد و البته بعدها در اکران عمومی توانست خوش اقبال باشد. کارگردانی که تلوزیون را هم آزموده و است و در قاب آن سریال پربیننده «حوالی پاییز» را داشت. او حالا در سومین گام به سراغ «شهسوار» رفته است. فیلمی که نیمی از آن را بخش خصوصی و نیم دیگر آن بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاری کرده اند.

الناز حبیبی که بیشتر به سبب حضورش در فیلم های طنز شناخته شده در این ثر به ایفای نقش می پردازد، در کنارش هم مهرداد صدیقیان بازی می کند که هنوز کیفیت حضورش در «پوست شیر» در یاد مخاطبان است.

داستان «شه‌سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد.

تابستان همان سال/ محمود کلاری

سال‌های پیش بر کرسی کارگردانی هم تکیه زده بود اما نام محمود کلاری، یکی از معتبرترین برندهای سینمای ایران در حوزه تصویربرداری است. یکی از معدود چهره‌های پشت دوربین در سینمای ایران که به معنای واقعی می‌توان گفت «ستاره» است و حضورش در مقام تصویربردار یک فیلم، تضمینی برای حداقل کیفیت سینمایی آن است.

کلاری که سابقه همکاری با فیلمسازان شاخص بسیاری از زنده‌یاد علی حاتمی و مسعود کیمیایی گرفته تا ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد، حالا «تابستان همان سال» را به‌عنوان سومین فیلم خود در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است و رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر می‌تواند اتفاقی ویژه برای سینمادوستان باشد.

نکته جالب فیلم «تابستان همان سال» نقش‌آفرینی مهران مدیری در نقش اصلی آن است و هرچند هنوز جزییات دقیقی از خط داستانی فیلم و حال‌وهوای آن منتشر نشده اما می‌توان این تجربه را جزو نقش‌آفرینی‌های جدی در کارنامه مدیری قرار داد.

میرو/ حسین ریگی

هر چند فیلم قبلی‌اش تبدیل به یکی از پرانتقادترین فیلم‌های حاضر در ویترین جشنواره فجر شد اما حسین ریگی از آن فیلمسازانی است که نمی‌توان دغدغه‌مندی‌اش نسبت به زادگاهش را تحسین نکرد. او فیلمسازی برخاسته از خطه سیستان و بلوچستان است و تاکنون دو فیلم با امضای او در همان لوکیشن به پرده سینما رسیده است.

«لیپار» اولین فیلم ریگی بود که از نظر ساختار و داستان سینمایی، بازخوردهای خوبی هم در جشنواره فجر شاهد بود اما دومین فیلم او یعنی «هوک» نتوانست انتظارات را برآورده کند. فیلمی که بنیاد فارابی سرمایه‌گذار آن بود و بعد از رونمایی در جشنواره فجر، بدون اکران عمومی در باکس نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن تلویزیون رفت.

حالا «میرو» سومین تجربه کارگردانی حسین ریگی است که به تهیه‌کنندگی سعید الهی و با سرمایه‌گذاری بنیاد شهید و بنیاد فارابی آن را به سرانجام رسانده است.

اصلی‌ترین وجه تمایز «میرو» با دو فیلم قبلی حسین ریگی، زمان روایت آن است که مربوط به دوران دفاع مقدس می‌شود اما همچنان با قهرمانی برخاسته از خطه سیستان و بلوچستان مواجه هستیم و داستان در همان لوکیشن به تصویر درآمده است.

شور عاشقی/ داریوش یاری

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» با روایت‌گری شهاب حسینی یکی از شاخص‌ترین مستندهای داستانی تولید شده در سال‌های اخیر با موضوع تاریخ کربلا و پیاده‌روی اربعین است که بازپخش‌های متعددی هم از تلویزیون داشته است. داریوش یاری در مسیر دغدغه‌های خود در فضای سینمای مستند این پروژه را تولید کرد که اتفاقا در مواجهه با مخاطب، تبدیل به یکی از مستندهای موفق و داستان‌گو شده است. حالا یاری در قالب یک پروژه سینمایی، گامی بلند برای یک تجربه پرریسک برداشته است. براساس آنچه در حافظه سینمای ایران به ثبت رسیده پرداخت مستقیم به سوژه‌های مرتبط با تاریخ اسلام معمولا ریسک بالایی دارد و به‌خصوص در زمینه تاریخ کربلا، شاخص‌ترین تجربه یعنی «رستاخیز»‌ هنوز موفق به اکران عمومی نشده است.

حالا «شور عاشقی» فیلم تازه داریوش یاری است که روایتی مستقیم از واقعه عاشورا دارد و از معدود آثار تاریخی حاضر در ویترین جشنواره فجر محسوب می‌شود. این فیلم هم محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است و مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک صفری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

نوروز/ سهیل موفق

سهیل موفق در امتداد فیلم های کودکش باز هم سراغ فیلمی برای کودکان رفته است، او این بار «نوروز» را ساخته و به ویترین فجر آورده است، دو تجربه پیشین او یعنی ‌«پاستاریونی» و «شکلاتی» هم توانسته بود طیفی از مخاطبان کودک را به خود جذب کند.

«نوروز» اما یک بگ برنده در ترکیب بازیگرانش دارد، علی نصیریان بازیگر کهنه کاری که پیش از این آثاری مختلفی را آزموده است، این بار فیلمی از ژانر کودک را برای بازی انتخاب کرده است.

این فیلم در مورد نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود …»

تمساح خونی/ جواد عزتی

اگر بخواهیم تجربه‌های اخیرش در عرصه بازیگری را ملاک قرار دهیم، باید این گزاره را تأیید کنیم که او به‌صورت خودخواسته از سینمای کمدی فاصله گرفته و تلاش کرده است شمایلی متفاوت از خود را در حافظه مخاطبان ثبت کند. با این همه آنقدر محبوب است که حتی غیبتش در چند قسمت از یک سریال خبرساز می‌شود! جواد عزتی که بی‌شک یکی از معدود بازیگران سینمای ایران است که توأمان در نقش‌های کمدی و جدی توانسته است خاطره‌سازی کند، حالا در یک تغییر فاز مهم در کارنامه‌اش، به سمت کارگردانی خیز برداشته و «تمساح خونی» را به جشنواره فجر رسانده است.

عزتی که در دو فیلم اخیر خود یعنی «کت چرمی» و «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی ایفای نقش کرده بود، حالا با تهیه‌کنندگی او اولین فیلمش را کارگردانی کرده و باید اعتراف کنیم که حاصل کارش یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های این دوره از فجر است.

جواد عزتی و سعید آقاخانی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که طبق برخی شنیده‌ها حال و هوایی نزدیک به کمدی هم دارد، هرچند شاید نتوان آن را یک کمدی تمام عیار دانست و در مقاطع ویژگی‌های یک تجربه اکشن را به خود می‌گیرد.

صبحانه با زرافه‌ها/ سروش صحت

«مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» آنقدر تجربه خاص و ویژه‌ای برای علاقه‌مندان دنیای سروش صحت بود که برخی رسانه‌ها برای پایان پخش آن، جشن‌نامه منتشر کردند و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر نوشتند. اثری که نسبتی عیان با دنیای شخصی سروش صحت و تجربه‌های دیگر او در فیلمسازی و سریال‌سازی داشت. صحت در ادامه تجربه‌های موفقی همچون «ساختمان پزشکان» و «لیسانسه‌ها» در حوزه سریال‌سازی، برای ورود به دنیای کارگردانی سینما، فیلم «جهان با من برقص» را در سال ۹۷ کارگردانی کرد که در جشنواره جهان فیلم فجر رونمایی شد و اتفاقا در اکران عمومی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

«صبحانه با زرافه‌ها» حالا دومین فیلم سروش صحت در مقام کارگردان محسوب می‌شود که یکی از مهمترین برگ‌برنده‌هایش ترکیب متفاوت بازیگران اصلی است.

براساس پوستر منتشر شده از این فیلم پژمان جمشیدی، بهرام رادان، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر چهار بازیگر محوری فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» هستند که از همین امروز می‌توان آن را یکی از فیلم‌های سرخوش و حال‌خوب‌کن جشنواره چهل‌ودوم به حساب آورد.

آغوش باز/ بهروز شعیبی

آخرین بار با فیلم آرام «بدون قرار قبلی» به جشنواره فیلم فجر آمد و اتفاقا تجربه متفاوتش در فیلمسازی، مورد توجه قرار گرفت. بهروز شعیبی از فیلمسازان جوانی است که هر چند خاستگاه اولیه‌اش برای ورود به سینما بازیگری بوده اما حالا هویت کارگردانی‌اش بر کارنامه بازیگری‌اش سایه انداخته است. او در کارگردانی ژانرهای متنوعی را تا به امروز تجربه کرده و حالا فیلم «آغوش باز» را با همراهی علی سرتیپی در مقام تهیه‌کننده به جشنواره فجر رسانده است. فیلمی که پروانه ساخت آن پیش‌تر با نام «هم‌آهنگ» صادر شده بود و در آستانه رونمایی در جشنواره فجر نام آن تغییر کرد.

براساس خبر رسمی روابط عمومی فیلم مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی به‌صورت مشترک فیلمنامه این اثر را نوشته‌اند و هنوز مشخص نیست چه بازیگرانی در آن ایفای نقش کرده‌اند. به نظر می‌رسد فیلم تازه بهروز شعیبی با داستانی اجتماعی شباهت‌هایی به تجربه‌هایی همچون «دهلیز»، «روز بلوا» و یا «دارکوب» در کارنامه این فیلمساز داشته باشد.

دست ناپیدا/ انسیه شاه‌حسینی

تراکم فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر می‌تواند یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره محسوب شود. در کنار فیلم‌های قهرمان‌محوری که با موضوع سال‌های دفاع مقدس به تولید رسیده است، فیلم «دست ناپیدا» یکی از پروژه‌هایی است که می‌توان ایده محور و داستان متفاوت را اصلی‌ترین شاخصه‌اش دانست. انسیه شاه‌حسینی که این بار هم با تهیه‌کنندگی

فیلم تازه‌اش را به تولید رسانده است، از معدود کارگردانان زن سینمای ایران است که تمرکز ویژه‌ای بر سوژه‌های مرتبط با دفاع مقدس داشته و فیلم‌هایی همچون «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» را هم در همین حال و هوا در کارنامه خود ثبت کرده است.

شاه‌حسینی بالغ‌بر یک دهه از عرصه کارگردانی فاصله گرفته بود و حالا فیلم «دست ناپیدا» حکم بازگشت او به عرصه کارگردانی را دارد. داستان فیلم تازه این کارگردان درباره زنانی است که در سال‌های جنگ، البسه خونی رزمندگان را در آب‌های رود کارون می‌شستند.

بهشت تبهکاران/ مسعود جعفری جوزانی

احتمالا هنوز هم بسیاری از فیلم‌بازها او را با «در چشم باد» یاد می کنند؛ سریالی که پر بیراه نیست اگر بگوییم تبدیل به بخشی از خاطرات جمعی مخاطبان ایرانی شده است، مسعود جعفری جوزانی البته در سینما هم فیلم های خاطره ساز دارد، «شیر سنگی» و «در مسیر تندباد» جزو همان ها هستند، او حتی یک بار به سراغ ژانر کمدی رفت و «ایران برگر» را با مختصات خودش ساخت که در گیشه هم با اقبال خوبی مواجه شد. مسعود جعفری حالا با «بهشت تبهکاران» پا به این میدان رقابت گذاشته است، فیلمی که سال گذشته در بخش رزروهای جشنواره قرار داشت و اعلام شد هر زمان که مراحل تولیدش به پایان برسد در فجر به نمایش گذاشته می شود.

مسعود جعفری جوزانی اما سال‌ها بود که دغدغه ساخت این اثر را داشت؛ فیلمی که مقطعی حساس از تاریخ معاصر ایران را به نمایش می گذارد و درباره ملی شدن صنعت نفر ایران است.

در این فیلم تاریخی امیرحسین آرمان و رضا یزدانی بازی می‌کنند.

نبودنت/ کاوه سجادی حسینی

«بی‌سر» در سال ۹۸ سومین فیلم کاوه سجادی‌حسینی بود و به‌فاصله دو سال بعد از آن بود که برای کارگردانی چهارمین فیلمش دورخیر کرد. «نبودنت» فیلمی است که سجادی حسینی پروانه ساخت آن را در سال ۱۴۰۰ دریافت کرد و حتی زمزمه‌های مبنی‌بر تلاش برای رونمایی آن در جشنواره چهلم فیلم فجر هم وجود داشت، اما فرآیند تولید آن در موعد مقرر به سرانجام نرسید و حالا در جشنواره چهل‌ودوم قرار بر رونمایی از این فیلم است.

سجادی‌حسینی که سابقه دستیاری کارگردانان معتبری همچون اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد، در زمینه کارگردانی دغدغه ویژه‌ای برای پرداختن به موضوعات و سوژه‌های اجتماعی داشته است و فیلم چهارم او هم حال و هوایی مشابه تجربه‌های قبلی‌اش دارد.

«نبودن‌ت» که بعد از سه فیلم «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین تجربه کارگردانی بلند کاوه سجادی‌حسینی محسوب می‌شود که فیلمنامه آن را هم خودش به نگارش درآورده است.

معجزه پروین/ محمدرضا ورزی

هر چند تجربه‌های پراکنده‌ای در کارگردانی سینما هم دارد اما بخش اصلی شهرت و اعتباری محمدرضا ورزی محصول تجربه‌های تلویزیونی اوست، به اندازه‌ای که وقتی برای فیلم سینمایی تازه‌اش پروانه ساخت دریافت کرد، خیلی از رسانه‌ها با ارجاع به تجربه تلویزیونی او تیتر زدند؛ کارگردان «معمای شاه» سراغ «معجزه پروین» می‌رود.

ورزی فیلم تازه‌اش را با تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا کارگردانی کرده است که پیش‌تر فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» را هم به تهیه‌کنندگی او ساخته بود.

فیلم «معجزه پروین» از آثاری است که فرآیند تولید را به‌طور کامل در سکوت خبری پیگیری کرده و پس از رونمایی در جشنواره فجر می‌توان درباره نسبت آن با تجربه‌های قبلی ورزی در عرصه کارگردانی سینما قضاوت کرد. برمبنای سابقه این کارگردان می‌توان پیش‌بینی کرد که این فیلم هم نسبتی با فضاهای تاریخی داشته باشد. درباره ترکیب بازیگران این فیلم هم هنوز خبر رسمی مخابره نشده است.

نپتون/ محمدابراهیم غفاریان

وقتی فیلمی به صورت هم زمان در بخش سودای سیمرغ و فیلم‌اولی‌ها پذیرفته می‌شود، طبیعتا کنجکاوی‌ درباره آن بالا می‌رود به خصوص که نام کارگردانش یکی از ناشناخته‌ترین نام‌ها در ترکیب فیلم‌های اعلامی باشد.

محمدابراهیم غفاریان سال گذشته بود که برای فیلم «نپتون» پروانه ساخت دریافت کرد، کارگردانی که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نامش در ترکیب ۸۶ کارگردان فیلم‌اولی مورد تأیید بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد و حالا اولین ساخته‌اش برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شده است.

پروانه ساخت فیلم بلند سینمایی «نپتون» به تهیه‌کنندگی مهدی ودادی، نویسندگی مرجان رئیس‌الساداتی و کارگردانی محمدابراهیم غفاریان آذرماه سال گذشته صادر شد و فرآیند تولید فیلم به‌طور کامل در سکوت خبری سپری شد. هیچ خبری درباره ترکیب بازیگران و خلاصه داستان این فیلم به‌صورت رسمی مخابره نشده است. و حالا فیلم با تهیه‌کنندگی سیاوش امین‌پور در جشنواره حضور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha