۲۱ دی ۱۴۰۲، ۵:۳۰
کد خبر: 85350533
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باکو: هیچکس با زبان تهدید با ما صحبت نکند

۲۱ دی ۱۴۰۲، ۵:۳۰
کد خبر: 85350533
باکو: هیچکس با زبان تهدید با ما صحبت نکند

تهران- ایرنا- الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه در دنیای امروز قدرت و اقتدار ملی حرف اول را می‌زند، تاکید کرد: در طول ۲ سال و نیم گذشته ما چندین بار اقتدار ملی خود را به همه ثابت کردیم و نشان دادیم که هیچکس نباید با زبان تهدید با جمهوری آذربایجان صحبت کند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از آذرتاج، رئیس جمهور آذربایجان در نشستی که به نتایج اجتماعی - اقتصادی ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۳ اختصاص داشت سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی کسی مزاحم کشورهای قدرتمند نخواهد شد و در امور داخلی آنها مداخله نخواهد کرد و سعی نمی‌کند تا بر تصمیم ‌های آنها تاثیر بگذارد.

علی اف با بیان اینکه بعضی‌ها خواب‌های بسیاری برای ما دیده بودند، تاکید کرد: اما ما توانستیم تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل و از حیثیت و منافع ملی خود محافظت کنیم.

وی با اشاره به اینکه لزومی نیست که زیاد وارد جزئیات در این باره شد چرا که همه چیز واضح و روشن است، خاطرنشان کرد: همه می‌توانند و باید ببینند و بدانند که هیچکس نمی‌تواند با زبان تهدید با جمهوری آذربایجان صحبت کند و به آن اولتیماتوم بدهد.

به گزارش ایرنا, درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

سرگیس خاندانیان رئیس کمیته دائمی روابط خارجی پارلمان ارمنستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار کرد که مقامات کشورش معتقدند مذاکرات با جمهوری آذربایجان باید بر اساس طرح‌های مورد حمایت غرب ادامه یابد.

وی به نشست‌های مشترک کشورش با مقامات وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و افزود: برای ما بسیار مهم است که در قالب‌های تعیین‌شده عمل کنیم.

خاندانیان با اشاره به پیشنهاد جمهوری آذربایجان برای آغاز مذاکرات مستقیم، خاطرنشان کرد: ارمنستان از تحکیم اصول توافق شده قبلی در چارچوب معاهده صلح آینده حمایت می‌کند.

این نماینده ارشد پارلمان ارمنستان افزود: ایروان بر باز کردن جاده‌ها و سایر زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق مورد مناقشه با در نظر گرفتن کامل حاکمیت و صلاحیت همه کشورهای مربوطه اصرار دارد با این وجود ارمنستان آمادگی اعطای برخی امتیازات در حمل و نقل کالا، وسایل نقلیه و افراد را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha