۷۰ تا ۸۰ درصد از تامین مالی صنایع دنیا از طریق مدیریت زنجیره‌ای انجام می‌شود

اصفهان- ایرنا-رییس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت گفت: تامین مالی زنجیره‌ای امروز یکی از رویکردهای بلوغ یافته در دنیاست و ۷۰ تا ۸۰ درصد تامین صنایع تولیدی کشورها از این طریق و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بصورت نقطه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا ایلخانی روز پنجشنبه در نُهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: هدف از تامین مالی زنجیره‌ای(Supply Chain Finance) بهینه کردن وضعیت منابع مالی صنایع در راستای تولید بوده که این اقدامات از چهار دهه گذشته در دنیا در حال انجام است.

وی ادامه داد: مدیریت تامین مالی زنجیره‌ای(SCF) از سال‌های گذشته در دستور کار صنایع مختلف کشورهای مختلف قرار داشته و سبب بهینه‌سازی تامین مالی صنایع مختلف شده است.

رییس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت خاطرنشان کرد: تامین مالی زنجیره‌ای در کشور ما بتازگی در دستور کار دولت، وزارت اقتصاد و وزارت صمت و بانک‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایران نخستین بار در آذر سال ۱۴۰۰ در این زمینه توافق‌هایی را با بانک‌ها انجام دادند و دستورالعمل‌هایی را صادر و بانک‌های مختلف را در این راستا هدایت کردند که در این زمینه به مشتریان خود خدمات ارائه دهند.

ایلخانی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ابزار تامین مالی زنجیره‌ای که تا امروز در کشور ما از آن نام برده و برای آن دستورالعمل تدوین شده، «اوراق گام» است که در سال‌های گذشته توسط بانک مرکزی انتشار یافته و بعنوان یکی از نخستین ابزار تامین مالی زنجیره‌ای مورد توجه قرار گرفته اما نواقصی هم داشته که در سال‌های گذشته مورد بازنگری قرار گرفته و بهبود یافته است.

به گفته وی، امروز مدل‌های جدیدی از اوراق گام ارائه شده است اما هیچ ابزاری بدون نقص نیست و اوراق گام هنوز هم نواقصی دارد.

«اوراق گام یک ابزار مالی جدید و کارآمد برای تامین مالی واحدهای تولیدی است و در عمل، از قابلیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی زنجیره تولید و همچنین تامین مالی واحدها استفاده می‌کند.»

وی بیان کرد: بانک مرکزی در بیست و نهم سال ۱۴۰۰ دستورالعمل «برات الکترونیک» را صادر کرد و قرار بود برات بعنوان یک سند قانونی با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صادر شود، اما برغم تلاش‌ صورت گرفته این ابزار تا امروز بصورت کارا و موثر در اختیار بانک‌ها و صنعت قرار نگرفته و هنوز هم ماهیت اجرایی پیدا نکرده است.

رییس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت ادامه داد: دستورالعمل ارائه «ال سی» قابل انتقال هم توسط بانک مرکزی بشدت در حال پیگیری و تدوین است و بر اساس قول مسوولان بانک مرکزی صدور آن تا پایان سال انجام خواهد شد که در این صورت یکی از ابزارهای ارزنده برای تامین مالی زنجیره تولید محسوب خواهد شد، اما تا امروز وجود خارجی ندارد.

وی گفت: تنها ابزاری که تا امروز در زمینه تامین مالی زنجیره‌ای کشور وجود دارد، ابزاری با عنوان «دستور پرداخت» است که توسط بانک تجارت و با کمک مسوولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی طراحی و تدوین شده و در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

ایلخانی افزود: بانک تجارت از اسفند سال ۱۴۰۰ استفاده از ابزار «دستور پرداخت» را شروع کرد و توسط بخش بزرگی از مشتریان این بانک از جمله خودروسازان، قطعه‌سازان و صنایع فولادی کشور مورد استفاده قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بانک تجارت امکانات ویژه‌ای را برای تامین مالی زنجیره‌ای صنایع مختلف فراهم کرده است و امروز یکی از بانک‌های پیشرو در حوزه تامین مالی زنجیره ای در کشور شناخته می‌شود و امیدواریم بتوانیم این امکانات را در اختیار فعالان انجمن پلیمر اصفهان هم قرار دهیم.

۷۰ تا ۸۰ درصد از تامین مالی صنایع دنیا از طریق مدیریت زنجیره‌ای انجام می‌شود

به گزارش ایرنا، طرح تامین مالی «زنجیره تامین (SCF)» در آذر ۱۴۰۰ از سوی مدیریت عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ابلاغ شد.

بانک مرکزی طرح زنجیره تامین(SCF) را بکارگیری روش‌ها و عملیات تامین مالی و کاهش ریسک در جهت بهینه‌سازی مدیریت سرمایه در گردش و نقدینگی جریان یافته در فرایندها و مبادلات زنجیره تامین تعریف کرده است.

از مزایای طرح تامین مالی زنجیره تامین برای بنگاه‌ها می‌توان به تسریع و تسهیل فرایند تامین مالی سرمایه در گردش، کاهش نیاز به دریافت تسهیلات جدید سرمایه در گردش، تقویت روابط پایدار بین تولیدکننده و تامین‌کننده و کاهش هزینه تامین مالی و هزینه تمام‌ شده محصول اشاره کرد. همچنین بانک‌ها از حیث کاهش مطالبات غیرجاری، بهبود جریان درآمد و پایدارسازی ترازنامه‌ها از اجرای این طرح منتفع می‌شوند. در عین حال، کاهش انحراف منابع و افزایش کارآیی تخصیص منابع مالی و افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری جریان مالی اقتصاد جزو مزیت‌های دیگر این طرح برای اقتصاد کلان است.

سیاستگذار از طریق توسعه نظام تامین مالی زنجیره تامین اهدافی همچون بهینه‌سازی سرمایه در گردش، تامین نیاز نقدینگی تولیدکنندگان، بهبود ارتباط بین اجزای زنجیره، افزایش پایداری زنجیره تامین و کاهش هزینه تمام‌شده محصول و افزایش سود شرکت‌ها را دنبال می‌کند.

نُهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر اصفهان، امروز با حضور مقامات و فعالان اقتصادی استان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
این گردهمایی با موضوع‌ ابزارهای بانک تجارت در تامین مالی زنجیره تامین صنعت پتروشیمی، آخرین بخشنامه‌ها و روش‌های رفع تعهد ارزی و تحول زنجیره لُجستیک با فناوری‌های مالی برگزار شد.

پلیمر نخستین صنعت صادراتی کشور در سال‌های گذشته بوده و بیش از ۲.۷ میلیارد دلار صادرات بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه انجام شده است.
صنعت پلیمر در زندگی روزمره، خودرو، پزشکی، هوافضا و سایر موارد استفاده می‌شود و این رشته پیشران صادرات صنایع کشور است و ۱.۵ درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به صنعت پلیمر و ۳.۶ اشتغال کشور در این صنعت است.
بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۸۵۰ واحد تولیدی و صنفی در صنعت پلیمر استان اصفهان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha