حمله آمریکا و انگلیس به یمن باعث گسترش دامنه جنگ و خشونت در منطقه می‌شود

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حمله آمریکا و انگلیس به یمن، وحشیگری رژیم صهیونیستی را به نمایش می‌گذارد، گفت: تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در باب المندب و نقاط دیگر، مهار وحشی‌گری های رژیم جعلی صهیونیستی است.

مجتبی شجاعی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون حمله آمریکا و انگلیس به یمن، بیان کرد: شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ را بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی در بمباران غزه، تصویب کرد.

وی افزود: قطعنامه‌ای که بیشتر شبیه بازی سیاسی بوده و با وجود اینکه واشنگتن خود در سرلیست ناقضان قوانین بین‌المللی است و در حالیکه آنچه نیروهای مسلح یمن انجام می‌دهند، دفاع مشروع از خود و اقدامی کاملا انسانی در جهت دفاع از مظلوم به منظور رفع محاصره و پایان دادن به جنایات اسرائیل در غزه و توقف کشتار افراد بی دفاع است صورت می‌پذیرد.

کارشتاس مسائل سیاسی ادامه داد: از طرفی بنا به اعلام رسمی مقامات آمریکایی، ایالات متحده یک ائتلاف که مدعیست برای حفاظت از کشتیرانی بین‌المللی تشکیل داده و باز ادعا کرده ایالات متحده به دنبال درگیری نیست، بلکه به دنبال ایجاد گذرگاه امن برای تجارت بین المللی در دریای سرخ است گرچه سیاستمداران و مقامات آمریکایی هیچ‌گاه در بیان اهداف و توجیه اقداماتشان بویی از صداقت نبرده اند و قطعا بیش از نگرانی برای اقتصاد جهانی و کشتی های عبوری از دریای سرخ، نگران منافع اسرائیل و اقتصاد رو به افول و سقوط اسرائیل و در راستای ترمیم آبروی خود و اسرائیل در منطقه هست اما مطمئنا تجربه همراهی با عربستان در نبرد با ملت مقاوم و شجاع یمن را در کارنامه خود دارد، نبردی که قرار بود کمتر از چند ماه به اذعان آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها به سقوط انصارالله بینجامد که با دفاع شجاعانه انصارالله هشت سال به طول انجامید و عملا مقاومت یمن، شکست تلخی را بر جبهه آمریکایی و عربستانی تحمیل کرد.

وی اظهار کرد: از سویی آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد تحت فشار افکار عمومی داخلی و بین المللی و برخی شرکای سیاسی خود تمایلی به تداوم درگیری‌ها در غزه ندارند اما اصرار صهیونیست‌ها به تداوم کشتار و جنایت‌ها و بی آبرو شدن آنها در عدم تحقق اهداف اعلامی از حمله به غزه، وزن حمایت امریکایی‌ها از اسرائیل نسبت به فشار افکار عمومی جهت توقف جنگ را بیشتر می‌کند.

شجاعی گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها چند هدف را از حمله اخیر به مواضع یمنی دنبال می‌کنند، اولا به دنبال خالی نبودن عریضه و نشان دادن جلوه ای از وجود در دریای سرخ به دنبال میدان داری نیروهای انصار الله یمن در هدف قرار دادن منافع اقتصادی صهیونیست‌ها و پشتیبانان آنان است، دوم اینکه انحراف افکار عمومی جهان از اصل جنایات در غزه توسط صهیونیست‌ها و شروع بازی رسانه ای از دیگر اهداف اقدام اخیر امریکایی‌ها است.

کشورهای غربی از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و در این چارچوب از تحمیل هرگونه هزینه‌ای به مردم منطقه ابایی ندارند

وی تصریح کرد: تصمیمات آمریکایی‌ها به شدت در جامعه درونی خود تحت تاثیر لابی صهیونیستی است که در مقابل خواست اکثر جامعه آمریکایی مبنی بر عدم‌حمایت دولت آمریکا از اسرائیلی‌ها، به دولت آمریکا فشار می‌آورند و البته هدف بلند مدت آمریکایی‌ها با توجه به اینکه آمریکا در سال‌های اخیر با در نظر داشتن این واقعیت که دریای سرخ دیگر حیاط خلوت آن نیست، تلاش دارد به بهانه‌های مختلف با ایجاد تنش در آن، مجددا کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کشورهای غربی از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و در این چارچوب از تحمیل هرگونه هزینه‌ای به مردم منطقه ابایی ندارند.

به گفته وی؛ قطعا این اقدام آمریکا و انگلیس همانطور که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اشاره کردند، مانند اقدامات مشابه در گذشته جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و امکان دادن به اسرائیل برای تداوم و تشدید نسل کشی و جنایات بشری، نتیجه ای نخواهد داشت و بی شک پیامدهای آن غیرقابل پیش بینی و دامن گیر مهاجمین و حتی ممکن است به گسترش دامنه جنگ و ورود بازیگران جدید بینجامد.

شجاعی خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس در هفته‌های اخیر و به موازات بالا گرفتن تنش‌ها در دریای سرخ به دلیل موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه بازیگران خارجی بارها هشدار دادند که حملات علیه یمن می‌تواند منطقه را وارد بحرانی جدید کرده و سبب گسترش درگیری‌ها شود.

وی افزود: تشدید تنش در دریای سرخ همچنین می‌تواند ضررهای اقتصادی غرب را تسریع کند و هم به نبردهای نظامی و کشتار در خاورمیانه بینجامد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: قطعا اگر آمریکا و متحدانش به دنبال عادی شدن تردد کشتی‌ها در دریای سرخ هستند باید تسریع در پایان دادن خشونت‌ها در غزه توسط اسرائیل را دنبال کنند چرا که یمنی‌ها از ممانعت تردد کشتی های اسرائیلی و هم پیمانان آنها در دریای سرخ به دنبال فشار بر اسرائیل جهت پایان دادن به کشتار و نسل کشی و جنایات بشری و در راستای اقدامات صلح جویانه هستند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از همان روزهای اول جنگ رژیم کودک کش علیه مردم مظلوم غزه نیز اعلام کردند، گروه‌های اسلامی در برابر تداوم‌ حملات به غزه ساکت نخواهند نشست که طبق همان پیش بینی و با تشدید حملات به غزه، اضلاع محور جهاد و مقاومت از تنگه باب المندب تا عراق، سوریه و لبنان، علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از ملت فلسطین به انجام اقدامات نظامی رو آوردند و منافع آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در منطقه به خطر انداختند.

شجاعی گفت: عدم همراهی عربستان در ائتلاف آمریکایی انگلیسی اخیر علیه یمن که با وجود اینکه اکنون در آتش بس با یمن به سر می‌برد در حالیکه نزدیک یک دهه رهبری ائتلاف نظامی ضد یمن را بر عهده داشت، خود می‌تواند حاوی پیام مهمی برای ائتلاف اخیر باشد که کشوری که خود نزدیک یک دهه رهبری نظامی علیه یمن را داشته و در پایان نتیجه ای جز تن دادن به آتش بس و ناامن شدن استان‌های مرزی عربستان ندیده است امروز از همراهی با آمریکا امتناع می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در باب المندب و نقاط دیگر، مهار وحشی‌گری های رژیم جعلی صهیونیستی است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با حماقت اسرائیلی‌ها و تداوم جنایات این رژیم در سایه حمایت آمریکا، جنگ در غزه، در حال حاضر به بخش زیادی از خاورمیانه سرایت کرده و احتمالا دامنه و شدت درگیری به‌طور پیوسته در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش یابد، مگر اینکه پیشرفت چشمگیری در جهت معکوس کردن این روند رخ دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha