دیپلماسی عُلَمایی جهان اسلام را با موضوع فلسطین دنبال می‌کنیم

تهران- ایرنا- معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: دیپلماسی علمایی جهان اسلام را در موضوع فلسطین با برگزاری همایش «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» دنبال می‌کنیم. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چهارشنبه گذشته ۲۰ دی ماه با برگزاری یک نشست خبری، توضیحاتی درباره همایش «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» ارائه کرد؛ همایشی که روز گذشته یکشنبه ۲۴ دی با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حضور صدها نفر از نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد.

شهریاری با اشاره به اهمیت همایش طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری گفت: همزمان با برگزاری این همایش در دیگر کشورها نیز همایش های نخبگانی برگزار می شود تا صدای ملت فلسطین را به جهانیان برسانند.

وی با زیر سوال بردن عملکرد نهادهای بین المللی در رسیدگی به جنایت های رژیم کودک کش اسراییل در غزه گفت: سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل و شورای حقوق بشر نتوانستند وظایفی را که بعد از جنگ جهانی دوم به عهده گرفتند انجام دهند و نمره تجدیدی گرفتند؛ چرا که آن ها نتوانستند به جای برقراری صلح از جنایت های رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

دیپلماسی عُلَمایی جهان اسلام را با موضوع فلسطین دنبال می‌کنیم
حجت الاسلام حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

محسن مسچی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به اهمیت برگزاری همایش «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ما تاکنون در مساله فلسطین و طوفان الاقصی همه مواضع خود را اعلام کرده ایم؛ هم در مواضع سیاسی و اجتماعی و هم در مواضع فرهنگی ولی آنچه احساس می شد که لازم است مواضع علمایی جهان اسلام است.

وی افزود: اگر چه کارهای جدی شده بود و بیانیه ها و فتاوی از سوی برخی علما و بزرگان جهان اسلام مانند علامه شیخ احمد الخلیلی در عمان یا رئیس الازهر و علمای الازهر در مصر یا تونس صادر شده ولی به صورت یکجا و منسجم کار نشده بود یا شیخ محمد خلیلی عالم بزرگ اباضیه در لبنان برای اولین بار فتوای جهاد صادر کرد و تصاویر این دانشمند در تظاهرات فلسطین دیده می شود.

وی افزود: اهمیت همایش طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری از این جهت است که علمای مذاهب اسلامی با همه گرایش ها و سلیقه هایی که دارند، از شیعیان گرفته تا اهل سنت و حتی اباضی ها و اسماعیلیه ها به صورت یکسان در کنار هم درباره موضوع اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین، موضع خود را اعلام می کنند.

امروز بحث فلسطین فقط بحث جهان اسلام نیست، بلکه بحث جهان انسانی و بشری استمسچی ادامه داد: البته امروز بحث فلسطین فقط بحث جهان اسلام نیست، بلکه بحث جهان انسانی و بشری است. فلسطین یک دوره تاریخی داشته است. یعنی در ابتدا یک بحث عربی و بعد مساله اسلامی و حالا بحث انسانی است که می بینیم در تمام دنیا به صورتی بی سابقه این مساله مطرح شده است. چون در ۸۰ سال گذشته سابقه نداشته که مردم دنیا اینگونه اعلام موضع کنند. نکته جالب این است که در رژیم صهیونیستی نیز این اعلام موضع علیه دولت نتانیاهو صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تصور نکنید که آمریکا در تلاش است تا آتش بس ایجاد شود. چون این تلاش ها به دلیل فشارهای جهانی است. وزیران خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در روزهای اول طوفان الاقصی برای حمایت از اسراییل به این سرزمین راهی شدند ولی حالا همان مقام ها برای دومین یا سومین بار وارد اسراییل شده و اعلام موضع کردند که به کشتار مردم فلسطین پایان دهید. این مساله نشان می دهد افکار عمومی جهانی بسیاری تاثیرگذار بوده است.

معاون مجمع تقریب مذاهب افزود: امروز ما می خواهیم این دیپلماسی را در موضوع فلسطین فعال کنیم و لذا ارتباطات ما با خارج از کشور، نشست های علمایی و هم تدوین متون در این زمینه در راستای دیپلماسی علمایی و فعال کردن علما در موضوع فلسطین برقرار است.

دیپلماسی عُلَمایی جهان اسلام را با موضوع فلسطین دنبال می‌کنیم
عباس مسچی؛ معاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی

وی ادامه داد: همین مواضع باعث می شود که مردم به هر شکل ممکن به فلسطین کمک کنند. البته کمک های مردمی در مصر و اردن انباشته شده و عامل سیاسی باعث بسته شدن راه کمک رسانی شده است، نه عامل مذهبی و فرهنگی و اجتماعی، دینی و فتوایی و عمدتا عامل سیاسی باعث ایجاد مشکلات برای مردم فلسطین شده و اگر این مشکلات حل شود، کمک رسانی انجام خواهد شد.

مسچی با اشاره به فعالیت های داخلی و خارجی مجمع تقریب مذاهب مانند ارتباطات، سفرها و نشست ها برای تبیین مسائل فلسطین و طوفان الاقصی گفت: در کشورهای ترکیه، قطر، سوریه و عراق مجموعه ای شکل می گیرد تا در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی علمایی شکل گیرد و اخیرا نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جلسه ای در تهران با حضور مسئولان کشورها برگزار کرد.

وی درباره نقش رسانه های بین المللی برای بازتاب جنایت های رژیم صهیونیستی گفت: درحدود ۸۰ درصد از اخبار و اطلاعات جهان توسط چهار خبرگزاری مهم آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، فرانس پرس و رویتر پخش می شود که این رسانه ها دارای رادیو و نشریات هم هستند و تقریبا ۹۰ درصد سرمایه گذاران این خبرگزاری ها را صهیونیست ها تشکیل می دهند. لذا نباید توقع داشت که این رسانه ها از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند. اگر در اخبار این رسانه ها گاهی نیز اخبار مربوط به تظاهرات به نفع فلسطین را می بینیم به دلیل فشارهای مردم است که به آن ها وارد می شود ولی خواسته درونی آنها حمایت از رژیم صهیونیستی است.

اگر یک نفر در گوشه ای از دنیا خودکشی کند یا گربه ای مورد آزار قرار گیرد، تمام خبرگزاری ها به آن می پردازند ولی توجهی ندارند که بیش از ۲۳ هزار نفر کشته شده و هشت هزار نفر زیر آوار هستندمعاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر یک نفر در گوشه ای از دنیا خودکشی کند یا گربه ای مورد آزار قرار گیرد، تمام خبرگزاری ها به آن می پردازند ولی توجهی ندارند که طبق آمار رسمی بیش از ۲۳ هزار نفر کشته شده و هشت هزار نفر زیر آوار هستند و این رسانه ها، هم پیکر این شهدا را دیده اند و هم تیراندازی و بمب گذاری ها را مشاهده کرده اند ولی همچنان در سکوت محض خبری به سر می برند. اگر می بینیم که چند خبر از فلسطین منتشر می کنند، به دلیل آن است که شائبه خبرنگاری و خبرگزاری بودن آن ها از بین نرود.

وی افزود: امروز در تمام دنیا مساله فلسطین و غزه مطرح است و کشورهایی مثل برونئی در حمایت از فلسطین راهپیمایی کردند که در تاریخ این کشور بی سابقه است یا در سنگاپور و هنگ کنگ که چنین تظاهراتی سابقه نداشته است. متاسفانه حاکمیت در فضای مجازی و در فضای خبری در دست استکبار و صهیونیست هاست و بزرگترین سرمایه گذاران را نیز همین صهیونیست ها تشکیل می دهند. مانند موضوع بانکداری در دنیا که یک صنعت پولسازی برای آنان است.

دیپلماسی عُلَمایی جهان اسلام را با موضوع فلسطین دنبال می‌کنیم

گروه‌های مقاومت فلسطین در ۱۵ مهر برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه در جنوب فلسطین علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذر برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان رژیم صهیونیستی و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تاکنون ۲۳ هزار و ۸۴۳ فلسطینی طی ۹۹ روز حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده و بیش از ۶۰ هزار و ۳۱۷ نفر زخمی شده اند. ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۲ مورد جنایت، ۱۳۵ فلسطینی را شهید و ۳۱۲ نفر دیگر را زخمی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha