افزایش ۲۷ درصدی مرگ موتورسواران در تهران/ نیاز به ایجاد خط ویژه موتورسیکلت

تهران بزرگ - ایرنا - رییس پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش ۲۷ درصدی مرگ موتورسواران ناشی از تصادفات شهری در تهران خبر داد و گفت: حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند.

به گزارش ایرنا از پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پورروز یکشنبه اظهار کرد: با بررسی آمار پزشکی قانونی در خصوص تصادفات هشت ماه منتهی به آبان سال جاری در شهر تهران دریافتیم که ۴۷ درصد از کشته شدگان تصادفات تهران مربوط به موتورسواران است.

وی افزود: این آمار نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است یعنی ۱۶۵ نفر در هشت ماه منتهی به آبان سال قبل و امسال ۲۱۰ نفر در اثر تصادفات موتورسیکلت جان خود را از دست داده‌اند که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: اکثر موتورسیکلت‌ها فاقد معاینه فنی و از طرفی راکبان نیز فاقد گواهینامه و بیمه شخص ثالث هستند و این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را بعد از تصادفات برای آنها و خانواده‌هایشان در پی دارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نداشتن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها باعث آلودگی هوا نیز می‌شود و ۱۰.۱ درصد آلودگی هوا که توسط وسایل نقلیه متحرک ایجاد می‌شود، مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: این موضوعات مهم، پلیس راهور را بر آن داشت که در بحث انضباط بخشی و تردد موتورسیکلت سواران تمرکز بیشتری داشته باشد که بخشی از این بی نظمی‌ها در خطوط ویژه، بخشی در پیاده رو و بخشی در معابر و تونل‌های شهری اتفاق می‌افتد که پلیس برای آن تمهیدات ویژه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تردد موتورسواران در تونل‌ها به این دلیل ممنوع است که به جهت انباشت گازهای آلاینده و سمی در این اماکن، واژگون و با دیو راه بتنی برخورد می‌کنند و باعث تبعات جبران ناپذیری برای سرنشینان می‌شود.

افزایش ۲۷ درصدی مرگ موتورسواران در تهران/ نیاز به ایجاد خطوط مخصوص موتورسیکلت

مهمترین دغدغه ما در حوزه کلاه ایمنی راکبان است

وی با بیان اینکه مهمترین مساله عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت است، افزود: به هر حال وظیفه پلیس انضباط بخشی و برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران در چار چوب قوانین و مقررات است و از این رو طرح ۱۰ از دوشنبه هفته گذشته شروع شده است.

به گفته سرهنگ موسوی پور، یک بخش از اجرای این طرح توقیف موتورسیکلت سواران متخلف با کفی است که موتورسیکلت‌هایی که در خطوط ویژه، خلاف جهت تردد و یا در ارقام پلاک خود تغییر ایجاد کرده باشند، شامل این طرح می‌شوند.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر از طرح ۱۰ که توقیفات ساعتی را در پی دارد به تخلفاتی چون نداشتن کلاه ایمنی، توقف در پیاده رو، عبور از چراغ قرمز، عبور از تونل‌های شهری، عبور از خط اضطرار تونل‌ها و سایر تخلفات موضوعاتی است که باعث توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها می‌شود.

سرهنگ موسوی پور افزود: در بحث انضباط بخشی تردد موتورسیکلت سواران فقط برخورد سلبی را در دستور کار قرار نداده‌ایم بلکه موضوعات آموزشی در تقاطع‌ها، در قالب طرح موتوریار که از قبل نیز اجرایی می‌شده همانند سابق انجام که البته بخشی از این آموزش‌ها نیز در ستادهای ترخیص هنگام ترخیص موتورسیکلت ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر از این طرح به چراغ روشن موتورسیکلت‌ها می‌پردازد که باید در تمام ساعات شبانه روز چراغ عقب و جلوی موتورسیکلت روشن باشد تا موتورسیکلت بیشتر و بهتر دیده شود و کمتر مورد آسیب و تصادف و برخورد قرار بگیرد.

افزایش ۲۷ درصدی مرگ موتورسواران در تهران/ نیاز به ایجاد خطوط مخصوص موتورسیکلت

نیاز به ایجاد خطوط مخصوص موتورسیکلت داریم

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نیاز ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در تهران گفت: در برخی معابر توقفگاه‌های اضطراری مخصوص موتورسیکلت ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: چاره‌ای نداریم و باید در برخی معابر بدلیل نوع فضا و محیط کسب و کار و ترددهای زیادی که هست، خط ویژه موتورسیکلت ایجاد کنیم چرا که تردد این وسایل مانند خیابان طالقانی تا میدان ولیعصر (عج) اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در برنامه پلیس راهور تهران بزرگ موضوع ایجاد خط ویژه موتورسیکلت اهمیت خاصی دارد و با شهرداری تهران این هماهنگی‌ها صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه در مسیر جنوب به شمال اتوبوس‌ها در لاین عادی حرکت می‌کند و در مسیر شمال به جنوب خط ویژه موتورسیکلت ایجاد می‌شود که راکبین با استفاده از کلاه ایمنی و عدم پوشش و عدم مخدوشی پلاک این مسیر را طی کرده و به مقصد خود برسد.

سرهنگ موسوی پور گفت: در خصوص ایجاد خطوط ویژه برای موتورسیکلت سواران از قبل خطوطی ایجاد شده و در ادامه نیز ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسواران در محل‌هایی که کارکارشناسی شده باشد با حضور همکارانم در پلیس راهور تهران بزرگ و در شهرداری تهران ادامه دار خواهد یافت.

وی افزود: همچنین طرح رفع اثر پوشش پلاک موتورسیکلت‌ها در همه مناطق از جمله میادین و تقاطع های شهر تهران نیز همزمان با اجرای طرح ۱۰ توسط همکارانم در حال انجام است و رفع اثر از پلاک موتورسیکلت‌هایی که اقدام به پوشش پلاک داشته اند صورت می‌گیرد.

رییس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: در طرح ۱۰ به همه موضوعات از جمله موضوعات از جمله اصلاحات هندسی، ایجاد توقفگاه‌ها، ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت سواران، کنترل خطوط ویژه و بحث کنترل مخدوشی و پوشش پلاک و کلاه ایمنی رسیدگی می‌شود.

به گفته وی، یکی دیگر از موضوعاتی که دنبال آن هستیم بحث اصلاحات هندسی بوده که ایجاد خطوط ویژه و ایجاد توقفگاه‌های اضطراری برای موتورسکلت سواران بخشی از آن است و حذف بریدگی‌های زائد نیز جزو این اصلاحات هندسی است.

وی یاداور شد: ما به همکاری همه مسوولین، نهادها و ادارات مختلف امید داریم و با بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش زیادی از موتورسیکلت سواران در شرکت‌ها و ادارات مشغول فعالیت هستند که تعداد آنان کم هم نیست.

افزایش ۲۷ درصدی مرگ موتورسواران در تهران/ نیاز به ایجاد خطوط مخصوص موتورسیکلت

سرهنگ موسوی پور افزود: در بحث مسوول سازی شرکت ها و سازمان و ادارات مختلف و بر اساس ماده ۳۱ و ۳۲ رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم حتما به این موضوع ورود پیدا خواهیم کرد و در این بحث انتظار همکاری و تعامل با پلیس را داریم تا سازمان‌ها حداقل بخشی از کارمندان خود را که با موتورسیکلت در داخل محوطه و اداره تردد می‌کنند در بحث پلاک و کلاه ایمنی کنترل کنند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به چرایی اجرا شدن طرح ۱۰ گفت: تماس‌ها و درخواست‌های بیشماری را از سوی شهروندان و از طریق سامانه ۱۹۷ داشتیم که از پلیس راهور ساماندهی ترددهای خلاف جهت و حرکت در پیاده رو موتورسواران را مطالبه می‌کردند و جالب این است که شهروندان در تماس‌های خود از وضعیت پوشش پلاک موتورسیکلت سواران هم شاکی بودند.

سرهنگ موسوی پور اضافه کرد: پلاک هویت وسیله نقلیه و موتورسیکلت و مانند کارت ملی برای افراد است؛ کسی که اقدام به پوشش پلاک کند ممکن است هر تخلف دیگری را نیز انجام دهد و نه دوربین و نه ماموران و نه حتی دیگر شهروندی که موتورسیکلت با آنها برخورد داشته و مورد سرقت و کیف قاپی قرار گرفته نمی‌توانند تخلف صورت گرفته را ثبت و پلاک موتورسیکلت را بررسی کنند.

وی یادآور شد: پلیس در بحث ایمن سازی پیاده روها در اکثر مناطق برنامه ریزی های لازم را انجام داده است و پیاده روها به صورتی ایمن سازی می‌شود که امکان عبور افراد جانباز و معلول و عابرین پیاده فراهم شود و موتورسیکلت نتواند از آن عبور کند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار امیدواری کرد: طرح ۱۰ پلیس راهور این امکان را فراهم کند تا همه کاربران ترافیکی با آرامش و امنیت در سطح شهر تردد کرده و با کاهش تصادفات و تخلفات موتورسیکلت، خانواده‌های این وسیله نقلیه کم ایمن نیز با آرامش بیشتری در انتظار بازگشت همسر و فرزند موتورسوار خود باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha