۲۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۱۵
کد خبر: 85354332
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باغ موزه یزد بعد از ۱۶ سال نیمه‌تمام است

۲۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۱۵
کد خبر: 85354332
کاظم سبحان زاده
باغ موزه یزد بعد از ۱۶ سال نیمه‌تمام است

یزد- ایرنا- مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس یزد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بعد از گذشت سال‌ها همچنان نیمه تمام است و از همه ظرفیت آن استفاده نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع‌ مقدس استان یزد در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع در بلوار شهید فلاحی و در جوار پارک آزادگان و شامل سه بخش اصلی محوطه،۲ طبقه گالری نمایشگاهی و ساختمان اداری قرار دارد.

برای ساخت این مجموعه بزرگ فرهنگی هنری که پیکر مطهر یک شهید گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در آن به خاک سپرده شده تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است ولی به دلیل عدم تکمیل به خصوص در موزه و بخش گالری‌ها هنوز کامل قابل استفاده نیست .

همه ساله اقشار مختلف مردم استان به خصوص دانش آموزان و دانشجویان با حضور در مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس از بخش‌های آن استفاده می‌کنند و نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دارد.

به دلیل موقعیت خوب این مرکز و موزه علاوه بر بازدید اقشار مختلف، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، یادواره‌ها و نشست‌های حوزه ایثار و روایتگری‌ها در این مرکز و موزه برگزار می‌شود.

۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل موزه نیاز است

با توجه به نقش مراکز فرهنگی به خصوص موزه‌های دفاع مقدس در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، اگر ساخت این مرکز کامل شود بهتر می‌توان از آن برای جذب جوانان و خانواده‌ها بهره گرفت.

برای تکمیل و تجهیز مرکز فرهنگی و موزه یزد به خصوص گالری‌ها و بخش نقش مردم یزد در دوران دفاع مقدس به ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد به اهمیت تکمیل و تجهیز این مرکز و موزه اشاره کرد و گفت: با گذشت حدود ۱۶ سال هنوز بخش عمده مجموعه به خصوص گالری‌ها به دلیل نبود بودجه کافی رها شده است.

سرهنگ " منصور زارع " در گفت و گو با ایرنا افزود: برای تکمیل و تجهیز مرکز فرهنگی و موزه به خصوص گالری‌ها و بخش نقش مردم یزد در دوران دفاع مقدس هنوز به ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه دیگر نیاز است که در این خصوص اطلاع رسانی و پیگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گالری اصلی موزه دفاع مقدس یزد باید به نحو مناسب به نقش آحاد مردم و همچنین دستگاه‌های مختلف استان در طول دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخته شود که جای آن خالی است.

باغ موزه یزد بعد از ۱۶ سال نیمه‌تمام است

این مسئول بیان کرد: باید با تکمیل و تجهیز کامل موزه، زمینه مناسب را برای بازدید و استفاده بیشتر اقشار مختلف مردم به خصوص برای خانواده‌ها و نسل جوان فراهم کرد.

زارع با اشاره به اینکه بارها موضوع نیمه تمام بودن موزه و گالری‌های آن به اطلاع مردم و مسئولان رسیده ابراز امیدواری کرد با همراهی خیران و اختصاص اعتبارات دولتی شاهد تکمیل مرکز فرهنگی و سایر بخش‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸۰۰ دانش آموز، دانشجویان و خانواده‌ها از این مجموعه فرهنگی استفاده کردند گفت: اگر تکمیل شود نقش مهمی در آشنایی نسل جوان با دوران دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار دارد.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و بقیه در جبهه های نبرد شهید شدند.

در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، ۳۳ هزار دانش آموز و سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به فیض شهادت نایل آمدند.

استان یزد چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد، ۳۲۰ هزار بسیجی و افزون بر ۵۰ هزار رزمنده دارد که تعدادی از آنها در دوران دفاع‌ مقدس در جبهه‌های غرب و جنوب کشور حضور داشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha