به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، رسول محمدقلی گفت: در تمام دوران فعالیتهای نخبگانی، استعدادهای مهارتی، مدیریتی، ادبی و هنری مورد غفلت قرار گرفتهاند؛ به طوری که تا به امروز تنها تعداد محدودی در حوزه ادبی شناسایی شدند. در حالی که کشور به هنرمند جریانساز، ادیب گفتمانساز و صنعتگر کارآفرین و ثروتآفرین نیز نیاز دارد. این موارد نشاندهنده خلأ بزرگ در فرایندها است.
وی تاکید کرد: در بانک اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان در تمام این سالها، فقط ۶۲ هزار نفر به عنوان دانشجوی مستعد برتر شناسایی شدهاند و انطباقی بین جمعیت کشور و استعدادهای شناساییشده وجود ندارد؛ چراکه بسیاری از استعدادهای کشور در این فرایندها شرکت نکرده و از آنها غفلت شده است.
اصلاح فرایندها
محمدقلی اظهار داشت: این آفت به دلیل این است که فعالیتهای بنیاد عمدتاً تقاضامحور بوده و اگر فرد مستعد برتر تقاضایی نداشته باشد، مورد شناسایی قرار نمی گرفته است. همه این موارد نشان میدهد سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان و مستعدان باید اصلاح شود.
وی با اشاره به لزوم افزایش مهارتهای فردی مستعدان برتر حوزه دانشجویی، گفت: مستعد برتر نباید دچار رشد تک بعدی و کاریکاتوری شود چراکه برای تبدیل شدن به فرد اثرگذار، باید علاوه بر حوزههای تخصصی و پژوهشی، مهارتهای فردی و اجتماعی بالایی نیز داشته باشد. در این بخش چالشهای زیادی در فضای نخبگانی کشور وجود دارد و همین فقدان مهارتهای فردی سبب شده در اغلب موارد به جای اینکه نخبگان تصمیم بگیرند، دیگران برای نخبگان تصمیم میگیرند و در نتیجه نخبگان نمی توانند جریانسازی کنند.
طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان و کاهش میل به مهاجرت
معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در طرح مسیر نخبگی فرد مستعد برتر با یک برنامه مشخص و منعطف زیر نظر یک استاد امین، مسیر نخبگی خود را ذیل یک هسته علمی و فرهنگی طی میکند تا هم به اثرگذاری بالا برسد و هم به توانمندی لازم برای حل مسائل کشور دست یابد. بنیاد ملی نخبگان باور دارد رسیدن فرد به این نقطه نهتنها میل مهاجرت را در او کاهش میدهد؛ بلکه میل به اثربخشی در حل مسائل کشور را نیز در فرد افزایش خواهد داد.
محمدقلی اظهار داشت: بسیاری از مستعدان برتر در مهارتهایی مانند فن مذاکره و کار گروهی و موارد مرتبط با حوزه عملیاتی دچار چالش هستند که تلاش میشود در مسیر نخبگی و با راهبری یک استاد امین که علاوه بر حوزه تخصصی، در ابعاد فرهنگی نیز شخصی سرآمد است، در قالب کارگاهها بازدیدها و نشستهای مختلف و متنوع به این توانمندیها نایل شوند.
وی گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز از این برنامهها حمایت می کند تا دانشجو در پایان دوران تحصیل ضمن حفظ تراز تحصیلی نخبگانی خود افق حرفهای از زمینه اثرگذاری ترسیم کرده باشد. نیل به این هدف نیازمند گسترش ارتباطات، آگاهی از چالشها و نیازهای کشور و همچنین توانمندی فعالیت در زمینههای بینرشتهای و صدالبته برخورداری از انگیزه و امید است.
اهمیت بازدیدهای استادمحور
معاون مستعدان و آیندهساران بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت بازدیدهای استادمحور تاکید کرد: این بازدیدها نباید صرفاً از صنایع مادر و بزرگ کشور صورت بگیرد بلکه بازدید از شرکتهای دانشبنیان فعال و حرفهای که هم سابقه بسیار کم و هم خروجی بسیار بالا دارند، نقش بسزایی در امیدآفرینی و انگیزهبخشی برای انجام کار واقعی دارد تا در نهایت مستعد برتر به یک نخبه برای حل مسائل اولویتدار کشور تبدیل شود.
محمدقلی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان در دور جدید هم در بخش شناسایی و هم هدایت و حمایت فعال است و به عنوان تنظیم گر، تسهیلگر و حامی مسیر نخبگانی را طراحی و اجرا میکند.
معاون مستعدان و آیندهساران بنیاد ملی نخبگان در پایان تاکید کرد: منظور بنیاد از استاد راهبر، در فضای علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه است اما در فضای غیرعلمی سرآمدان شاخص در حوزههای مختلف ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، حوزوی، حکمرانی و مدیریتی به عنوان استاد راهبر مستعدان را همراهی و هدایت خواهند کرد.
نظر شما