بیتا بیگی که تجربه ایفای نقش در دلتا ایکس(۱۳۹۳ - علیرضا امینی) و اعترافات به کارگردانی آرش سنجابی را هم در کارنامه کاری خود دارد، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تفاوت کار با این کارگردانها در مقایسه با کیانوش عیاری اظهار داشت: در مجموع، مقایسه هنرمندان را شایسته نمیدانم و گاهی یک اثر سینمایی مانند سینمای آقای عیاری آنقدر بیبدیل است که از اساس قابل مقایسه نیست.
گاهی یک اثر سینمایی مانند سینمای آقای عیاری آنقدر بیبدیل است که از اساس قابل مقایسه نیست
او که پیشتر در سینمایی کاناپه (۱۳۹۵ - کیانوش عیاری) هم تجربه همکاری داشته، درباره دومین تجربه کاری خود با کارگردان ویلای ساحلی گفت: صحبت کردن درباره سینمای استاد گرامیام کیانوش عیاری همانند صحبت کردن درباره فیلمهایش، هم سهل است و هم دشوار؛ در سینمای کیانوش عیاری، بازیگر، بخشی زنده و جاندار از خود اثر است، بازیگر حق دارد مولف باشد، بازیگر فقط ابزاری برای اجرای ایدههای کارگردان نیست بلکه خود، یک موجود ارزشمند است که کار با او پیوند میخورد.
بیگی گفت: کیانوش عیاری به بازیگر بال و پر و خود واقعی را به او نشان میدهد. عیاری، از خود زیست واقعی بازیگر تکههای زیبایش را جدا میکند و در نهایت گویی در برابر دوربین این انسان نیککردار و نیک پندار، بازیگر، چون مجسمهای از فولاد آبدیده میشود و وقتی خودش را روی پرده سینما میبیند گویی ورژن اسطورهای بازیگر را از درونش بیرون کشیده باشند و این حیرتآور است.
قرار بود یکی از نقشهای اصلی باشم اما کمرنگ شد
بازیگر ویلای ساحلی درباره این اثر سینمایی و نحوه انتخاب شدنش برای ایفای نقش در فیلم روی پرده کیانوش عیاری گفت: این کار با بازیگران کمدین بود اما لزوما کمدی نبود. من قرار بود یکی از نقشهای اصلی باشم که به مرور چه در جریان کار چه در تدوین نهایی حضورم کمرنگ شد. این را بابت گله نمیگویم بلکه تنها تعجبم را به اشتراک میگذارم چرا که قرار بود در این کار حتما حضور پررنگتری داشته باشم. در اینجا کمترین تقصیر متوجه آقای عیاری است. امیدوارم روزی به شفافبودن و نور روشن نقد برسیم تا حقایق در برابر نور روشن شود.
نام نهادن سینمای اجتماعی، کمدی و ... را فروکاهنده و ناگویا میدانم
او که علاوه بر بازیگری تجربه کارگردانی هم دارد، در این باره که چگونه یک فیلمساز اجتماعی مانند آقای عیاری به سمت کمدی ساختن می رود؟ و این که آیا چنین روندی را خوب می بینید یا خیر؟ اظهار داشت: نام نهادن سینمای اجتماعی، کمدی و ... را فروکاهنده و ناگویا میدانم؛ یک اثر سینمایی میتواند کمدی اما به غایت دغدغه اجتماعی داشته باشد و برعکس. پس در نامگذاریها باید دقیق بود.
کافی است شما در آیینه آن زخم، گریه ببینید یا خنده. آقا عیاری واقعیات را میتاباند
بیگی افزود: در ویلای ساحلی، آقای عیاری از کمدینها استفاده کرد اما لزوما کمدی نبود. چون دیگر آثار او یک زخم را باز میکنند. کافی است شما در آیینه آن زخم، گریه ببینید یا خنده. آقا عیاری واقعیات را میتاباند.
بازیگر ویلای ساحلی همچنین درباره شرایط اکران و این که آیا این فیلم میتواند در راس جدول فیلم های حال حاضر روی پرده قرار بگیرد؟ گفت: حوزه اکران و پخش حوزهای بسیار تخصصی است و شخصا به موضوعاتی که در آن تخصصی ندارم، ورود نمیکنم. به علاوه که با این داینامیک و پویایی روزافزون فرهنگی و اجتماعی در ایران، هر گونه پیشبینی را دور از ذهن میبینم و میلی به پیشبینیها ندارم.
نظر شما