رئیس پیشین ام‌آی۶: بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید بزرگترین تهدید امنیتی برای انگلیس است

لندن – ایرنا – رئیس پیشین سرویس جاسوسی برون‌مرزی انگلیس موسوم به «ام‌آی۶» هشدار داد که بازگشت «دونالد ترامپ» به کاخ سفید بزرگترین تهدید امنیتی برای این کشور خواهد بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، ریچارد دیرلاو در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای تصریح کرد که تضعیف ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) از سوی ترامپ می‌تواند برای انگلیس مشکل‌ساز شود.

وی که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ ریاست سرویس جاسوسی ام‌آی۶ را برعهده داشت احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید را بزرگترین تهدیدی دانست که انگلیس باید در سال ۲۰۲۴ به آن توجه کند.

دیرلاو گفت: به لحاظ اطلاعاتی، ۲ موضوعی که باید نگران آن باشیم، اوکراین و رفتار بلندمدت چین در سطح جهانی، به ویژه در رابطه با تایوان است و اینکه چین چقدر برای منافع می‌تواند غرب تهدیدآمیز باشد.

وی ادامه داد: من همچنین نگران انتخاب مجدد ترامپ هستم، که به نظر من برای امنیت ملی بریتانیا مشکل ساز است، زیرا اگر ترامپ، همان طور که گفته است، عجولانه عمل و اتحاد آتلانتیک (ناتو) را تضعیف کند، این یک مشکل بزرگ برای بریتانیا است.

این درحالیست که ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره خروج ایالات متحده آمریکا از ناتو و قطع حمایت‌های مالی کاخ سفید از این ائتلاف نظامی هشدار داده است.

رابطه کاخ سفید با ناتو در دوره ریاست جمهوری ترامپ به سردی گرایید و کارشناسان معتقدند که اگر نامبرده در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شد، این ائتلاف نظامی با مشکلات جدی مواجه بود.

از سویی انگلیس که از کمبود نیروی نظامی، مشکلات ارتش و خالی‌بودن انبار تسلیحاتش رنج می‌برد، از ۲ هفته پیش، به مدت یک سال هدایت یگان ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالای ناتو (VJTF) را برعهده گرفته و بدیهی است که تصمیم ترامپ می‌تواند به ماموریت این کشور در ناتو ضربه جدی وارد کند.

رئیس پیشین ام‌آی۶ با بیان اینکه انگلیس تمام تخم‌مرغ‌های خود را به لحاظ دفاعی در سبد ناتو قرار داده است هشدار داد که اگر تصمیم ترامپ جدی باشد، اروپا باید درباره امنیت خود تجدیدنظر کند.

چندی پیش هم سه تن از دیپلمات‌های پیش‌کسوت انگلیس از دولت «ریشی سوناک» خواسته‌اند که برای بازگشت احتمالی «دونالد ترامپ» به کاخ سفید برنامه‌ریزی کند.

این دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، انگلیس با مشکلات امنیتی بزرگی مواجه خواهد بود.

آن‌ها بر همین اساس تاکید دارند که از هم‌اکنون برای سناریوی بازگشت ترامپ برنامه‌ریزی شود

همچنین روزنامه تایمز چاپ لندن به نقل از یک منبع دولت انگلیس از نگرانی شدید اروپایی‌ها نسبت به احتمال قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا از جبهه کی‌یف خبر داد و نوشت: بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

بر اساس برنامه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. طبق آخرین نظر سنجی‌ها دونالد ترامپ و جو بایدن، محتمل‌ترین نامزدهای احزاب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هستند؛ با توجه به اینکه رقبای اصلی بایدن در نظرسنجی‌ها در مورد دموکرات‌ها، حمایت چندانی ندارند و ترامپ نیز تقریباً در همه نظرسنجی‌ها از رقبای جمهوری‌خواه خود جلوتر است.

آمارها نشان می‌دهد که ترامپ در هفت ایالت مهم انتخاباتی از جو بایدن پیشتاز است. مزیت ترامپ در سایه این فرض است که او می‌تواند حمایت در میان گروهی را که به لحاظ سیاسی، متزلزل و بی‌تفاوت هستند به دست آورد و متقاعدشان کند که به واقع رای دهند، در حالی که بایدن باید حمایت طرفداران سابق ناراضی خود را که اکنون اشتیاق کمی نسبت به انتخاب دوباره او نشان می‌دهند، به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha