دولت سیزدهم، گام‌ بلندی را برای توسعه مشاغلِ حوزه «فرانچایز» برداشت

اصفهان- ایرنا- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دوران دولت سیزدهم اتفاق‌های خوبی در کشور برای توسعه کسب و کارها در قالب «گفتمان فرانچایز» روی داده است.  

«فرنچایز» (Franchise)گونه‌ای از کسب‌ و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود تا تولیدات یا فرآورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، حق‌امتیاز می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود کریمی بیرانوند روز چهارشنبه در بازدید از مجموعه غذایی موسوم به «جان اسنک» در اصفهان افزود: این معاونت در وزارت کار با توجه به اشتغال بالا و پایدار «فرانچایز»، تلاش زیادی را برای توسعه برند و مفهوم اینگونه کسب و کارها در کشور انجام داده است.

وی اضافه کرد: «فرانچایز» یک سرویس قابل ملاحظه برای توسعه اشتغال است و در این پیوند تفاهمنامه‌ای در دولت سیزدهم از ۱.۵ سال پیش با «انجمن فرانچایز ایران» به امضاء رسید.

وی ادامه داد: پس از انعقاد تفاهمنامه، معاونت اشتغال وزارتخانه بصورت جدی در توسعه مفهوم فرانچایز پای کار آمد و مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران هم بعنوان یکی از اعضای هیات ایرانی در جلسه‌ای که اخیراً با وزیران کار تعدادی از کشورهای خارجی برگزار شد، حضور داشت و مذاکره‌هایی را با آنها برگزار کرد.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اینگونه کسب و کارها ایجاد اشتغال به نسبت پایدار و قابل توجه آنهاست که به یکباره می‌تواند در یک منطقه تاثیر قابل توجه و فوری بر جای بگذارد.

وی اضافه کرد: بطور حتم از هرچه در توان داریم برای کمک به اینگونه کسب و کارها استفاده خواهیم کرد اما بشرطی که فرانچایز انحصار ایجاد نکند و اختیارات را در مالکیت‌های مستقل افزایش دهد.

به گفته کریمی بیرانوند، «فرانچایز» با رعایت این شروط در آینده شبکه‌ای از اشتغال پایدار را در کشور ایجاد خواهد کرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری در کشور به ۷.۶ درصد رسیده و کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته داشته است اما باید بکوشیم کاهش نرخ بیکاری، پایدار شود و تا پایان دولت سیزدهم پایین‌تر هم بیاید و نرخ آن در همه استان‌های کشور تک رقمی شود.

وی ادامه داد: صنعت فرانچایز باید از ظرفیت سامانه جستجوی شغل که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است، استفاده کند.

معاون وزیر کار اضافه کرد: تعداد قابل توجهی کارجو در سامانه درخواست نیروی کار ثبت نام کردند و اداره‌ کار باید از این ظرفیت استفاده و زمینه را تسهیل کند تا شاهد جهش قابل توجهی بویژه در شهرستان‌هایی که دارای نرخ بیکاری بالاتری نسبت به میانگین استان هستند، باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اقتصاد خدمات در کشور ما در حال توسعه است و بویژه خدمات در اصفهان روز به روز در حال پیشرفت است.

مهدی طغیانی افزود: کسب و کارها در صنعت غذا و ساختمان در دنیا با عقبه‌ها و پیشینه‌های خود در تلاشند تا کار و فروش خود را رونق دهند.

وی ادامه داد: هر فعال اقتصادی برای رشد در بازار خدمات باید از این گزارش‌ها و پیشینه‌ها استفاده کند تا بتواند کارش را رونق دهد و سایر کسب و کارها هم می‌توانند با انتقال سرریز دانش اینگونه مشاغل در این حوزه‌ها، از آن استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، صنعت فرانچایز در جهان پنج هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد و ایران هم در تلاش است تا به این گردش مالی دست یابد.

فرانچایز بعنوان یکی از راه‌های آغاز کسب‌ و کار و ورود به بازارهای خارجی است و در یک قرارداد فرانچایز، امتیازدهنده(Franchisor) به امتیازگیرنده(Franchisee) حق استفاده از یک اختراع یا نوآوری (Patent)، نشان تجاری، فرمول محصول، نام شرکت یا هر چیز دیگر را واگذار می‌کند.

علاوه بر امتیاز دهنده، کمک‌های عملیاتی و مدیریتی(نظیر مواد خام، تجهیزات، آموزش و منابع مالی) را نیز در اختیار امتیاز گیرنده قرار می‌دهد و از طرفی امتیازدهنده مبلغی مُعین یا درصدی از فروش را بعنوان حق امتیاز دریافت می‌کند. فرانچایزینگ بعنوان شیوه‌ای برای توسعه فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شیوه از بازاریابی اجازه استفاده از دانش فنی، روش‌های عملیاتی، برند یا حقوق انحصاری را در اختیار شرکت دیگر قرار می‌دهد.از دهه ۱۹۴۰ نوع جدیدی از فرانچایزینگ به نام «فرانچایزینگ تجاری» بوجود آمد. فرانچایزینگ تجاری که ابتدا در امریکا ایجاد شد، دربرگیرنده «ارتباط مداوم بین امتیازدهنده و امتیاز گیرنده بود که نه‌تنها شامل تبادل محصول، خدمت و نشان تجاری می‌شد بلکه تمام جوانب تجارت، برنامه استراتژی بازاریابی، کتابچه راهنمای عملیاتی و استانداردها، کنترل، کیفیت و تداوم در ارتباط متقابل را دربرمی‌گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha