وقتی آمریکا با عدم توجه به توصیه رهبر انقلاب ضرر کرد

تهران-ایرنا- مقام معظم رهبری در سخنان خود در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد به آمریکایی‌ها می‌گویند: بیایید به پیشنهاد جمهوری اسلامی درباره‌ی همه‌پرسی در فلسطین بیندیشید و با تصمیمی شجاعانه، خود را از گره ناگشودنی کنونی نجات دهید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، اوگاندا میزبان نوزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در شهر کامپالا است و معاون اول رئیس جمهور در این اجلاس به نمایندگی از کشورمان حاضر خواهد شد. محمد مخبر در این سفر علاوه بر سخنرانی در اجلاس سران این جنبش و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات بین‌المللی، دیدارهای دوجانبه ای نیز با برخی کشورهای شرکت کننده خواهد کرد.

این نشست در زمانی برگزار می‌شود که اسرائیل طی حدود ۱۰۰ روز گذشته نوار غزه را مورد حمله شدید نظامی قرار داده و زنان و کودکان بسیاری را به شهادت رسانده است و کماکان کشورهای غربی با هدایت آمریکا از کشتار مردم فلسطین توسط ارتش اسرائیل حمایت می‌کنند.

«آدونیا آیباره»، سفیر اوگاندا در سازمان ملل اعلام کرده است که موضوع فلسطین به عنوان یک موضوع مستقل در دستور کار این اجلاس قرار دارد و قرار است در این زمینه یک کمیته در سطح وزرای کشورها تشکیل شود و بیانیه ای مشترک صادر کنند.

«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل روز دوشنبه ۲۵ دی در حاشیه اجلاس سران جنبش غیر متعهدها از اعضای این جنبش خواست تا رژیم صهیونیستی را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار دهند.

به همین مناسبت به بازخوانی بخش‌هایی از سخنرانی مقام معظم رهبری در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در خصوص مساله فلسطین که به میزبانی کشورمان در تهران برگزار شد می‌پردازیم، به ویژه آنکه فرازهایی از این بیانات که در تاریخ ۹ شهریور ماه ۱۳۹۱ ایراد شده با گذشت چند سال از مطرح شدنش انگار هنوز تازه است و برای امروز گفته شده است:

«لازم میدانم در اینجا از یک مسئله‌ بسیار مهم سخن بگویم که اگرچه مربوط به منطقه‌ ما است، ولی ابعاد گسترده‌ آن از این منطقه فراتر رفته و سیاست های جهانی را در طول چندین دهه تحت تأثیر قرار داده است و آن، مسئله‌ دردآور فلسطین است. یک کشور مستقل و دارای شناسنامه‌ روشن تاریخی به نام فلسطین، بر اساس یک توطئه‌ وحشتناک غربی با سردمداری انگلیس در دهه‌ ۴۰ قرن بیستم، از ملت آن، غصب و به زور سلاح و کشتار و فریب، به جماعتی که عمدتاً از کشورهای اروپایی مهاجرت داده شده‌اند، واگذار شده است.

این غصب بزرگ که در آغاز با کشتارهای جمعی مردم بی دفاع در شهرها و روستاها و راندن مردم از خانه و کاشانه‌ خود به کشورهای هم‌مرز همراه بود، در طول بیش از شش دهه همچنان با همین جنایت ها ادامه یافته است و امروز هم ادامه دارد. این، یکی از مهمترین مسائل جامعه‌ بشریت است. سران سیاسی و نظامی رژیم غاصب صهیونیست، در این مدت از هیچ جنایتی پرهیز نکرده‌اند؛ از کشتار مردم و ویران کردن خانه‌ها و مزارع آنان و دستگیری و شکنجه‌ مردان و زنان و حتّی کودکان آنان، تا تحقیر و توهین به کرامت این ملت و سعی در نابودی و هضم آن در معده‌ حرامخوار رژیم صهیونیستی و تا حمله به اردوگاه های آنان در خود فلسطین و در کشورهای همسایه که میلیونها آواره را در خود جای میداده است.

سخن ما آن است که فلسطین متعلق به فلسطینی ها است و ادامه‌ اشغال آن، ظلمی بزرگ، تحمل‌ناپذیر و خطری عمده برای صلح و امنیت جهانی است. همه‌ راه هایی که غربی ها و وابستگان آنها برای حل مسئله‌ فلسطین پیشنهاد کرده و پیموده‌اند، غلط و ناموفق بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود. ما راه‌ حلی عادلانه و کاملاً دموکراتیک را پیشنهاد کرده‌ایم، همه‌ فلسطینی ها، چه ساکنان کنونی آن و چه افرادی که به کشورهای دیگر رانده شده و هویت فلسطینی خود را حفظ کرده‌اند، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی، در یک همه‌پرسی عمومی، با نظارتی دقیق و اطمینان‌بخش شرکت کنند و ساختار نظام سیاسی این کشور را انتخاب نمایند و همه‌ فلسطینیانی که سالها رنج آوارگی را تحمل کرده‌اند، به کشور خود باز گردند و در این همه‌پرسی و سپس تدوین قانون اساسی و انتخابات، شرکت نمایند. آنگاه صلح برقرار خواهد شد.

در اینجا مایلم پندی خیرخواهانه به سیاستمداران آمریکایی که تاکنون همواره به عنوان مدافع و پشتیبان رژیم صهیونیستی در صحنه حاضر شده‌اند، بدهم. این رژیم تاکنون برای شما دردسرهای بی شمار داشته است؛ چهره‌ شما را در میان ملت های منطقه، منفور و شما را در چشم آنان شریک جنایات صهیونیست های غاصب معرفی کرده است؛ هزینه‌های مادی و معنوی که در طول سال های متمادی از این رهگذر به دولت و ملت آمریکا تحمیل شده است، سرسام‌آور است و احتمالاً در آینده اگر همین روش ادامه یابد، هزینه‌های شما سنگین‌تر هم خواهد شد. بیائید به پیشنهاد جمهوری اسلامی درباره‌ی همه‌پرسی بیندیشید و با تصمیمی شجاعانه خود را از گره ناگشودنی کنونی نجات دهید. بی شک مردم منطقه و همه‌ آزاداندیشان گیتی از این اقدام استقبال خواهند کرد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha