استقبال دهه هشتادی‌ها از مراسم اعتکاف افزایش یافته است

اراک - ایرنا - قائم مقام ستاد مرکزی اعتکاف کشور گفت: استقبال نوجوانان و جوانان به ویژه دهه هشتادی‌ها برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف افزایش یافته به طوری که در سال های اخیر بخش زیادی از معتکفین را این جمعیت تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، سید باقر تکیه ای عصر جمعه در سی و دومین جلسه ستاد عفاف و حجاب استان مرکزی (مشترک با ستاد اعتکاف استان) با بیان اینکه اعتکاف، معنویت تمدن ساز، شعار محوری و اصلی امسال در برگزاری این مراسم معنوی است. افزود: سال گذشته مراسم اعتکاف در شش هزار مسجد و با حضور ۶۰۰ هزار معتکف برگزار شد و پیش بینی می شود امسال آمار معتکفان افزایش یابد.

وی اظهار کرد: امسال شاهد برگزاری اعتکاف‌های تخصصی دانش‌آموزی، دانشجویی، مادر و فرزندی، نخبگانی و مانند آن در مساجد سراسر کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی شاهد فراوانی و حضور اقشار مختلف در جامعه در این مراسم معنوی بودیم، خاطرنشان کرد: ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت معنوی و اخلاقی است.

حجت الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه مهم‌ترین سند این معنویت و اخلاق نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این بیانیه در سه محور خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف عملکرد خوبی در عرصه خودسازی داشته است، یادآور شد: با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال تمدن‌سازی هستیم.

قائم مقام ستاد مرکزی اعتکاف، با اشاره به تدوین سند راهبردی اعتکاف گفت: این سند پس از ۲ ماه مورد تائید مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید قرار گرفت و بلافاصله اجرایی شد.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ سند اعتکاف نهایی شد، ابراز کرد: در این راستا در هر استان شورای اعتکاف با حضور نماینده ولی فقیه، دبیر شورای مردمی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، مدیران حوزه‌های علمیه و اعزام مبلغان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه به فضل الهی امسال همانند سال گذشته شعار سال داریم، اظهار داشت: امسال شعار «اعتکاف، معنویت تمدن‌ساز» انتخاب شده است.

حجت الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه امسال زمینه‌سازی برای افزایش معتکفین را خواهیم داشت، عنوان کرد: سال گذشته ۶۰ درصد معتکفین خواهران و ۴۰ درصد برادران بودند.
وی با تاکید بر پیشگیری از آسیب در اعتکاف گفت:اعتکاف یک فرصت است در دل هر فرصتی می تواند تهدیدی باشد، مراقب باشیم که با بی احتیاطی فرصت ها در اعتکاف تبدیل به تهدید نشود.

وی عنوان کرد: امید است معتکفین، مبلغین، امامان جماعت و خادمان در آینده نه چند دور تبدیل به یک شبکه مومنانه شوند که مبلغ مهدویت در سطح جامعه باشند.

۳ درصد از معتکفان کشور را مردم استان مرکزی تشکیل می دهند

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت:به نسبت جمعیت استان مرکزی که ۱/۸ دهم درصد جمعیت کشور هستیم ۳ درصد جمعیت معتکفان را مردم این استان تشکیل می دهند.

فرزاد مخلص الائمه با بیان اینکه محوریت کلی اعتکاف با فرمانداران ۱۲ شهرستان می باشد، ادامه داد: برای تامین اقلام غذایی مورد نیاز اعتکاف اداره کل کشاورزی استان حداکثر مساعدت لازم را با لحاظ ملاحظات مالی داشته باشد تا نگرانی برای تامین اقلام غذایی مورد نیاز برگزار کنندگان اعتکاف وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه رسالت دستگاه های امنیتی در ایام اعتکاف برای برقراری امنیت سنگین تر است، افزود: در این راستا نیروی انتظامی طرح ویژه ایام اعتکاف به منظور فراهم آوردن فضایی آرام برای معتکفان را در دستور کار دارد.

استاندار مرکزی اظهار کرد:برنامه‌های مراسم معنوی اعتکاف همواره باید مردمی برگزار شود و مردمی بودن و کیفیت بالای مراسم اعتکاف امری مهم است.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان استان برای برگزاری این آیین معنوی همکاری همه جانبه ای با ستاد برگزاری این مراسم داشته باشند.

مخلص الائمه با تاکید بر ضرورت همکاری ادارات برای برگزاری مراسم اعتکاف، افزود: انتظار می رود با فضاسازی مناسب و در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های موجود اقدامات لازم را در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف انجام دهند.

وی با تاکید بر استفاده از مبلغینی که توانایی برقراری ارتباط با هر قشری را داشته باشد، گفت : در ارائه محتوا به معتکفین با پرهیز از یک دست بودن این محتوا وبا دقت در بومی سازی، متناسب با موقعیت جغرافیای مناطق این محتوا ارائه شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر امنیت مساجد و سلامت موادغذایی در اعتکاف امسال گفت:دستگاه های خدمات ‌رسان استان از جمله شرکت های توزیع نیروی برق، آب و گاز همکاری لازم را انجام داده و در مدت سه روز برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در استان حضور فعالی داشته باشند.
وی افزود: جمعیت هلال ‌احمر با استقرار آمبولانس و تیم پزشکی و امدادی در مراسم معنوی اعتکاف در سراسر استان همکاری کنند.

مخلص الائمه تصریح کرد:با توجه به تعطیلی دانشگاه ها، ستاد برگزاری اعتکاف در مناطق با جمعیت بالا می توانند از آشپزخانه دانشگاه ها برای طبخ غذا استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha