۴۸۲ هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی رفت

گچساران- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در ۴۸۲ هکتار از اراضی این استان با هدف افزایش تولید در دولت سیزدهم اجرا شد.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی با توجه به وجود مناطق سردسیری و گرمسیری یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید و رشد گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

سید علی معتمدی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دولت سیزدهم از سرمایه گذاران فعال در بخش کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای به عنوان ظرفیت‌های موجود حمایت ویژه ای کرد است ،افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: قبل از دولت سیزدهم سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۵۴ هکتار بوده در حالی که این میزان هم اکنون به ۷۳۶ هکتار رسیده است.

معتمدی‌پور ابراز کرد: بیش از ۳۰ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بذر انواع گیاهان دارویی و ۲۱۵ هزار نهال گیاهان دارویی در بین کشاورزان استان توزیع شد.

وی نشا گیاهان دارویی توزیع شده بین کشاورزان این استان را شامل آنغوزه، موسیر، آویشن، بادرنجبویه، مریم‌گلی، رزماری و چای ترش اعلام کرد.

معتمدی‌پور با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت های مناسبی برای کشت گیاهان دارویی است ابراز کرد : تأمین بذر و نشا استاندارد، آموزش در مزرعه، پرداخت تسهیلات و قرارداد خرید

تضمینی محصولات از مهم‌ترین حمایت‌های طرح توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

افزایش ۲۰ درصدی سطح باغات در اراضی شیب دار کهگیلویه و بویراحمد

وی گفت: سطح باغات استان در اراضی شیب دار از ۶ هزار و ۱۷۴ هکتار به هفت هزار و ۴۸۷ هکتار در دولت سیزدهم رسیده که ۲۰ درصد افزایش داشته است‌.

معتمدی‌پور ابراز کرد: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح های مهم است که می تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی مناطق کوهستانی فراهم کند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم این استان به سیستم آبیاری تحت فشار تبدیل شد گفت: تکمیل ۲ سد خاکی، ساخت و بهسازی ۲۵ کیلومتر کانال آبیاری ، بیش از ۲۵۰ مورد سرآبندی، بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال آب با لوله در سایزهای مختلف، ساخت ۱۸ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع ، احیا و مرمت بیش از ۴۵ رشته قنوات، ساخت ۲۵ باب استخر ذخیره آب از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

هزینه سه هزار میلیاردی دولت سیزدهم در در بخش کشاورزی

مدیر کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی در حوزه آب و خاک استان در دولت سیزدهم هزینه شد.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار در بخش های ساخت سد خاکی، ساخت و بهسازی کانال های آبیاری، خط انتقال آب، جاده دسترسی به مزارع ، احیا و مرمت قنوات، ساخت استخر و ... هزینه شده است.

معتمدی‌پور تصریح کرد: تکمیل طرح های نیمه تمام ، مرمت بیش از ۲۰ مورد پمپاژ عمومی و پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تامین آب کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی در این استان است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است. این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha