ساز و کار تامین مالی پروژه‌های عمرانی مناطق سردسیری تعیین شد

تهران- ایرنا- ساز و کار جدید نحوه تامین اعتبار طرح‌های مناطق سردسیری جهت تسریع در فعالیت های عمرانی تعیین شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،در نشست علنی امروز- یکشنبه اول بهمن ماه- مجلس شورای اسلامی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بند(پ) تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند.

در بند(پ) تبصره یک آمده است: به‌منظور تسریع در ‌تأمین اعتبار طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به‌ویژه برای مناطق سردسیر، به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اجازه داده ‌می‌شود با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از طریق اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی‌ با استفاده از ظرفیت نظام بانکی کشور با اتکاء به منابع موضوع ماده (۱۲۵) «قانون محاسبات عمومی کشور»، در سقف اعتبارات ردیف های مربوط در این قانون تجهیز و تا سقف ۵۰ درصد ردیف های اعتباری طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تخصیص سازمان مذکور پرداخت نماید. این اسناد قابلیت تسویه مطالبات مالیاتی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد. در صورت استفاده خزانه‌داری کل کشور از وجوه موضوع ماده (۱۲۵) «قانون محاسبات عمومی کشور» وجوه مزبور باید در سال ۱۴۰۳ مسترد شود. ‌

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در موافقت با این بندگفت: برای اینکه بتوانیم طرح های مناطق سردسیر را در فصل بهار شروع و تکمیل کنیم باید این اختیار را داشته باشیم که از محل منابع ماده (۱۲۵) «قانون محاسبات عمومی کشور» که همان سپرده های پرداخت شرکت های و سازمان های دولتی است این میزان را با فرایندی که تعریف کردیم قرض بگیریم و به طرح های تخصیص دهیم و در ماههای بعد که منابع حاصل می شود این را تسویه کنیم. رای دادن به این حکم به اجرایی کردن طرح ها در مناطق سردسیری کمک می کند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در مورد این بند بیان داشت: این اقدام تسریع در تامین مالی پروژه های عمرانی در مناطق سردسیری است. اوراق هم درون سالی است ابتدای سال اوراق منتشر و انتهای سال تسویه می شود.

وی افزود: در مناطق سردسیری به دلیل شرایط آب و هوای در شش ماه اول سال نمی شود کاری انجام داد این حکم برای تسریع در پیشبرد پروژه های عمرانی است و بار مالی هم ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha