ساقه‌های بالارونده جنگل‌های مناطق گرم را خفه می کنند

تهران - ایرنا- یک تحقیق علمی نشان می دهد در برخی جنگل های مناطق گرم جهان ساقه‌های چوبی بالارونده در حال خفه کردن درختان هستند؛ در واقع رشد غیرعادی این گیاهان ناشی از فعالیت های انسانی است که می تواند به جذب دی‌اکسیدکربن توسط جنگل ها لطمه بزند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، در حالی که زمین گرم‌ترین سال خود را ثبت کرده است، یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی کشف کرده است دماهای بالاتر یکی از عوامل اصلی چیره شدن گیاهان بالارونده ( woody vines) بر جنگل های جهان هستند که نقش مهم این جنگلها در سرد کردن جو از طریق ذخیره‌سازی کربن را تهدید می کنند.

این مطالعه انجام شده با هدایت دانشگاه «سان‌شاین» (استرالیا) در مورد ۴۴ کشور در پنج قاره جهان، جنگل هایی در جهان که بیشترین آسیب پذیری را دارند بر اساس آب و هوای آنها شناسایی کرده است. این مناطق در کانون توجه شامل جنگل‌های استوایی هستند که نمونه‌های آنها در شرق آفریقا، ویتنام، کامبوج، مناطق استوایی استرالیا و بسیاری از مکان های دیگر در سرتاسر جهان یافت می شود.

پروفسور «اندی مارشال» از موسسه تحقیقات جنگل در دانشگاه یاد شده گفت: این تیم تحقیقاتی وجود یک نقطه اوج را در شرایطی تایید کرده است که منجر به استیلای پیچک های بالارونده چوبی «لیانا» Liana شده است که درختان را خفه می کنند و مانع رشد آنها می شوند.

ساقه‌های بالارونده جنگل‌های مناطق گرم را خفه می کنند

موقعیت حساس و مهم برای این جنگل ها که پیش از این نیز با صنعت چوپ و جنگل‌زدایی و سایر اقدامات مختل شده اند، زمانی است که دما به بالای ۲۷.۸ درجه سانتیگراد می رسد و میزان بارندگی نیز کمتر از ۱.۶۱۴ میلی‌متر است. مارشال گفت که این مطالعه نتیجه بیش از ۲۰ سال تحقیقات است و یک شکاف مهم در شناخت استیلای ساقه‌های چوبی بر جنگل های جهان را پر می کند.

این مطالعه جهانی از یک مجموعه داده بی سابقه از ۶۵۱ نمونه گیاهی مربوط به بیش از ۸۲ هزار درخت از ۵۵۶ موقعیت مکانی در سرتاسر جهان استفاده کرده است. محققان می گویند جنگل ها در کنار خاک و اقیانوسها از منابع اصلی مخزن (جذب) کربن در جهان به شمار می روند که دی اکسید کربن را از جو زمین جذب می کنند.

گام بعدی در این تحقیقات یافتن راه حل های موثر به منظور کمک به درختان و احیای مخزن کربن جهانی است. مارشال گفت: زدودن این ساقه‌های چوبی در مقیاس بزرگ راه حل نیست؛ زیرا لیانا نیز نقش خود را در اکوسیستم جنگل و تنوع زیستی ایفا می کند. این تنها تاثیر انسان است که این گیاهان در برخی مناطق در شمار زیاد رشد می کنند و رشد آنها طبیعی نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha