نمایندگان منتخب باید به تقویت سرمایه اجتماعی و توسعه استان اردبیل کمک کنند

اردبیل - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه نمایندگان منتخب می‌توانند تسهیل‌گر توسعه استان و حتی کشور باشند، گفت: انتخاب نمایندگان مجلس باید به ارتقای سرمایه اجتماعی و توسعه استان اردبیل کمک کند.

حسام رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد اهمیت مشارکت در انتخابات پیش‌رو و نقش آن در توسعه کشور و استان بیان کرد: قوه مقننه به لحاظ اینکه نقش ریل‌گذاری، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد، به طور حتم یکی از قوای تاثیرگذار در سرنوشت مملکت است.

وی افزود: اگر قوه مقننه نقش خود را به درستی ایفا کند، تسهیل کننده اصلی توسعه در سطح استانی و ملی خواهد شد اما فرهنگ تعامل بین نمایندگان در استان ما در چند دهه گذشته، نشان دهنده این مساله است که در این زمینه نسبت به استان‌های دیگر انتظارهای مردم برآورده نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با تاکید بر لزوم اجماع و هم‌افزایی بین نمایندگان اظهار کرد: شاید هر یک از نمایندگان کنونی و ادوار استان در مجلس کارنامه فردی درخشانی داشته باشند، به تنهایی دوندگی کرده و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند اما با توجه به کافی نبودن سرمایه اجتماعی تاکنون هم‌افزایی لازم اتفاق نیافتاده است.

رسولی عنوان کرد: اگر این چهره‌هایی که به تنهایی حائز اهمیت هستند، هم‌افزایی می‌کردند، سرمایه اجتماعی استان به شدت بالا می‌رفت و ما امروز به طور قطع از نظر توسعه می‌توانستیم جایگاه بهتری در مقایسه با سایر نقاط داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش راهبردی سرمایه اجتماعی در توسعه استان ادامه داد: سرمایه اجتماعی حتی از سرمایه انسانی هم مهم‌تر است؛ به طوری که اگر بتوانیم بهترین و پرقدرت‌ترین نمایندگان را انتخاب کنیم ولی آنها با همدیگر همکاری و همدلی نداشته باشند، انتخاب‌ها نه تنها امکان دارد استان را جلو نبرد، حتی ممکن است استان را عقب بیاندازد و موجب تفرقه و تنش هم بشود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این در حالی است که اگر سرمایه اجتماعی بالایی داشته باشیم، افرادی با توانمندی پایین‌تر هم می‌توانند کارهای شاخصی را با همدلی و هم‌افزایی انجام دهند؛ ولی اگر سرمایه اجتماعی نداشته باشیم، نه تنها سرمایه‌های انسانی هدر می‌رود، بلکه این سرمایه می‌تواند حتی نقش مخربی داشته باشد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دارای پنج حوزه انتخاباتی شامل اردبیل، نیر، سرعین و نمین، خلخال و کوثر، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز، مشگین‌شهر و گرمی مغان است و هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha