سامانه برخط کلرسنجی آب در خراسان رضوی راه‌اندازی شد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: سامانه برخط کنترل کلر باقیمانده در شبکه توزیع و مخازن آب استان در این شرکت راه اندازی شد.

حسین امامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفظ کلر آزاد باقیمانده برای حصول اطمینان از کیفیت آب شرب از اصولی ترین روش های تضمین کیفیت باکتریولوژیک آب شرب است.

وی اضافه کرد: میزان کلر باقیمانده در هر لیتر آب باید بین ۲ دهم تا هشت دهم میلی گرم باشد و یکی از دغدغه های آبفای خراسان رضوی نیز میزان کلر باقیمانده در ۹۱ شهر و ۲ هزار و ۲۷۰ روستای تحت پوشش این استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: روزانه سه هزار و ۲۰۰ و سالانه یک میلیون و ۱۶۸ هزار مورد سنجش کلر باقیمانده آب شرب یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک در استان انجام می شود که با راه اندازی سیستم راهبری برخط، قابلیت مکان یابی صحیح و دقیق نمونه برداری و اعلام لحظه ای میزان کلر در آب شرب مشترکان نیز محقق شد.

امامی افزود: برای کنترل و اطمینان نهایی از اطلاعات دریافتی در خصوص مطلوبیت آب شبکه از نظر باکتریولوژیک ، هر ماه بیش از پنج هزار و ۲۰۰ مورد نمونه برداری باکتریولوژیک توسط ۲۰ آزمایشگاه باکتریولوژی سطح استان انجام می شود تا سلامت آب مشترکان تضمین شود.

وی ادامه داد: همچنین نتایج کلرسنجی، کدورت و نتایج آزمون های باکتریولوژیک هم ماهانه در مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب شرکت جمع بندی و به صورت فصلی به اطلاع دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور، تربت جام و گناباد می رسد و تاییدیه این مراکز به صورت فصلی به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دادگستری کل خراسان رضوی و سایر مراجع نظارتی اطلاع رسانی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلوگرم ترکیبات کلر اعم از گاز کلر، پودر پرکلرین و آب ژاول تامین و در بین بیش از هزار و ۲۵۰ سایت کلرزنی استان توزیع شده است.

سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای خراسان رضوی، به جز مشهد، زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و آب استان از هزار و ۷۰۰ حلقه چاه، ۱۵ دهنه چشمه و ۱۴ رشته قنات تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۱۰۰ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از گستره این شهرستان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha