۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 85362363
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گمرک دوغارون فرصت طلایی برای صادرات محصولات کشاورزی خراسان رضوی است

تایباد- ایرنا- سرپرست فرمانداری تایباد گفت: مرز دوغارون مهمترین کانون اقتصادی شرق کشور به شمار می رود که باید از این ظرفیت برای صادرات محصولات کشاورزی این منطقه خراسان رضوی به سمت افغانستان استفاده کرد.

مهدی شیردل روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان تایباد با داشتن افزون بر ۴۳ هزار هکتار کشتزار و اراضی باغی یکی از قطبهای کشاورزی استان خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به فعالیتهای بخش کشاورزی است که نقش زیادی در اقتصاد استان خراسان رضوی دارد.

وی با اشاره به اینکه گمرک مرزی دوغارون یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است، اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی با تلاش کشاورزان سخت کوش این خطه مرزی تولید می شود.

به گفته وی، حمایت مسوولان کشوری و استانی می تواند بستر صادرات تولیدات کشاورزی این قشر زحمت کش را به سمت افغانستان فراهم کند که این همت و هم افزایی توسعه بخش کشاورزی این شهرستان را به همراه دارد.

سرپرست فرمانداری تایباد بیان کرد: فعال شدن بخش صنعت در این منطقه مورد غفلت واقع شده است که با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و کشاورزان تایباد می توان چرخه صنعت فرآوری انواع محصولات کشاورزی را در این منطقه فراهم کرد.

شیردل گفت: با گسترش فعالیتهای اقتصادی در گمرک دوغارون می توان بازار افغانستان و بازارهای هدف این کشور را در سایه تعاملات به دست گرفت که بدون شک افزایش روابط ایران با این کشور همسایه را در همه حوزه ها به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: تبدیل منطقه ویژه دوغارون به منطقه تجاری، صنعتی یک فرصت طلایی برای مردم این منطقه است که باید ساکنان روستاهای مرزی از مزایای پیش بینی شده در چارچوب قانون نهایت استفاده را در راستای ایجاد اشتغال پایدار، معیشت و اقتصاد داشته باشند.

سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع کالا از گمرک دوغارون به سمت افغانستان صادر می شود.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان است .

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha