۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85365996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه کاشان:وجدان جهانی نسبت به مسئله فلسطین بیدار شده است

کاشان _ ایرنا_ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت:۶۰۰ وکیل از سراسر جهان شواهدی از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی جمع آوری کرده و در حال ارائه به دادگاه لاهه هستند،امروز شاهد بیداری وجدان جهانی نسبت به مسئله فلسطین هستیم.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان که در مصلای بقیه‌الله‌الاعظم (عج) این شهر اقامه شد افزود: آمریکایی ها هنوز از ارسال مهمات و اسلحه برای رژیم غاصب صهیونیستی دست برنداشته اند و قصد دارند ۵۰ جنگنده مدرن را به اسرائیل بدهند،۱۷ هزار زن و کودک را به شهادت رساندند اما وجدان های بشری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بیدار شده است.

وی اظهار کرد:در ایالت های آمریکا،اختلافاتی بروز کرده به ویژه در ایالت تکزاس ۲۵ فرماندار نامه نوشته و تقاضای استقلال از حکومت مرکزی را دارند،تاکنون پنج مرتبه آمریکا و متحدانش به یمن حمله کردند در این حملات کمترین خدشه ای به اراده مردم یمن وارد نشده است.

امام جمعه کاشان بیان کرد:بایدن اعتراف کرد که عملیاتش در یمن ارتش این کشور را از انجام ماموریت هایش متوقف نکرده،۱۴ ژانویه یمن ناو جنگی آمریکا را با موشک هدف قرار داد و در آخرین درگیری یمن با کشتی های تجاری ،یمن مستقیم ناو جنگی آمریکا را هدف گرفت و کشتی های تجاری عقب نشینی کردند.

حجت الاسلام حسینی افزود:مقام معظم رهبری می فرمایند جوان های یمن به منهاج حضرت علی (ع) عمل می کنند چراکه ایشان می فرمایند دشمن ظالم و دوست مظلوم باشید،ما اقدام یمن در قطع جریان اقتصادی اسرائیل تایید می کنیم.

وی افزود:اعتکاف از مناسبت های هفته است،امروز در مصلی یکهزار نفر از خواهران و برادران ما معتکف هستند و در سطح شهرستان چهار هزارو ۵۰۰ نفر معتکف هستند،امیدواریم رحمت خدا برای کشور ما نازل شود.

وی اظهار کرد: در کتاب من لایحضره الفقیه آمده یکی از مناسک سه روزه اعتکاف نماز است و نمازهای واجب و مستحبی وقتی خوانده می شود برکات زیادی دارد و امام باقر(ع) در جلد یک صفحه ۲۱۰ من لایحضره الفقیه فرمودند نمازگذار سه خصلت دارد وقتی معتکف قیام به نماز می کند ملائکه دور او را می گیرند و برکت و نیکی بر او نازل شده و خدا فرشته ای را وکیل می کند که نمازگذار را صدا کند و به او بگوید ای نمازگذار اگر بدانی الان با چه کسی صحبت می کنی نمازت را هیچگاه تمام نمی کردی و این از فضیلت های اعتکاف است.

امام جمعه کاشان بیان کرد: ۱۳ رجب از مناسبت های هفته است،جناب شیخ مفید در کتاب الجمل صفحه ۴۸۸ فرمود که حضرت علی (ع) با قرآن است و قرآن با ایشان و این ۲ جدانشدنی هستند،افرادی که جنک صفین،جمل و نهروان را راه انداختند با قرآن جنگیدند.

حجت الاسلام حسینی گفت: در مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا،تیم ملی در قطر نتایج خوبی کسب کرد،مقام معظم رهبری از ورزش حمایت می کنند در این مسابقات تلاش شد پرچم جمهوری اسلامی برافراشته باشد اما در بازی ایران و هنگ کنگ زنانی در این بین مسابقه رقص انجام دادند و این اقدامات شرعا حرام است اما طبق تحقیقات ما اجازه این کار بدون مجوز دولت و وزارت ورزش و جوانان بوده و توسط شرکت خصوصی بوده است.

وی اظهار کرد:ائمه اطهار(ع) با درایت و سیاست هستند،حضرت زینب(س) یک سیاستمدار هستند،ایشان وقتی وارد کاخ ابن زیاد ملعون شدند صورت خود را پوشاندند و به ابن زیاد با بی اعتنایی برخورد کردند و آن ملعون پرسید این زن چه کسی بود که به من سلام نکرد که یکی از کنیزان حضرت زینب(س) ایشان را معرفی می کنند و وقتی وارد کاخ یزید شدند و یزید در حال شکر برای به شهادت رساندن امام حسین(ع) بود، در پاسخ یزید ملعون فرمودند خداوند را به دلیل شهادت شکر می کنیم و الحمدلله که خداوند یزید را رسوا کرد.

امام جمعه کاشان بیان کرد:وقتی حضرت زینب(س) با خطبه های خود یزید را مفتضح کردند زنان کاخ یزید تقاضای برگزاری مراسم عزداری برای امام حسین (ع) کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: حکمت ۲۲ نهج البلاغه به این شرح است که حضرت علی(ع) به بالین یک مریض که از بیماری اش شکایت می کرده، می روند،امیرالمومنین(ع) به بیمار می گویند که تحمل رنج بیماری گناه تو را می بخشد اما این بخشش اجر ندارد چراکه اجر وقتی محقق می شود که زبان انسان ذکر گفته و یا کار خوب انجام دهد.

امام جمعه کاشان بیان کرد:جناب مغنیه می فرماید ثواب الهی یا مکتوب است که مربوط به عمل می باشد و ثواب دیگر مربوط به تفضل خداست،ابن میثم هم می گود وقتی انسان مریض شود مبدا گناهش کم می شود چراکه غضب و شهوت مبدا گناه است و فرد مریض شهوت و مرضش کم می شود و اگر خداوند بخواهد تقضلی بکند اجر تفضلی برای مریض وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی گفت:باید وقتی مریض شدیم توحیدمان کم نشود چراکه مریضی را خداوند داده و شفا هم دست اوست و وظیفه ما دعا،استغفار و طلب شفاست و اگر اذکار کنار بیماری بیاید علاوه بر شفا اجر هم برای بیمار محسوب می شود.

وی افزود: در نود و دومین خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، محضر صحیفه سجادیه می رویم و در سی و ششمین جلسه ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای آمده که خدایا به  من کمک کن و من را استوار کن تا کسی که غیبت من را نموده ،  « یعنی عیب پنهان من را علنی کرده، به این و آن گفته » من با او با یاد نیکو برخورد کنم ،شاید کسی به ما هم گفته باشد ، که من غیبت شما را کرده ام ، من را ببخش ، یا می شنویم کسی غیبت ما را کرده ، ما با غیبت کننده چه برخوردی انجام بدهیم ؟ من حاضر بودم ، شخصی به آیت‌الله  بهجت گفت ، غیبت شما را کرده ام ، من را ببخشید ، آیت‌الله  بهجت فرمود ، من شما را می بخشم ، اما به شرطی که قول بدهی دیگر غیبت نکنی ، آیت‌الله بهجت معلم است ، می خواهد این نقیصه در وجود او نباشد ، این یک راه است . راه دوم این است که به شخصی که عیب من را علنی کرده ، به او بگوییم  ، شما که عیب من را فهمیدی ، عیب خودم را به من هدیه می دادی.

وی اظهار کرد:محبوب ترین برادر دینی ما کسی است که عیب ما را به خود ما بگوید ، نه این که در فضای مجازی بگوید ، مگر نمی خواهی عیب برطرف شود، اما عبارت امام سجاد( ع ) از این هم بالاتر است ، نمی فرماید ، عیب خودم را به من هدیه کن ، یا تو را می بخشم ، اگر دیگر غیبت نکنی . می فرماید ، خدایا به من کمک کن که اگر من خواستم اسم غیبت کننده را ببرم ، خوبی های او را بگویم . این مصداق تقوا می باشد.

وی اظهار کرد بحث محوری و مستمر ما قرآن بود که  آیه ۸۲ سوره بقره رسیدیم (  وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ  ) کسانی که ایمان و عمل صالح دارند ، وارد بهشت می شوند و در بهشت هم جاودانه و ابدی هستند . 

امام جمعه کاشان بیان کرد:علامه طباطبایی ره ، در جلد یک صفحه ۲۱۶ المیزان می فرماید ، ملاک سعادت و خوشبختی این است که فرد ، ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد ، نه این که اسم او شیعه و مسلمان باشد ، نه این که بگوید من سیّد هستم ، نه این که بگوید من ایرانی هستم و نژاد سلمان فارسی هستم ، نه این که بگوید من سفید پوست هستم ، و امثال این جملات ، آیت‌الله  جوادی آملی در تسنیم جلد ۵ صفحه ۳۴۵ می فرماید  یهودی ها گفتند ، ما از فرزندان اسحاق هستیم ، مادر اسحاق یک زن حُرّه بود به نام ساره و ما برتری داریم بر فرزندان اسماعیل ، که مادرش هاجر ، کنیز بوده است ،خدا این ها را قبول ندارد ، که تو فرزند چه کسی هستی . ملاک ایمان و عمل صالح است ،علامه مجلسی در بحار جلد ۷۶ صفحه ۳۵۰ می اورد که ، پیامبر ص می فرماید،  عرب بر عجم فضیلتی ندارد مگر به تقوا ، به تعبیر امیرالمومنین علی ع در حکمت ۲۳ نهج البلاغه « مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ ، لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ »  کسی که عمل صالحش او را به جایی نرساند ، نَسَب خانوادگی ، نمی تواند او را به جلو ببرد . پس ، ملاک سعادت ایمان و عمل صالح است . نه نَسَب خانوادگی ، نه اسم شیعه داشتن و نه صِرف سیّد بودن.

امام جمعه کاشان بیان کرد:خلود در بهشت یا جهنم است . تبیین این که خدا بخواهد کسی را به بهشت ببرد آسان است ، چون تفضّل خداوند است و جای بحث ندارد . خداوند فرموده ، اگر عمل هم نباشد ولی نیّت شما صالح باشد ، نیّت کار خوبی می کنید ، همسایه ای دارید ، نیّت می کنید ، خدایا اگر من از نظر مالی برایم امکان داشت به همسایه ام که نیاز دا د کمک می کردم . این اجر دارد . خداوند به نیّت صالح هم «  مَنْ یَشَاءُ مِن عباده جَنَّه » را می نویسند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت:ملاک خلود در جهنم چیست ؟ چطور می شود کسی برای ابد به جهنم برود ؟ بزرگان می فرمایند ،
۱ _ او اهل گناه هست 
۲ _ آن گناه را آن‌قدر انجام داده است که آن گناه صفت راسخ در نفسش شده است ، گناه ملکه شده است . آن گناه در روح او رسوخ کرده است ، 
، آن گناه جزو قوام شخصیت اوشده است ، فصلِ مُقّوم او  انجام ان گناه است ، با این وضعیت ، اگر کسی از این دنیا برود و وارد عالم برزخ بشود ، در حالی که گناه ملکه راسخ او باشد و فصل مُقّوم شخصیت او باشد ، خلود برای او هست . چرا؟ چون آنجا جای عمل نیست ، هر چه در دنیا انجام داده ایم محاسبه می شود، منتهی این در حدّی است که گناه به کفر و شرک و نفاق برسد، این سه قدر مشترک است که انسان را خالد در جهنم می کند .

وی افزود:گناه اگر به حدّ کفر ، شرک و نفاق برسد ، انسان را خالد و همیشگی در جهنم می کند . در دعای کمیل می خوانیم  « أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلاََهَا مِنَ الْکَافِرِینَ ، مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ ، وَأَنْ تُخَلِّدَ فِیهَا الْمُعَانِدِینَ » خدایا ، قسم یاد کردی که جهنم را از کفار پُر می کنی از جن و ناس ، و کسانی که عناد دارد ، کفر، شرک و نفاق ، عناد داشته باشند ، همیشگی در جهنم هستند ، در تفسیر برهان جلد یک صفحه ۱۲۰ آمده ، پیامبر( ص) فرمود « إِنَّ عَلیّ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَن حارَبَهُ فَقَد حاربنی  » علی (ع) پاره تن من است ، هر که با علی (ع )بجنگد با من جنگیده است‌

امام جمعه کاشان بیان کرد:دشمنی و عناد با علی ابن ابی طالب( ع) ، جهنم را برای انسان همیشگی می کند، در زیارت غدیریه امام هادی (ع )آمده است ، امام هادی( ع )، روبروی قبر امیرالمومنین (ع )می فرماید  یا امیرالمومنین کسی که در تو شک کند ،ایمان به پیامبر( ص) ندارد ،این ولایت علی (ع )است . 

وی تصریح کرد: حضرت علی( ع) از ما که شیعه هستیم چه انتظاری دارند ؟ در بحار جلد ۶۵ صفحه ۱۶۲ ، آمده است که ،امام حسن مجتبی (ع ) چندین صفت را برای شیعیان ذکر می کند ،  یکی از آن صفات این است  « شِیعة عَلیٍّ هُم الَّذِین یُؤثِرون إخوانِهم عَلی أنفُسِهم » شیعیان علی"علیه السلام" کسانی هستند که برادران "دینی" خود را بر خویش مقدم می‌دارند ،  ایثار می کنند . اگر این خصال باشد ، دعای ندبه در حق ما هست . « وَ شیعَتُکَ عَلی مَنابِرَ مِنْ نُورٍ، مُبْیَضَّهً وُجُوهُهُمْ حَوْلی فِی الْجَنَّهِ، وَ هُمْ جیرانی  » شیعیان علی(ع) بر منبرهای نور هستند ، چهره هایشان نورانی  و اطراف پیامبر (ص)هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha