روسیه: انتظار بود دیوان بین‌المللی دادگستری، خشونت در غزه را متوقف می‌کرد
ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درمورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی گفت:‌ حکم این دیوان، طرح موضوع نسل‌کشی در غزه را توجیه می‌کند، با این حال، انتظار می‌رفت این دیوان در حکم خود، خشونت و خصومت را در غزه به صورت فوریتی متوقف می‌کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا روز جمعه در این باره افزود: بر خلاف بسیاری از انتظارات، این حکم اولیه شامل الزامی برای اسرائیل برای توقف خصومت ها و خروج نیروها از نوار غزه نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: با این حال، حکم اولیه این دیوان بین‌المللی با اشاره به گستره رنج مردم غیرنظامی غزه، تأیید کننده طرح موضوع نسل کشی در این منطقه فلسطین است.
وی در ادامه از این بندهای حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد که به اسرائیل دستور داده است که مرتکب اعمال نسل کشی نشود و دسترسی فوری به نوار غزه برای کمک های بشردوستانه و از سرگیری خدمات عمومی را تضمین کند.
زاخارووا با تأکید براینکه موضع روسیه در مناقشه فلسطین و اسرائیل، توقف فوری خشونت است، گفت: این موضع مسکو هم بر اساس هنجارهای پذیرفته شده حقوق بین الملل و هم مبتنی بر اخلاق است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه نسبت به برداشتن گام‌های مناسب دیپلماتیک از طریق شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری خشونت در نوار غزه ابراز امیدواری کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه حکم اولیه خود درمورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را منتشر کرد.
رئیس این دیوان در حکم اولیه خود نسبت به تداوم جان باختن مردم غزه ابراز نگرانی و تأکید کرد: این دادگاه نمی‌تواند درخواست رژیم اسرائیل مبنی بر نپذیرفتن شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: صلاحیت صدور حکم درباره تدابیر فوق العاده درخصوص اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل را داریم و آفریقای جنوبی نیز حق اقامه دعوا را دارد و نمی‌توان درخواست اسرائیل درباره رد کردن آن را پذیرفت.
در این جلسه اعلام شد: اکنون اعلام نمی‌کنیم که اسرائیل تعهدات مربوط به توافق ممانعت از نسل‌کشی را نقض کرده یا خیر. ما اکنون حکمی در مورد اینکه نسل‌کشی رخ داده یا نداده صادر نمی‌کنیم بلکه درمورد امکان وقوع نسل‌کشی حکم صادر می‌کنیم.
این دادگاه همچنین اعلام کرد: عملیات نظامی در غزه منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از مردم این باریکه و کوچ اجباری تعدادی دیگر شد. حمله اسرائیل منجر به جان باختن تقریبا ۲۵ هزار فلسطینی و مجروح شدن ۶۰هزار نفر دیگر شد.
دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: بیش از ۹۳ درصد مردم غزه توان دستیابی به غذا را ندارند. مردم فلسطین مورد حمایت معاهده ممانعت از نسل‌کشی هستند. مردم فلسطین حق دارند که از جنایت نسل‌کشی در امان باشند.
رئیس این دادگاه بین‌المللی افزود: بیانیه آژانس آنروا در مورد وخامت اوضاع انسانی در غزه را جدی گرفتیم و اوضاع این باریکه به سمت فاجعه حرکت می‌کند. اسرائیل باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که آسیب‌های وارد شده به غیرنظامیان در غزه در حد جنایت جنگی است. اسرائیل باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.
این دادگاه همچنین اعلام کرد: تمام طرف‌های درگیر در غزه باید به قوانین‌ بین‌المللی انسانی پایبند بوده و اسرا را به شکل فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند. اسرائیل باید به کشتار و آسیب رساندن به مردم غزه پایان دهد و اقدامات لازم برای فراهم کردن نیازهای انسانی مردم غزه را فورا اتخاذ کند. اسرائیل باید تدابیر لازم برای جلوگیری از تحریک مستقیم به کشتار گروهی را اتخاذ کند. اسرائیل باید متعهد به خودداری از قتل، تعدی و تخریب علیه مردم غزه باشد.
این دادگاه همچنین اعلام کرد که گزارشات آفریقای جنوبی عاقلانه و منطقی بوده و باید بررسی شود.

مسکو، میزبان نشست نمایندگان کشورهای عضو بریکس
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین روز جمعه در نشستی خبری با اشاره به ریاست‌ دوره‌ای این کشور بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ گفت:‌ نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو این گروه ۳۰ ژانویه تا اول فوریه ( ۱۰ تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲) در مسکو برگزار می‌شود.
روسیه پیش‌تر شعار دوره ریاست خود بر گروه بریکس را تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی عنوان کرده است. در نشست آتی مسکو، پنج عضو قدیم به همراه پنج عضو جدید گروه بریکس حاضر خواهند بود.
طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.
مشارکت کامل کشورهای جدید در این گروه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ( دی‌ماه ۱۴۰۲) آغاز شد.

سرنگونی هواپیمای حامل اسیران اوکراینی
زاخارووا در بخش دیگری از این نشست خبری، اقدام به سرنگونی هواپیمای ترابری نظامی حامل اسیران اوکراینی را جنایتی از سوی کی‌یف دانست.
وی تأکید کرد: این هواپیما از منطقه خارکف در اوکراین مورد اصابت موشک‌های ضدهوایی قرار گرفت.
منابع خبری روس روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ گزارش دادند: اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین ۷۶ که حامل ۶۵ اسیر اوکراینی برای تبادل بود را بر فراز استان بلگوگراد، سرنگون کرد. همه اسیران داخل هواپیما و همچنین ۶ خدمه و سه نفر همراه - در مجموع ۷۴ نفر جان خود را از دست دادند.

افزایش کمک‌های نظامی غرب، بحران را طولانی‌تر می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره انهدام مقر جنگجویان خارجی اوکراین از جمله اتباع کشور فرانسه توسط ارتش روسیه نیز گفت:‌ ظاهراً در پاریس سرسختانه نمی خواهند بفهمند که افزایش کمک های نظامی به زلنسکی نه تنها به طولانی شدن بحران اوکراین، بلکه به مرگ شهروندان فرانسوی منجر می شود. این جنگجویان فرانسوی به عنوان دستیار اراذل و اوباش نیروهای مسلح اوکراین و دیگر تشکل ها ثبت نام کردند.
زاخارووا در واکنش به اعتراض‌های اخیر کشاورزان در برخی کشورهای اروپایی نیز اظهار داشت: کشاورزان اروپایی، نه تنها در وضعیت ناراضی، بلکه شوکه شده از سرازیر شدن محصولات کشاورزی اوکراین به بازارهایشان، بزرگراه ها، خیابان های مرکزی شهرهای بزرگ را مسدود و کار سازمان‌های دولتی در کشورهای خود و کار ساختارهای اتحادیه اروپا را فلج می کنند.

واشنگتن در پشت اظهارات تند سئول است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به برخی مواضع سئول در قبال همکاری فنی و نظامی روسیه و کره شمالی گفت:  بدیهی است که واشنگتن پشت اظهارات تند سئول است. هدف آمریکا از این رویکرد، مشارکت دادن کره جنوبی به عنوان متحد آسیایی خود در درگیری اوکراین است.
زاخارووا همچنین با رد مباحث مطرح شده از سوی برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی اظهار داشت: به نوبه خود بارها اعلام کرده ایم و بار دیگر تأیید می کنیم که هیچ برنامه ای از سوی روسیه برای حمله به کشورهای ناتو وجود ندارد. علاوه بر این، ناتو، این را به خوبی می داند.
وی ادامه داد:‌ "غرب جمعی" به رهبری ایالات متحده، امروزه همچنان از کثیف ترین روش های جنگ اطلاعاتی علیه کشورهای مخالف استعمار نو غرب استفاده می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha