خیلی سئوال داشتیم و مسائل و مشکلات استان هم زیاد بود؛ از بحرانهای بزرگ استان مثل آب و خشکسالی گرفته تا مسائل قاچاق سوخت، گرفتاریهای کشاورزان، سهم استان از حقوق دولتی معادن و غیره.
اما از همان اواخر دولت قبل از جمله خبرهایی که زیاد منتشر میشد و میتوانست مایه شرمساری نیز باشد، رتبه آخر یا یکی مانده به آخر کرمان در حوزه فضای کسب و کار بین سایر استانها بود که البته این جایگاه، بهتنهایی، همه مساله نبود؛ به طور کلی در سال های اخیر مردم کرمان زیاد از نحوه پاسخگویی در ادارات گلایه داشتند؛ گویی که کارمندان و مدیران حقوق میگیرند که ناراضیتراشی کنند و کار کسی را انجام ندهند؛ البته هنوز هم گلایه دارند اما آن موقع انتقادها بیشتر و عریانتر بود.
ما هم که چندان با جزییات شخصیتی و روحیات استاندارِ تازه منصوب، آشنایی نداشتیم و نمیدانستیم ممکن است در مقابل سئوالات چالشی چه واکنشی نشان دهد، لذا چیدمان سئوالات را به گونهای طراحی کردیم که ابتدا ببینیم چه رویکردی را اتخاذ میکند تا بعد بقیه سئوالات را بپرسیم؛ سر موضوع را در یک سئوال باز کردیم و دیدیم، خیر، درددل استاندار خیلی بیشتر از ماست و گلایههایش نیز افزونتر.
رتبه آخر یا یکی مانده به آخر کرمان در حوزه فضای کسب و کار بین سایر استانها بود که البته این جایگاه، بهتنهایی، همه مساله نبود؛ به طور کلی در سال های اخیر مردم کرمان زیاد از نحوه پاسخگویی در ادارات گلایه داشتندپاسخ ندادن پیشکش، سنگ نیاندازند
وسط صحبتش پریدیم و گفتیم: ما از همین استانداری شما هم البته گلایه داریم، یکی از بخش های استانداری، چندماه است یک مساله کوچک اداری را انجام نمیدهند و اذیت میکنند؛ خلاصه توضیح دادیم که با صبوری کامل شنید و پاسخ داد: بله؛ متاسفانه مردم در ادارات ما خوب پاسخ نمیشنوند؛ اصلا پاسخ و انجام دادن کارها و درخواست ها پیشکش، کاش سنگاندازی نکنند.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
استاندار، بعد، از سرمایهگذارانی گفت که هفته ها و بلکه ماه ها برای آنکه سرمایه گذاری کنند باید در سازمان های استان دوندگی کنند؛ یا افرادی که دنبال مجوز هستند و معطل میمانند.
رتبهای تعیین کننده
لذا بعد از این رویکرد استاندار، در اولویتی در رسانه، همراستا با فعالیتهای استاندار دولت مردمی که یکی از برنامه های مهمش را همین کار گذاشته بود و در چند بخش کار را جلو می برد، ما هم همین خط خبری را در رسانه اولویت گذاشتیم تا برخی مدیرانی که شاید هنوز باور نکرده بودند که در عمل هم باید مردم در اولویت باشند، شاید حساب کار دستشان بیاید.
بعد از این رویکرد استاندار، در اولویتی در رسانه، همراستا با فعالیتهای استاندار دولت مردمی که یکی از برنامه های مهمش را همین کار گذاشته بود و در چند بخش کار را جلو می برد، ما هم همین خط خبری را در رسانه اولویت گذاشتیم تا برخی مدیرانی که شاید هنوز باور نکرده بودند که در عمل هم باید مردم در اولویت باشند، شاید حساب کار دستشان بیایدو امسال وقتی خبر رسید رتبه کسب و کار که بهار پارسال در قعر جدول بود از انتها به عدد ۱۴ ارتقا یافته خوشحال شدیم؛ اما حال که هفته گذشته مجدد خبر منتشر شد براساس پایش شاخص ها در پاییز امسال، رتبه کرمان به عدد چهار(مشترک با یک استان دیگر) رسیده بسیار خوشحالتر شدیم.
رتبه کسب و کار نشان می دهد افراد برای گرفتن مجوزهایشان در سازمان ها مشکلات کمتری دارند و زودتر به نتیجه می رسند که این رتبه تابع شاخص های متعدد و مختلف است و از برداشتن موانع کسب و کار، چرخش فعالیت ها در ستاد تسهیل، رفع موانع و غیره در سازمان ها حاصل می شود.
اقدام از چند جهت
استاندار کرمان بارها گفته است همزمان با دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی استانداری که به صورت ساختاری کارها را در افزایش نظارت ها و سنجش عملکردها در همکاری با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پیش می برند، شخص خودش هم بارها برای حل موانع، به صورت مصداقمحور با مدیران صحبت و رایزنی کرده تا پرونده ها به نتیجه برسد و نتیجه شده این که امروز ادارات کرمان، کمی از ۲ سال گذشته در ارتباط با ارباب رجوع به گواه آمار و نیز تاکید مدیران بهتر شده؛ هرچند خود همین مدیران هم تاکید دارند خیلی بیشتر باید کار شود و جا برای کار وجود دارد.
همزمان با تلاش برای ارتقای رتبه کسب و کار، کار مهم دیگری در بحث سنجش رضایتمندی در ادارات از پارسال کلید خورده که خود همین بی تاثیر نبوده و حالا این اقدام دارد رفته رفته نظم و خروجی بهتری هم پیدا می کند تا باسازوکار مناسبتر، بتوان وضعیت رضایت مردم در ادارات را ارتقا داد.
انواع ارتباطات مردمی، حلقه واسط با دولت
اما از جمله شاخص هایی که وضعیت پیگیری درخواست ها و امور مردم و اربابان رجوع در ادارات را نشان می دهد، پیگیری ارتباطات مردمی، ملاقات های حضوری، برخط و نامه هایی است که مردم به رییس جمهور یا دیگر مدیران برجسته کشور و استان ارسال کرده اند که گویا استانداری کرمان در این زمینه نیز در سطح کشور حائز رتبه های برتر شده و نشان از عزم جدی مدیران استان در این مقوله دارد.
رتبه نخست کشور
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری کرمان با تشریح گوشه ای از اقدامات انجام گرفته در این بخش با بیان اینکه این استان در بخش کیفی و کمی نحوه پاسخگویی به درخواست های مردمی در جریان سفر استانی دولت در سال ۱۴۰۱ و اداره ستاد این سفر رتبه نخست کشور را کسب کرده است گفت: ضمن کسب رتبه نخست در این شاخص، در مجموع شاخص های کلی ارتباطات مردمی، استانداری کرمان در کشور رتبه چهارم را پارسال کسب کرد که نشان دهنده میزان اقدامات و تلاش های این بخش ها برای پیگیری درخواست های مردمی، تسهیل در ارتباطات مختلف مردم با مدیران و به نتیجه رساندن این مسائل است.
روحاللهالرضا نعمتاللهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همزمان با سفرهای استانی دولت، یک ستاد تشکیل می شود تا بتواند تقاضاها و درخواست های مردمی را شناسایی، احصا و پیگیری کند که در این زمینه حدود ۲۰۰ نفر در استان در سالن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، فعال بودند و پس از پالایش اقدامات و شاخص ها، از نظر کیفی و کمی، استان در بحث اداره این ستاد سفر، رتبه نخست را در بین تمامی استان ها کسب کرد.
به گفته وی، این رتبه، هم در بحث پاسخ به درخواست ها و هم پیگیری های بعدی برای به نتیجه رساندن دستورهای مدیران و نیز اداره ستاد بوده است.
نعمتاللهی همچنین با بیان اینکه در شاخص حضور مدیران در پاسخگویی برخط تلفن ۱۱۱ سامانه ارتباط مردم و دولت (سامد) در سطح کشور سال گذشته رتبه دوم را کسب کرده ایم اظهارداشت: در رسیدگی به نامه های مربوط به سفر نیز رتبه دوم کشور را کسب کردیم.
به گفته وی، اقدامات دیگر مربوط به حضور استاندار و سایر مدیران استان در پاسخگویی برخط تلفن ۱۱۱ سامد و نیز دیدارهای چهره به چهره بوده است که به شنیده شدن مشکلات و درخواست های مردم به صورت مستقیم توسط مدیران ارشد استان کمک می کند و سبب تسهیل در حل موانع پیش روی مردم می شود.
تفکیک آماری درخواست ها
نعمتاللهی تصریح کرد: در نخستین سفر رییسجمهور به این استان از ۲۴۴ هزار و ۵۳۸ درخواست مردمی ثبت شده در سامانه سامد ۱۳۳ هزارو ۲۷۷ مورد به دستگاههای مختلف استان ارجاع و ۴۹ هزارو ۳۷۰ مورد پاسخ مثبت دریافت کردند.
وی افزود: هشت هزار و ۱۵۸ مورد از درخواستهای مردمی در سامانه سامد در زمان دور اول سفر رییس جمهور به کرمان به دلیل تکرار یا مرتبط نبودن با فعالیت دستگاههای اجرایی بایگانی شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری کرمان تصریح کرد: از تعداد درخواستهایی که در دور اول سفر رییس جمهور در سامانه ارتباط دولت و مردم (سامد) به ثبت رسیدهاند، ۱۱۸ هزار و ۴۶۷ مورد در دفتر بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی کرمان ثبت شده که از این تعداد ۱۱۵ هزارو ۱۷۸ مورد ارجاع، یکهزارو ۱۷۱ مورد مشاوره، ۲ هزار و ۱۱۲ مورد بایگانی و مواردی نیز پاسخ منفی دریافت کردهاند.
وی ادامه داد: تعدادی از این درخواست ها به سازمان هایی مثل کمیته امداد، اداره کار، بانک ها، بهزیستی و اداره اقتصاد و دارایی ارجاع شده اند که مرتبط با نوع درخواست و شرح وظایف دولت، با پاسخ مثبت یا منفی، مورد مشاوره یا بایگانی قرار گرفته اند.
اقدامات قبل، حین و بعد از سفر
وی در ادامه با اشاره به برخی موارد درخواست ها که شامل تسهیلات یا دیگر موارد بوده، ضمن بیان اینکه این موارد هرکدام مورد پیگیری قرار گرفته اند، فرآیند اقدامات متعدد قبل از سفر، حین و بعد از سفرهای هیات دولت را تشریح کرد و اظهارداشت: همه ظرفیت های استان به کار گرفته می شود تا در کنار حضور رییس جمهور در نشست های دولتی و تصمیم سازی برای توسعه استان، مردم نیز که درخواست هایی دارند بتوانند بهراحتی به گوش مسئولان ارشد برسانند لذا بهکارگیری نیروهای انسانی، ایجاد ساختار مناسب احصای نامه ها و درخواست ها در سازوکارهای مختلف انجام می شود تا خروجی مناسبی به نفع مردم و جامعه پیدا کند.
نظر شما