تحمیل هزینه به بودجه موجب ناترازی و کسری می‌شود

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال هزینه‌ها بدون درنظر گرفتن منابع لازم در بودجه ۱۴۰۳، ناترازی و کسری در سال آینده را سبب خواهد شد.

فرهاد بشیری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره افزایش بار مالی به بودجه ۱۴۰۳ توسط مجلس شورای اسلامی، گفت: هر گونه تخصیص اعتبار در بخش‌هایی نظیر عمرانی، امور جاری، زیر بنایی و توسعه‌ای، به منابع لازم نیاز دارد و اگر مجلس موادی را به تصویب برساند که منابع لازم برای آن دیده نشود، در حقیقت دولت در اجرای لایحه دچار کسری بودجه خواهد شد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس افزود: کمیسیون تلفیق بودجه و نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه بودجه خود را مقید به تعیین منابع لازم برای مصوبات مجلس می‌دانند ولی در زمان تصویب برخی از الحاقات به بودجه، مصوباتی به بودجه تحمیل کرد که محل تامین منابع آن مشخص نیست.

بشیری با بیان اینکه تصویب الحاقات به لایحه بودجه بدون درنظر گرفتن منابع لازم سبب ناترازی و کسری بودجه خواهد شد، گفت: همانطور که یک خانواده برای مسائل سالانه خود باید دخل و خرج لازم را در نظر بگیرند و نسبت به منابع موجود، هزینه‌ها را اعمال کنند، دولت هم برای اداره کشور نیاز به این تراز منابع و هزینه‌ها دارد. در غیر این صورت، در اجرا دچار کسری بودجه و ناترازی خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی ناترازی در بودجه رخ دهد، آثار آن ایجاد تورم در بخش‌های مختلف اقتصادی، عمرانی و دیگر حوزه‌های کشور است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع تاکید داشتند که مجلس به میزان داشته‌های کشور در حوزه‌های تخصیص اعتبار تصمیم گیری کند. چرا که بنا به فرمایشات ایشان، کسری بودجه، ام الخبائث است.

به گزارش ایرنا، به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه عملا ۴۴۰ همت بار مالی به بودجه تحمیل کرده بدون اینکه منابع درآمدی آن مشخص باشد. این اتفاق یعنی ناترازی و کسر بودجه که سال بعد یقینا به تورم منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha