نقش فرودگاه مهرآباد در افزایش آلودگی صوتی پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به افزایش آلودگی صوتی در پایتخت و گلایه‌های فراوان شهروندان در این زمینه، یکی از دلایل عمده این مشکل زیست محیطی را وجود فرودگاه مهرآباد در مرکز شهر و تردد بی شمار خودرو و موتورسیکلت‌ها اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، کلانشهر تهران با جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر در روز با تردد چندین میلیون خودرو و موتورسیکلت، آلودگی صوتی را در کنار آلودگی هوا به یکی از مشکلات شهروندان تبدیل کرده که برخی از ایشان در مناطق مرکزی و همچنین مناطقی که در همسایگی فرودگاه مهرآباد قرار دارد با حجم زیادی از آلودگی صوتی مواجه هستند.

امروزه با گسترش کلانشهر تهران فرودگاه مهرآباد تقریبا در مرکز شهر قرار گرفته و بدلیل حجم بالای نشست و برخاست‌ هواپیماها از این فرودگاه جمعیت زیادی از ساکنان اطراف را درگیر آلودگی صوتی کرده است.

ساکنان برخی مناطق همچون ۹، ۲۱، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و سایر مناطق در کنار آلودگی هوا از وجود کارخانجات صنعتی و حجم زیاد تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها در رنج هستند و باید برای این مناطق فکر اساسی شود.

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: به طور قطع وجود فرودگاه مهرآباد یکی از دلایل و عواملی است که به افزایش آلودگی صوتی در تهران کمک می‌کند.

حلیا سادات حسینی با اشاره به ضرورت انتقال فرودگاه مهرآباد با خارج از شهر، می‌افزاید: بطور کلی جابجایی و انتقال این فرودگاه از اراده و توان شهرداری خارج است و این طرح باید در سطح کلان مدیریت کشوری تصمیم گیری شود اما شهرداری تهران چند سالی است که طرح اطلس شهری را اجرایی و عملیاتی کرده است.

نقش فرودگاه مهرآباد در افزایش آلودگی صوتی پایتخت

وی ادامه داد: در این طرح بررسی می‌کنیم که در کدام نقاط شهر تراز صوتی بالایی داریم و با تلاش برای کاهش آن و به استاندارد محیط زندگی بیشتر دست یابیم به عنوان نمونه در حوزه آلودگی صوتی کانون‌هایی ایجاد کرده‌ایم که با تراز صوتی بالا هستند و در کنار بزرگراه‌ها و کارخانجات که آلودگی صوتی تولید می‌کنند، آلاینده‌ها را اندازه گیری می‌کنیم.

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مناطقی که صدای کمتری دارند را اندازه گیری کرده‌ایم که بتوانیم به یک دستی برسیم و این میزان را به حد استاندارد نزدیک کنیم، گفت: باید تشخیص دهیم که در کجاها تراز صوتی بالاتر و در کدام نقاط پایین‌تر است و در مکان‌هایی که تراز صوتی اش بالاتر است با اقدامات موثر تراز صوتی را استاندارد می‌کنیم.

عضو شورای شهر: مردم تهران از آلودگی صوتی شکایت دارند

همچنین رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص افزایش شکایت شهروندان از آلودگی صوتی گفت: ۵۱ درصد پیام‌های مردمی به ۱۳۷ در این خصوص است.

مهدی عباسی افزود: درخصوص نظرات شهروندان در حوزه شهرسازی که از طریق سامانه ۱۳۷ پلاس ظرف یک سال گذشته اعلام شده و مورد پایش قرار گرفته موضوعاتی همچون آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز مسکونی، سد معبر ساخت و ساز مسکونی و ایمن سازی ساخت و ساز و تخریب واحد مسکونی مورد شکایت و گله مردم بوده و ۵۱ درصد این پیام‌ها مربوط به آلودگی‌های صوتی بوده است.

نقش فرودگاه مهرآباد در افزایش آلودگی صوتی پایتخت

وی افزود: با توجه به اینکه در سالیان گذشته این موارد به عنوان اولویت‌های شکایات و گلایه‌های مردم در صدر قرار گرفته برای کاهش این موارد و نظام مندی فعالیت کارگاه‌های ساختمانی در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغیه‌ای مرتبط با این موضوع تهیه و ارسال شده که نیاز است بار دیگر از شهرداری تهران درخواست کنم موارد این ابلاغیه را مد نظر ویژه قرار دهند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: با رعایت مواد این ابلاغیه و اهتمام شهرداری تهران امیدواریم که هرچه زودتر شاهد کاهش گلایه شهروندان در این حوزه باشیم.

به گزارش ایرنا، با توسعه و افزایش جمعیت کلانشهر تهران ضروری است که ابتدا فکری به حال وضعیت فرودگاه مهرآباد شود چرا که روزانه چندین پرواز این فرودگاه صورت می‌گیرد و در ادامه مدیریت شهری با اجرای برنامه‌های مختلف تلاش کند که حجم این آلودگی صوتی را به حداقل ممکن برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha