دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای شرایط برودت هوا آماده باشند

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه حوزه های خدمات رسان برای مقابله با پیشامدهای احتمالی ناشی از کاهش شدید دما طی روزهای آینده آمادگی لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست ستاد مدیریت مصرف انرژی استان افزود: با توجه به پیش‌ بینی هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس دما در روزهای ۱۴ تا ۱۶ بهمن ماه در استان، آمادگی و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی برای اقدام به‌ موقع و مناسب برای مواجهه با شرایط بحرانی ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف انرژی باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌ها و مردم قرار گیرد گفت: مردم به توصیه‌های شرکت‌های گاز و برق در مدیریت مصرف توجه کنند تا این شرایط با کمترین مشکل سپری شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به تجربه سال گذشته و مدیریت خوبی که مانع از قطعی گاز در استان شد، چنانچه شرایط سال گذشته دوباره حادث شود، همان اقدامات موثر را تکرار خواهیم کرد تا مانع از بروز هرگونه مشکل به ویژه در گاز خانگی شویم.

وی به برنامه شرکت ملی گاز مبنی بر قطع گاز صنایع در شرایط اضطراری و پیک مصرف اشاره کرد و گفت: شرکت گاز و اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت استان بیشترین همراهی و تعامل را داشته باشند تا کمترین قطعی گاز در واحدهای تولیدی استان صورت گیرد.

عباس‌زاده تصریح کرد: مسئولان متولی از جمله شرکت گاز درخصوص قطع نکردن گاز صنایع شاخص استان از جمله فولاد و سیمان بیشترین همکاری را داشته باشند که نسبت به دیگر صنایع کشور کمترین میزان قطعی گاز و از طرفی افت تولید را داشته باشند.

وی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان باید به سوخت دوگانه و جایگزین مجهز شوند و صنایع در آخرین مرحله قطع سوخت قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه در تامین و مصرف گاز در سطح کشور در نقطه سر به سر قرار داریم، گفت: ۹۱۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان داریم اما فراتر از این، ۲ هزار و ۴۰ روستای استان گازرسانی شده است.

رحمان محمودی افزود: در پی برودت هوا محدودیت مصرف گاز در همه استان‌های کشور را داریم اما در خراسان جنوبی همراهی لازم را با صنایع خواهیم داشت تا دچار خسارت نشوند در عین حال اداره کل صنعت، معدن و تجارت هم باید پیگیری لازم را از مرکز انجام دهد.

وی با اشاره به مصرف چهار میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب گاز در شبانه روز گذشته گفت: اگر کارخانه فولاد به شبکه گاز استان متصل شود، مصرف گاز به هفت میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: با این شرایط در استان هیچ محدودیتی اعمال نشده‌ و در صورت افت شبکه به ۳۵۰ پی سی آر، در اولین مرحله قطع گاز ادارات در دستور کار قرار می‌گیرد و برنامه‌ای برای قطع گاز خانگی نداریم.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: همه دستگاه‌ها برای ورود به سرما و یخبندان قابل پیش‌ بینی باید برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشند.

محمدعلی آخوندی افزود: سال گذشته با توجه به سرمای شدید و افت فشار گاز، حرکت‌های ضربتی و مدیریتی خوبی انجام شد و بعد از آن سه جلسه استانی تخصصی مدیریت مصرف انرژی را در استان برگزار کردیم که دستگاه‌های هدف و زیر مجموعه باید امسال هم مقدمات اتصال به سوخت دوم و تامین تجهیزات را در دستور کار داشته باشند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی هم باید تامین و تجهیز به سوخت دوم را در دستور کار داشته باشند و اطلاع رسانی به موقع برای قطع گاز احتمالی مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و واحدهای تولیدی انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: اولویت ما در قطع گاز احتمالی، ادارات هستند که باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و هدف ما این است که حتی گاز صنایع کم مصرف استان که سوخت دوم ندارند نیز قطع نشود حتی قطع سوخت در شرایط اضطرار باید به صورت پلکانی باشد.

وی افزود: همچنین افزایش مصرف برق را همزمان با افزایش مصرف گاز داریم که باید در این زمینه هم برنامه‌ریزی کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز درباره پیش بینی سوخت جایگزین در واحدهای تولیدی بخش کشاورزی گفت: سال گذشته ۱۳۳ واحد به مشعل دوگانه سوز مجهز شدند که این تعداد امسال به ۵۷۷ واحد افزایش یافته است.

محمدحسین اکبری افزود: همچنین از ۲۷۵ واحد گلخانه استان، ۱۳۵ واحد مجهز به سوخت دوگانه شده‌اند.

بنابر پیش‌ بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، سرما و یخبندان شبانه طی روزهای آینده در استان تشدید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha