نمایش «رستاخیز عشق»؛ نگاهی به مقاطعی از زندگی مولانا، از دوران کودکی تا عاشقی و کمال و مرگ و سپس رستاخیز دارد. این نمایش به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی حسین مسافرآستانه و ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است.
این نمایش می خواهد با زبان تصویر با همه گونهها در هر جای دنیا ارتباط برقرار کند
مسافر آستانه در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، با بیان این که دعوت دبیر جشنواره پذیرفته و به عنوان مهمان دو اجرا در یک روز داشته است، اظهار داشت: حسن اجرای جشنوارهای این است که هنرمندان از سراسر کشور در یک جا گردهم آمدند و می توانند اثر را تماشا کنند. این نکته برای ما ایجاد انگیزه میکند.
وی درباره دلایل قرار نگرفتن اثر در بخش رقابتی توضیح داد: انتخاب بهترین بازیگر در کار ما غیر ممکن است چون نمایش ما گروهی است. ما بازیگر نقش اصلی نداریم. این جور نمایش ها باید در مقایسه با نوع خودشان ارزیابی شوند.
مسافر آستانه با تاکید بر ویژگیهای «رستاخیز عشق» گفت: نمایش ما بی کلام و مبتنی بر موسیقی و حرکت است. این اثر سایر عناصر مثل نور، صدا و افکت را دارد. اما دیالوگ وجود ندارد. این نمایش می خواهد با زبان تصویر با همه گونه ها در هر جای دنیا ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: ادبیات «رستاخیز عشق» در تصویر و موسیقی بیان می شود. حرکات بازیگران بر اساس یک مفهوم در راستای پیشبرد قصه طراحی شده اند. ما با زبان دیگری مواجه هستیم. دریافت آن برای تماشاگر پیچیده نیست و به راحتی می تواند ارتباط برقرار کند. چون زبان تصویر بین المللی است.
مسافر آستانه با یادآوری بخشهایی از زندگی مولانا که در «رستاخیز عشق» آمده توضیح داد: این نمایش از لحظه مرگ مولانا آغاز می شود. هر کسی در لحظه مرگ تمام زندگی اش را مرور می کند. ما چند مقطع از زندگی مولانا را انتخاب کردیم. او شاهد به دریا افکندن دانشمندان بزرگ توسط مغول ها بوده است. برخوردش با عطار نیشابوری در کودکی را می بینیم. ازدواجش با گوهر خاتون، دوران درس و مدرسه و آشناییاش با شمس هم نمایش داده میشود.
وی با اشاره به اجرای بین المللی نمایش در فرانسه، ترکیه و آذربایجان تاکید کرد: حتی کشورهایی که با فرهنگ مولانا آشنایی ندارند هم از این نمایش استقبال کردند. در فرانسه اجرای پرشوری را داشتیم. خوشبختانه «رستاخیز عشق» به راحتی با تماشاگر ارتباط برقرار می کند.
مسافر آستانه جشنواره فجر را یکی از مهم ترین رویدادهای تئاتری کشور دانست و گفت: نفس برگزاری جشنواره برای آینده تئاتر کشور از جنبه فرهنگی و سیاسی ضروری است. چون توجه بسیاری از مدیران را به لحاظ اقتصادی جلب می کند. امیدواریم شاهد ارتقای بیشتر تئاتر در سال آینده باشیم. هنرمندان سراسر کشور در جشنواره می توانند آثار همدیگر را تماشا کنند و این فرصت مغتنم است. چون این اتفاق در طول سال اصلا نمی افتد.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران درحال برگزاری است.
نظر شما