۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۴۶
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85370960
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا بایدن طرحی برای پیروزی در اوکراین در کیسه دارد؟

تهران-ایرنا- جمهوری خواهان کنگره فعلا با درخواست جو بایدن رییس جمهور دموکرات آمریکا برای ارسال کمک‌های اضافی به اوکراین مخالفت کرده‌اند چون به طرحی برای پیروزی در اوکراین نیاز دارند ولی هنوز چنین طرحی از سوی کاخ سفید ارائه نشده است.

به گزارش ایرنا به نقل از کی‌یف پست، سه شنبه هفته گذشته گزارشی از کاخ سفید منتشر شد که حاکی از عدم تصویب بودجه اضافی ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه است. عامل اصلی این توقف در حمایت از اوکراین، جمهوری‌خواهان و در راس آنها مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان است.

روایت تا حدی جدی است چون جمهوری خواهان به این باور رسیده‌اند که بایدن برنامه‌ای برای پیروزی در جنگ ندارد و فقط می خواهد به تجهیز اوکراین در مقابل روسیه ادامه دهد. جورج پاتون، ژنرال ارتش ایالات متحده نیز درباره این موضوع گفته است که هیچ کس در این جنگ موفق نخواهد شد و همچنان حملات بیهوده ادامه خواهد داشت.

استراتژی اعلام شده بایدن، جنگ برای آزادی تا هر زمان ممکن است که نوعی پیام مسموم در بین نمایندگان کنگره منتشر کرده است. این پیام بدان معناست که جنگ دائمی آمریکا در خارج خواهد بود. جانسون می‌گوید که نباید اجازه دهیم اوکراین به افغانستان دیگری تبدیل شود.

زمانی که بایدن وارد کاخ سفید شد، هدف اعلام شده وی تمرکز بر امور داخلی آمریکا و پایان دادن به جنگ‌های همیشگی دو دهه اخیر آمریکا بود ولی حالا جنگ اوکراین وارد سومین سال خود شده و مرزهای جنوبی همچنان نابسامان هستند. هرچند در ادامه جنگ‌ها جمهوری‌خواهان از بایدن مشتاق‌تر هستند ولی نمایندگان کنگره اعتبار آمریکا را مطرح کرده‌اند که می‌تواند موقعیت ناتو را به خطر اندازد.

یک چک سفید ۶۰ میلیارد دلاری معادل همان چیزی است که نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس در مورد طرح بهداشتی اوباما در سال ۲۰۱۰ گفته بود که با تصویب این لایحه معلوم می‌شود که چه چیزی از آب درخواهد آمد. در این مورد جمهوری خواهان اجازه نخواهند داد. آنها خواستار ارائه یک طرح و استراتژی برای پیروزی هستند ولی حوادث ماه‌های اخیر در دریای سرخ و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکا در اردن و سوریه زیاد با این طرح تناسب ندارد.

کشتن تعداد بیشتری از روس‌ها هیچ دستاوردی برای اوکراین و آمریکا به همراه نخواهد داشت. البته اوکراین در این میان از منابع اروپایی‌ بودجه‌های خوبی برای ادامه جنگ دریافت کرده است. با بریتانیا یک توافقنامه همکاری امنیتی امضا و ۸.۵ میلیارد دلار کمک نظامی از آلمان دریافت کرده است. نخست وزیر لهستان به اوکراین قول داده متحد اوکراین باقی بماند و فرانسه متعهد شده ۴۰ موشک دوربرد اضافی SCALP-EG در اختیار کی‌یف قرار دهد. در روزهای گذشته نیز مجارستان برای پیوستن به ائتلاف کشورهای اروپایی در حمایت از اوکراین تهدید شده است.

با وجود قدم های جدی اروپا، احزاب سیاسی در آمریکا این طرح را مرده می‌دانند و اعتقاد دارند باید طرحی در پیروزی اوکراین ارائه شود. نمایندگان به صراحت از کاخ سفید درخواست کرده‌اند تا طرحی قطعی برای پیروزی ارائه کند تا سلاح‌های بیشتری به اوکراین ارسال کنند. آنها حتی قول ارسال سلاح‌های پیشرفته و جنگنده‌های اف۱۶ را داده ولی فعلا طرحی ارائه نشده است.

واقعیت این است که اوکراین فاقد قابلیت‌های تهاجمی مورد نیاز برای بیرون راندن نیروهای روسیه از دونباس و شبه جزیره کریمه است. بایدن در اولین فرصت باید طرحی برای این مشکل ارائه کند که از سوی کنگره و مردم آمریکا حمایت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha