۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85371353
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای ۲ مقام سابق آمریکا: چین همراه با ایران و سایر متحدانش، تهدیدی پرخطر علیه ما هستند

تهران- ایرنا- «مایک پمپئو» و «لئون پانتا» دو وزیر دولت «دونالد ترامپ» با طرح برخی ادعاها، ضمن ناکارآمد دانستن سیاست‌های دولت «جو بایدن»، چین را به همراه ایران، روسیه و کره‌شمالی تهدیدی خطرناک برای آمریکا دانستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه واشنگتن تایمز، مایک پمپئو وزیر امورخارجه سابق و لئون پانتا وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در حضور برخی مقامات کنگره این کشور اعلام کردند که ناکارآمدی سیاسی در داخل کشور، دشمنان را جسور می‌کند.

این دو مقام دولت ترامپ آنچه را که تهدید از سوی چین و متحدان ضدآمریکایی آن مانند روسیه، ایران و کره شمالی خوانده، خطرناک‌تر از همیشه ارزیابی کرده و مدعی شدند که مقامات چین بحران‌های جهانی در اوکراین، خاورمیانه و دیگر مناطق را به‌عنوان بخشی از یک راهبرد جامع ضدآمریکایی می‌دانند.

پانتا که همراه با پمپئو در یک جلسه استشهاد کمیته منتخب مجلس نمایندگان حضور پیدا کرده بود، گفت که چین از جنگ‌های مناطق مختلف جهان برای رواج روایتش مبتنی بر افول ژئوپلیتیک غرب استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: پکن از هر فرصتی برای تضعیف آمریکا استفاده کرده و با سرقت مالکیت معنوی ما، غرب را مجبور می‌کند برای دسترسی به بازارهای آنها هزینه بدهد و در عین حال ما را از اقیانوس آرام دور نگه می‌دارد.

پانتا که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ریاست سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را بر عهده داشت، گفت که چین در حال تقویت توانایی‌های نظامی خود بوده و بیش از پیش مایل به استفاده از زور علیه تایوان است.

این وزیر دفاع سابق در بخش دیگری از سخنانش در مجلس نمایندگان، حضور نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام را یک ضرورت فوری دانست و خواستار پرسنل نظامی بیشتر و تسلیحات دفاعی برای تایوان شد.

وی تاکید کرد: برای مقابله با این تجاوز، ایالات متحده باید اقدامات سریع و قدرتمندانه‌ای برای تسلیح و آموزش تایوان در دفاع از منافع خود انجام دهد و نیروهای آمریکایی را به منطقه گسیل کرده و سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های پیشرفته نظامی را در برنامه قرار دهد.

پمپئو نیز در اظهاراتی مشابه پانتا گفت: چین از طریق خرید نفت و گاز از متحدان خود همچون روسیه، ایران و ونزوئلا، از آنها حمایت اقتصادی می‌کند. وی سپس مدعی شد: «چین، روسیه، ایران، کره شمالی و ونزوئلا محور جدیدی از رژیم‌های شیطانی هستند که الگوی خطرناکی را برای جهان پیش می‌برند».

ادعای دو مقام دولت ترامپ: چین همراه با ایران و سایر متحدان، تهدیدی پرخطر علیه آمریکاست

وزیر امورخارجه دولت ترامپ در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از تلاش‌های دولت جو بایدن برای تعامل مجدد با پکن در ماه‌های اخیر، گفت: یک سخنرانی فوق‌العاده یا جلساتی با رئیس جمهوری چین تغییری در سیاست های ضد آمریکایی چین ایجاد نمی کند.

پمپئو همچنین با اشاره به تفرقه های موجود در میان مقامات آمریکایی، خاطرنشان کرد که اختلافات سیاسی در داخل، توانایی واشنگتن را برای مقابله با چالش چین تضعیف می کند.

وی تشریح کرد: آمریکایی ها در معرض خطر نابودی چیزهایی هستند که نتیجه‌اش پیروزی دیدگاه «تاریک و سیاه» رهبری چین و سلطه جهانی است.

پانتا نیز ضمن تائید گفته های پمپئو، همکاری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را بسیار مهم دانست و تاکید کرد که ناکارآمدی در واشنگتن، امنیت آمریکا را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین درست مانند ولادیمیر پوتین همتای روس، به خوبی از آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد آگاه است و وقتی شاهد ناکارآمدی است، این را ضعف در نظر گرفته و انگیزه می گیرد تا از فرصت استفاده کند.

ادعای دو مقام دولت ترامپ: چین همراه با ایران و سایر متحدان، تهدیدی پرخطر علیه آمریکاست

پمپئو نیز با بیان اینکه دولت بایدن در جلوگیری از تجاوز روسیه به اوکراین ناتوان بوده، استدلال کرد که اکنون باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از حمله به تایوان انجام گیرد.

این مقام دولت سابق آمریکا افزود: «تلاش من به عنوان وزیر امورخارجه این بود که به دنیا یادآوری کنم که اگر [چین] را در معرض خطر قرار ندهیم و تنها از موضع دفاعی وارد شویم و به طور مثال اجازه دهیم یک بالن جاسوسی به مدت پنج روز بر فراز کشورمان حرکت کند و سپس در یک نشست مطبوعاتی، به سرنگونی آن ببالیم، رئیس جمهوری چین متوجه می شود که خود در موضع حمله قرار دارد و ما در حالت دفاعی. این جایگاه مناسب ایالات متحده نیست».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha