اعلام آمادگی پکن در همکاری با جامعه بین‌المللی برای برقراری ثبات در یمن

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش برای همکاری با جامعه بین‌المللی برای گسترش سریع صلح و ثبات در یمن آماده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت امور خارجه چین، دنگ لی معاون وزیر امور خارجه با منصور علی بجاش، معاون سیاسی وزیر امور خارجه یمن که به چین سفر کرده بود، گفتگو کرد.

دنگ لی گفت: چین و یمن دوستی قدیمی و عمیقی دارند و یمن یکی از اولین کشورهای عربی بود که با چین جدید روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

وی افزود: چین از حمایت بلندمدت و قاطع یمن در موضوعات مرتبط با منافع اصلی چین بسیار قدردانی می کند و مایل است به تحکیم اعتماد متقابل سیاسی با یمن، تقویت مبادلات و همکاری در زمینه های مختلف و ترویج توسعه بیشتر روابط چین و یمن ادامه دهد. چین از حفظ حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی و از دولت قانونی یمن حمایت و برای حل مساله یمن از طریق ابزارهای سیاسی تلاش می کند.

دنگ لی ادامه داد: چین سازمان ملل را مهم ترین نهاد در ایفای نقش عادلانه و بی طرف به عنوان کانال اصلی میانجیگری می‌داند و مایل به همکاری با جامعه بین المللی برای گسترش و بازیابی زودهنگام صلح در یمن است.

بجاش، با بیان اینکه دوستی بین یمن و چین سابقه طولانی دارد، گفت: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در حدود ۷۰ سال پیش، روابط دوجانبه همواره از گسترش خوبی برخوردار بوده است. یمن قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند است و از چین در حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی حمایت می کند.

وی ادامه داد: یمن قاطعانه با نیروهای خارجی مداخله گر در امور داخلی چین مخالفت می کند و مایل است با چین برای تعمیق مستمر روابط دوستانه دوستانه بین دو کشور در زمینه های مختلف همکاری کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه یمن با تقدیر از تلاش‌های چین برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مساله کشور کشورش گفت: از چین به دلیل اتخاذ موضعی عینی و منصفانه در مورد مساله فلسطین و اسرائیل تشکر می‌کند.

بجاش با قدر نهادن به تلاش‌های چین برای کمک به دستیابی به آشتی تاریخی بین عربستان سعودی و ایران، اظهار داشت: یمن مشتاقانه منتظر نقش‌آفرینی بیشتر چین در ترویج صلح و ثبات در خاورمیانه است.

دو طرف همچنین در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک مانند بحران غزه و وضعیت دریای سرخ تبادل نظر کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha