سالانه حدود سه هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در همدان گزارش می‌شود

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه آمارها گویای روند صعودی سرطان در همدان است گفت: سالانه بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در این استان گزارش می شود.

فاطمه ترکمان اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان بروز سرطان در مردان کمی بیشتر از زنان است یعنی در موارد جدید شناسایی شده ۵۶ درصد مبتلایان به سرطان مردان و ۴۴ درصد بانوان هستند.

وی اضافه کرد: شایعترین سرطان ها در کل جمعیت استان از نظر بروز به ترتیب شامل پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست غیرملانوما و معده است و از نظر جنسی در مردان شایعترین سرطان ها به ترتیب مثانه، پروستات، پوست غیرملانوما، روده بزرگ و معده و در بانوان شامل پستان، روده بزرگ، پوست غیرملانوما، تیروئید و معده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سرطان دومین علت مرگ به شمار می رود بیان کرد: سرطان به گروه بزرگی از بیماریها اطلاق می شود که طی آن رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلولها وجود دارد.

ترکمان اسدی افزود: هر عضوی از بدن می تواند به سرطان مبتلا شود چراکه سرطان قابلیت تهاجم به بافت های اطراف و در موارد پیشرفته درگیری اعضای دور دست را دارد.

وی گفت: روند ابتلا به سرطان صعودی بوده و پیش بینی می شود در آینده این میزان مبتلایان به سرطان افزایشی بیشتری یابد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مهمترین علل افزایش ابتلا به سرطان افزایش سن، مصرف سیگار، رواج زندگی کم تحرک، چاقی و داشتن تغذیه ناصحیح است.

ترکمان اسدی با بیان اینکه وراثت در بروز پنج تا ۱۰ درصد سرطان ها دخالت دارد اظهار کرد: شمار افرادی که به علت ابتلا به سرطان فوت می کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته و متوسط میزان بقای ۱۰ ساله برای سرطان ۲ برابر ۳۰ سال گذشته شده است.

وی مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران را علاوه بر درمان های موثر، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام و غربالگری دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سازمان جهانی بهداشت، غربالگری سرطان های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ را توصیه کرده که این برنامه در کشور ما نیز در حال اجرا است.

ترکمان اسدی اضافه کرد: غربالگری سرطان پستان برای زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در همه مراکز خدمات جامع سلامت استان همدان توسط ماماهای آموزش دیده انجام می شود.

وی افزود: همچنین در این مراکز سابقه شخصی و خانوادگی افراد بررسی سپس معاینه بالینی پستان ها انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در صورت داشتن سابقه مثبت یا وجود علامت مشکوک در معاینه، افراد برای انجام تصویربرداری سونوگرافی یا ماموگرافی و بررسی بیشتر ارجاع می شوند.

ترکمان اسدی بیان کرد: غربالگری سرطان دهانه رحم نیز در همه مراکز خدمات جامع سلامت استان همدان برای زنان ۳۰ تا ۵۹ سال توسط ماماهای آموزش دیده انجام می شود.

وی افزود: در این مراکز ضمن بررسی علایم خطر ابتلا به سرطان، تست پاپ اسمیر گرفته می شود و موارد مشکوک به بخش تخصصی ارجاع می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: غربالگری سرطان روده بزرگ در شهرستان فامنین، جمعیت شهری شهرستان ملایر و جمعیت زیرپوشش مرکز امام حسین(ع) شهرستان همدان در افراد ۵۰ تا ۶۹ سال انجام می شود.

ترکمان اسدی اضافه کرد: در این مراکز علایم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سابقه فردی و خانوادگی فرد بررسی شده و سپس تست فیت ( جستجوی خون مخفی در مدفوع) صورت می گیرد و در صورت مثبت بودن تست فیت یا داشتن سوابق مثبت به بخش تخصصی برای انجام بررسی بیشتر و کولونوسکوپی ارجاع می شوند.

وی با بیان اینکه با اصلاح سبک زندگی بیش از ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سرطان را پرهیز از استعمال دخانیات شامل سیگار، پیپ و قلیان، فعالیت بدنی منظم یعنی حداقل نیم ساعت در پنج روز از هفته، کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن و چاقی، داشتن تغذیه سالم، محافظت از پوست در برابر آفتاب، رعایت اصول ایمنی حین مواجهه با مواد شیمیایی در محیط کار و محافظت در برابر عفونت ها برشمرد.

هفته ملی مبارزه با سرطان از هفتم بهمن آغاز و تا نیمه این ماه ادامه دارد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha