انتظار وزارت خزانه‌داری آمریکا از دولت عراق؛ "شناسایی نحوه فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی"

تهران – ایرنا - یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور از دولت عراق انتظار دارد که به شناسایی و اختلال در تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی کمک کند.

به گزارش ایرنا، این مقام وزارت خزانه‌داری که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به جان باختن تعدادی از نیروهای این کشور در حمله پهپادی اخیر به مناطق مرزی سوریه و اردن مدعی شد: گروه هایی هستند که فعالانه از عراق و نظام و ساختار مالی آن برای تداوم این اعمال (حمله به نیروهای آمریکایی) بهره برداری و سوء استفاده می کنند که باید به آن رسیدگی کنیم.

وی افزود: انتظار وزارت خزانه ‌داری این است که اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشته و دقیقاً نحوه فعالیت این گروه‌های شبه ‌نظامی را در عراق شناسایی کنیم.

به نوشته رویترز، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی عراق در آمریکا نگهداری شده و بغداد برای اطمینان از مسدود نشدن دسترسی خود به درآمدهای نفتی و منابع مالی به شدت به حسن ظن واشنگتن متکی است.

بانک مرکزی عراق دلارهای خود را از بانک مرکزی آمریکا درخواست کرده و آنها را به بانک های تجاری می فروشد تا این موسسات نیز به نوبه خود دلار را به مشاغل وابسته به واردات بفروشند. روزانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار از این طریق داد و ستد می شود.

آمریکا سال میلادی گذشته، ۱۴ بانک نسبتاً کوچک خریدار دلار را در فهرست سیاه قرار داد و این هفته نیز یک بانک دیگر را که مدعی اقدام آن در انتقال وجوه به گروه‌های شبه نظامی شده بود، تحریم کرد.

واشنگتن پیشتر از بغداد خواسته بود تا نقش فعال تری برای رسیدگی به نگرانی از عملکرد بانک ها ایفا کند.

این مقام وزارت خزانه داری گفت: ظرف ۱۲ تا ۱۳ ماه شاهد پیشرفت فوق العاده ای بوده ایم. تا حدودی اطمینان دارم که به استانداردهای بین المللی پولشویی و تامین مالی تروریسم در عراق دست خواهیم یافت و این امر مقدار زیادی از ظرفیت تامین مالی غیرقانونی این نظام بانکی را از بین خواهد برد.

گفتنی است که برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی یکشنبه این هفته (۸ بهمن) برای سفری دو روزه وارد عراق شد تا برای مقابله با دور زدن تحریم های آمریکا گفت و گو کند.

نلسون در چارچوب تلاش برای "مقابله با تامین مالی غیرقانونی" با مقام های ارشد عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، دیدار کرد.

وی همچنین با همتایان عراقی خود در مورد محافظت از سیستم مالی عراق و جهان در برابر عوامل مجرم، فاسد، و تروریست گفت ‌و گو کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha